Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Reissujutut / Nuvsvåg, Loppa Havefiske
« Uusin viesti kirjoittanut Le penn 04.09.18 - klo:16:15 »
Paikasta enempi tuossa kalastus keskuksia osiossa, itse reissusta ei juuri kerrottavaa.
Päivä 1
Saavuttiin paikalle klo 15, varusteltiin vene ja kamppeet mökkiin, kyseltiin mereltä tulevilta kalakuulumiset " pientä kalaa" . Tuuli rupesi kovenemaan iltapäivästä.
Päivä 2
Tuuli 14 m/ s
Päivä 3
Tuuli 8 m/ s, käytiin lähi vuonossa ei saalista
Päivä 4
Tuuli 3 m/ s kalssa Sildan pohjoi ja itä puolella, saalis aika laiha, muutama turska, pientä seitä, yksi pikkuinen pallas ja yksi väärän värinen " sei" joka paljastui entuudestaan meille uudeksi saaliiksi, lyyra turskaksi.
Jälkiviisaasti olisi pitänyt ajella vielä ulommaksi, sieltä tulevillä saksalaisilla oli täydet paljut ( 1,5  - 5 kg kalaa + yksi isompi 21 kg turska )no, illalla klo 20 ei varsinaiseti ollut ikävä mitään "suolitalkoita"
Päivä 5
Aamusta 7 m/ s tuulta käytiin Eggegrunnerissa ( ainut suht.suojainen paikka) saaliiksi muutama sei.
Iltapäivästä tuuli tyyntyi 3 m/s käytiin Sildalla + kaikki matkan varrella olevat kalapaikat. Päivä oli pimeä (pilvessä) ja kalat kadoksissa.
Päivä 6 +7
Oli luvattu myrsky 20 m/ s ja omistaja siirsi veneet turvaan laiturin sisäpuolelle,  ja koska viimeisellekin päivälle oli luvattu vielä 11 m/ s, niin lähdettiin etuajassa pois.
Paikka oli oiken hyvä, mutta reissu oli pettymys kelien suhteen.
Pistin kuitenkin tämän jutun tänne, niin tasoittaa näitä reissujuttuja realistisemmäksi, ei tulisi niin suhteettoman suuria odotuksia kun täältä juttuja lukee.
Laitan tuohon kuvan kartasta johon ympyröity noita " varmoja" kalapaikkoja
2
Kalastuskeskukset / Loppa Havfiske
« Uusin viesti kirjoittanut Le penn 04.09.18 - klo:15:37 »
Paikka on Nuvsvågissä , autolla Oksfjordiin ja sieltä Tverrefjordiin. Neljä lauttaa per päivä, eli helpommin saavutettavissa kuin sandland ( sama lauttaranta).
Itsellä oli vuokralla pienin huoneisto, joka oli tosi siisti ja hyvin varusteltu ( mm. astian- ja pyykinpesukoneet)
Tämä oli tehty ilmeisesti koulun vanhoista asunnoista, samassa yhteydessä oli kolme isompaa asuntoa ja hieman erillään kaksi paritaloa?, Veneitä kymmenkunta. Veneille oli matkaa parisataa metriä
Veneenä oli 6,5 m alumiinivene 115 hp Suzukilla (tai koppivene + 90 kone).
Paikan pitäjillä oli myös venesatamassa sijaitseva kyläkauppa, jonka yläkerrassa asuivat.
Samaisessa satamassa olivat myös perkkupaikka, pakastimet ja vaatteiden kuivaus tilat.
Paikkaan ja palveluun olin tyytyväinen, kelit eivät oikein suosineet mutta hyvällä ilmalla samat paikat kuin Sandlandista( Hasvikistä?) ovat saavutettavissa
Itse tein varauksen Din Turin kautta
3
Kalaruokia ja kokkausvinkkejä / Vs: Makrilli Bergenin Tapaan
« Uusin viesti kirjoittanut lowrance 01.09.18 - klo:18:13 »
nostetaan hyvän kalan aihetta.
eli onko porukoilla hyviä ohjeita makrillista.
tietty savussa toimii mahtavasti..
4
Kalastusveneet & moottorit / Vs: Veneenkuljettajan lisenssi
« Uusin viesti kirjoittanut oikarinho 30.08.18 - klo:14:47 »
Suoritin itse Trafin tentin viime keväänä. Todistukseksi käytännön osaamisesta lupakirjan saamiseksi riittää luonnollisen henkilön kirjoittama todistus kyseisen venetyypin käsittelystä ja kokemuksesta. (Lupaa haetaan joko moottori-/purjevene/molemmille)
5
Merikarttoja ja navigointiohjelmia / Vs: Paperikartat
« Uusin viesti kirjoittanut Le penn 27.08.18 - klo:11:48 »
Kannatta tilata ajoissa, nyt kun tilasin juuttuivat tulliin ( niin Norjahan ei ollut EU:ssa) ja kesti melkein kuukauden ennenkuin saapuivat.
Itse tullaus meni suht sujuvasti ("kätevästi"tee itse netissä), näitä tuskin kukaan tarkistelee ja paketti vapautuu heti kun on jotakin alveja maksanut.
Itse maksoin kirjan alv:n 10%, kun en karttaa löytänyt
6
« Uusin viesti kirjoittanut jupaman 19.08.18 - klo:21:32 »
Ihmettelen ettei sääntösuomessa jo nyt vaadita jonkinlaista tutkintoa että saat kipparoida vaikka just tota 20 hv vehjettä. Kulkevat kuitenkin jo jonkinmoista vauhtia, ja aina kun kolahtaa niin todennäköistä että jotain henkilövahinkojakin tulee.

