Kirjoittaja Aihe: Torsvåg 2017  (Luettu 642 kertaa)

Poissa Veku1

  • Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
  • Viestejä: 383
Torsvåg 2017
« : 20.05.17 - klo:00:23 »
Se olis 24h ja alkaa hienoinen ajelu kohti Norjaa ja Torsvåg Havfiske olis määränpää. Katotaan kuis äijien käy.

Poissa Veku1

  • Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
  • Viestejä: 383
Vs: Torsvåg 2017
« Vastaus #1 : 06.07.17 - klo:23:36 »
No niin!
Reissu takana ja toivuttu ”hetken” reissun rasituksesta. Oltiin siis 15 hengen ryhmällä Vannoyalla Torsvåg havfiskessa. Reissu oli varattu jo pari vuotta aikaisemmin koska on iso porukka ja paikka nopeasti varattu täyteen. Reissua odoteltiin tosi kovasti, koska kalajuorut ovat kertoneet että on kovan luokan pallaspaikka. Välineet hierottiin kuntoon ja suunnitelmia laadittiin, jotta varmasti riittää tekemistä koko viikoksi.
Maanantaina saavuttiin perille ja aloitettiin perinteinen majoitus härvääminen ja veneiden vastaanotto jne. Alku infot ja opastukset oli kattavat ja käytiin tarkkaan läpi veneiden käyttö, varusteet ja satamasta poistuminen/lähteminen. Ihan käytiin veneellä ajamassa ja toteamassa oikeat ajoväylät mistä plussaa koska vedet on melkoisen kivikkoiset. Laput ja liput kun oli kirjoiteltu ja veneiden vakuutukset ym. hoidettu kuultiin vielä paikan säännöistä. Veneiden tankkaus paikan aukioloaikoina ainoastaan koska siellä ei ole 24h päivystystä, yökalastuksessa aina 2 venettä merellä, koska jos tulee ongelmia, niin leirin omistajiin ei saa yhteyttä. Puhelin ei toimi kunnolla ja kentät oli tosi huonot. Pilssi pitää veneistä tyhjentää/ varmistaa että on tyhjät parin tunnin välein vähintään, koska muuten hajoaa koneet. Siinäpä ne tärkeimmät. Kamat kasaan ja merelle!


Ensimmäinen päivä oli pika kopaisu meidän veneporukalla ja ei mitään mainittavaa. Yksi pallas karkoitus. Muilla venekunnilla jotka olivat merellä meni pikkuisen paremmin, yksi 15kg pallas muunmuassa, mutta ei mitään mörköjä kiinni ollut heilläkään. Nukkumaan ja uusi päivä uudet kujeet. Kämpillä sitten huomattiin että astianpesukone ei poista vesiä koneesta ja lisäksi että vessan viemäriputki vuotaa raplakasti lattialle. Aamulla sitten näistä ilmoiteltiin niin alkoi ensimmäinen episodi. Pesukone oli rikki kun ei oltu huuhdeltu astioita!?! Eihän me edes oltu keretty kunnolla syömään.. Loppupelissä syyksi paljastui että poistoputki oli rutussa ja vesi ei mennyt läpi. Viemäriputki on arvoitus edelleen.


Seuraavana päivänä kysyttiin lupa asentaa takilat veneisiin. Ei ollut valmiita paikkoja vaan vaati sepän hommia ja lupaa porata reiät Scottyn aluslevyille. Lupa heltis sillä ehdolla jotta jättäisimme aluslevyt veneisiin. No tottahan toki, ja takilat kiinni. Pienen asentelun jälkeen suuntana Nordkvaloyan itä reuna josta alettiin vetää karikon vaapuilla. Matka jatkui saaren kärkeen ja matalille väylille, ilman minkäänlaista tapahtumaa!!! Outoa?!? Kokeiltiin kaikki kikat mitä pystyttiin. Välillä käytettiin kuulatkin pohjassa ja vapautuspituuksia vaihdeltiin jne. Tyhjää. Nopeus oli ainoa johon ei voitu vaikuttaa ja se ilmeisesti oli liian kova. Jarrupussien kanssa noin 3km/h minimissään. No ei auttanut kun lähteä jigailemaan.
Perus turrea tuli ja glow väriseen jigiin sain 4 pallasta joista 2 pienintä laskettiin takaisin. Kaikki paltaat tuli noin 2h sisällä, joten kyllä niitä paltaita on. Eräs sankari meidän porukasta onnistui nostamaan 29kg lätyn ylös siitä samalta väylältä mistä me uisteltiin. Ensikertalainen ja kohtuu vahva aloitus ;) Toinen kokeneempi sankari vetäs 27 kg lätyn kanssa. Muutkin venekunnat saivat joitain paltaita mutta ne isoimmat oli jossain muualla.
Päivä uusi ja suunnitelmat hiottu. Veneelle ja vesille. Jos olis kone startannut…. Paikallinen isäntä sitä sitten tuli korjailemaan, ja startin vaihdon ja sepityksen jälkeen de där spelar inte! Kovasti yritettiin asennuksessa autaa ja asiantuntemustakin oli, mutta ei kiitosta tai edes mitään sen suuntaista. Johtuen siitä että korjaaja oli jo varsin vit…. tilanteeseen itsekkin. Loppupelissä startin rele paskana ja ei varaosia. Ratkaisuksi jäi veneen vaihto joka suoriutui aika rivakasti ainakin kun asentaja setä sitä meille toi. Muutaman moottorin sammumisen ja toiseen veneeseen törmäyksen jälkeen vene laituriin ja kamat veneestä toiseen ja menoksi. Ei tarvinnut uistella ei… Takiloiden siirto olis ollut taas edessä joten jigailemaan. Päivä meni aika kovassa tuulessa merellä ja kalallisesti ei mitään mainittavaa. Turskaa kyllästymiseen asti ja muutamia roybereitä pohjaan. Kaiken kruununa oli veneestä merikytkin sökönä. Haittasi kivasti kalastusta koska ns. vapaalla pyöri potkuriakseli koko ajan ja venettä ei uskaltanut ulkomerellä sammuttaakaan koska kone luuli että vaihde on päällä, joten ei anna käynnistää konetta. Lähempänä toista venettä sitten riskillä sammutettiin kone jotta edes jotenkin pystyi kalastamaan. Lähti se hieromalla käyntiin mutta eipä muuten hirveästi naurattanut….Muilla oli pikkuisen parempaa onnea ja jokunen läpänderikin tuli.


Rannassa mentiin asiasta ilmoittamaan ja meinasivat vielä laittaa meidän piikkiin kun tulivat katsomaan. Kuulemma oltiin täytetty konehuone merivedellä eikä oltu käytetty pilssiä, josta johtui kytkimen hajoaminen… No sen jälkeen hajottiin me… Itse tasan tarkkaan tiedettiin että konetilassa ei missään välissä ollut vettä meidän jäljiltä ja alettiin epäilemään että heillä oli tuo vika jo tiedossa kun meille veneen luovuttivat. Se olisi selittänyt sen että kone sammui monta kertaa kun meille sitä venettä laituriin tuotiin. Muutenkin oltiin ehkä liiankin tarkkoja tuon pilssaamisen kanssa koska kuulin ennen reissua että eräällä suomalaisella porukalla oli tullut pilssiin paljon vettä jostain ja pumput ei ollut toiminut.

No jokatapauksessa suhteellisen jämäkän palautteen ja asian selvittämisen jälkeen uskoivat ettei ollut meidän jäljiltä ja hyvittivät sen veneen polttoaineet. Joka tapauksessa veneen vaihto edessä.

Tässä vaiheessa alkoi jo valmiiksi olemaan lähtökohdat selvät että jotain varmaan seuraavastakin veneestä on sökönä, joten tarkastettiin vene todella huolella ja kuvattiin mitä pystyttiin. Muuta vikaa ei ollut kuin pyyhkijän toiminta ja että kone kavitoi jonkin verran. No kyllä sillä kuitenkin merelle viitsi lähteä. Paikan omistaja kertoi meille ison sein paikkoja auliisti ulkomereltä ja niitä lähettiin koluamaan. Ei löytynyt parvia oikein minkäänlaista vaikka vuorovedetkin oli kohdallaan. Ei löytäneet Ruotsalaisetkaan jotka pyöri samoilla vesillä. Myö luovutettiin ja lähettiin paltaan perään. Pari ruokapallasta saatiinkin ja paljon potentiaalisia paikkoja pyörittiin.

Seuraavana päivänä oli taas veneen vaihto edessä koska meidän vene oli varattu jollekkin toiselle porukalle. Veneenvaihtoviikoilta alkoi tuntuu koko homma. Saatiin kuitenkin purkki alle ja tiedossa oli jotta huomenna vaihtuu vene taas, joten uistelut oli sit siinä. Käytiin kopistelemassa Nordkvaloyan pohjoispuolen vesiä ja aika hiljaista oli lättyjen suhteen. Turskaa kyllä tuli, mutta ei oltu sitä hakemassa. Alkoi olla jo pieni väsy niin yksi pallas kuitenkin lopulta tuli. Ruokakokoa… Ja turre joka oli vissiin reissun isoin 15kg.
 Keli oli ok ja aika meni kivasti isoa odotellessa, mutta odotteluksi jäi. Paluumatkalla rantaan kaveri huomasi että veneen takana meressä on tolppa pystyssä…. Mikä hel… tolppa?! Ei siellä mitään pitäis olla.
Hetki sen jälkeen nousi sukellusvene pintaan meidän takana. Kaikkea ihmeellistä on Norjassa nähty mutta tuo oli jotain uutta. Hetki sitä ihmeteltiin ja ajateltiin että, pitäiskö ajaa veneellä kohti ja katsoa kuin lähelle päästävät, mutta onneksi järki voitti. Rannassa kuultiin että kaveri oli saanut 45kg paltaan, joten ei se nyt niin huonosti päivä mennyt!


Seuraavana päivänä saatiin taas vene alle jossa oli takiloiden aluslevyt kiinni, muttei jaksettu alkaa säätämään niitä kun kalalle teki mieli ja kelikin oli aika p, joten merelle jigailee. Samoille paikoille kuin mistä pojat oli paltaita nostanut. Keli oli tuulinen ja ei ollut kyllä hirveästi tapahtumiakaan. Jännää sinänsä että turskaakaan ei ollut alueella joten rauhassa sai roikotella. Yrityksestä huolimatta ei mainittavaa ja päätettiin että aamulla luovutetaan veneet ja mökit pois, koska oli tulossa kova tuuli huomiseksi. Rannassa kuulin viroilaiselta herralta  hauskan tarinan heidän tapahtumistaan…
Olivat olleet uistelemassa kun yhdelle heistä oli tullut pakoittava tarve hoitaa peräsuolen tyhjennys uistelun lomassa. No ei muuta kuin perätasolle ”suorittamaan” ja kun sitten kaveri ojensi wc-paperi rullan niin kuinkas ollakkaan se meni ja tippui mereen. Pikaine persuksen pesu jääkylmässä vedessä ja kelluntapuku niskaan. Hetki siitä pamahti kyseisen ”suorittajan” vapaan pallas kiinni. Noin 20 kg pallas nousi vedestä vaappu tukevasti leukaperissään mutta vaappuun oli myös tarttunut tuo paperirulla joka hetken aikaisemmin olisi ollut tarpeellinen! Paperille c/r ja paltaalle aamen.

Jokatapauksessa meidän reissu oli paketissa. Kalaa tuli ja pallasta tuotiin lain sallimissa määrissä kotiin. Majoitukset ovat parhaat päivänsä nähneet mutta kalalle sinne mennään eikä nukkumaan joten ihan hyvin riitti ne ainakin meille. Henkilökunnan kanssa olisi ollut huomattavasti helpompaa ilman näitä veneongelmia, mutta toimeen tultiin kuitenkin ihan hyvin ja asiallisesti. Ihmeteltiin vain tuota veneiden kuntoa, koska meidän aikana yhdeltä virolaiselta veneeltä meni öljynpaineet ja vene hinaten rantaan, hollantilaisilta vesipumpun hihna poikki ja meidän porukan kahdessa veneessä luisti vissiin kytkin.  Toki veneet on kovassa käytössä mutta on ne monessa muussakin paikassa ja ne on paremmassa kunnossa, joten jatkossa pienellä varauksella suhtaudumme niihin. Ikinä emme lähde enää merelle ilman apukäynnistys kaapeleita ja vara-akkua. Toinen iso asia on se että viat koitetaan sälyttää tavalla tai toisella asiakkaan piikkiin jolloin saadaan korvausvelvollisuus tai ainakin panttimaksut  lähtee. Kovasti vikoja koitettiin siellä kyllä korjata mutta paremmalla huollolla ehkä välttyisi moiselta rumbalta. Muuten reissu oli loistava, kuten aina Norjassa, ja porukka kun on mitä parhain niin mitäpä pienistä vastoinkäymisistä. Tämä nyt oli tämmöinen tarina… Jotain hyvää ja jotain huonoa, mutta asiat on faktoja ja niistä olis mukava muidenkin tietää. No kalaa kuitenkin tuli!!!!!
« Viimeksi muokattu: 07.07.17 - klo:17:29 kirjoittanut Veku1 »