Suurin osa veneilijöistä ei tunne edes reimareiden tarkoitusta, vaan vedetään aina vierestä. Tai sitten on niitäkin että vihreät viitat aina vasemmalta puolelta :o

Saatika että tunnettaisiin lakipykäliä ja omia velvollisuuksia.

Mutta paljon veneilleenä, niin isoilla kun pienillä vesillä, niin tuolla Norjan merellä on kyllä helpoin ajella mitä kuvitella saattaa, kun väistettävää ei ole juuri mitään. Mutta toki laput on oltava kunnossa. Itse tentin tuon muutama vuosi sitten ja kyllähän tuli uutta asiaa kovasti.
7
« Uusin viesti kirjoittanut Vesa H 07.08.18 - klo:01:49 »
Koitetaas nyt pitää foorumi pystyssä ja vastailla myös vanhempiin viesetiketjuihin.

Itse ilmoittauduin juuri pari päivää sitten saaristolaivuri -ja rannikkolaivuri kursseille (http://veneilykurssit.com/)
Tarkoituksena ihan oikeasti saada vähän oppia kuinka vesillä kuljetaan, ja siinä lisämausteena tarkoitus uskaltautua Norjan vesille. Veneilykokemusta itsellä on perus pulpettiveneellä Suomen vesillä parin kesän verran, joten ei vielä mitään asiaa näillä taidoilla lähteä isommille vesille. Se on vielä vähän kysymysmerkin alla miten todentaa tuo oma käytännön taito ym jotta saisi kansainvälisen huvivenenkuljettajan lisennsin. Eipä ole vielä tämän hetken murhe, ja jos tähän menee vuosi niin ei haittaa.

Jatkolauseena voisin ehkä kysyä mitä mieltä väki on tuosta säädännöstä?
Suomessa on vähän vastaava (kylläkin pikkuhiljaa taakse jäänyt) yhtäläisyys esimerkiksi mopokortin kanssa. Eli suomessa ennen 1.1.1985 syntynyt henkilö saa ajaa mopolla ilman mopokorttia. Itse pidän tätä vähän vastaavana ilmiönä, että "OK, ei nyt voida heti kaikilta ihmisiltä=ikäluokilta vaatia, joten tehdään jonkinlainen rajanveto joka ajan saatossa sitten asettuu järkevästi"

Oma mielipide tiivistettynä:
Olen sitä mieltä että ei tuota suotta ole "hankalaksi" tehty, ihan hyvällä asilla varmasti ollaan, voisi hyvin verrata autokouluun.
On vain hirveän vaikea tehdä isoa, mutta tarpeellista muutosta hetkessä, joten jotakin on tehtävä...?
Eli ihan vastaavasti tämä jää aikanaan "taakse" ja kuulostaa aivan järkevältä että kaikilta vaaditaan tietty pätevyys vesille isommilla veneillä.
(Jos meinaa 20 heppaisella terhillä avomerelle lähteä ja joutuu pulaan niin sanomattakin selvää missä on vika) =jääräpää asenne

8
Puna-ahven / Vs: Uusi maailman ennätys!
« Uusin viesti kirjoittanut Le penn 04.08.18 - klo:10:38 »
Tämäkin on jo kymmenen vuotta vanha juttu, taisivat viimeviikolla saaha Sandlandista suuremman( facebook)
Onko jo kymppi jossain ylitetty ?
Jaa, taisi se kympin ylitys olla tuossa sandlandin laiturilla.
Vaan paljonko on suomalaisten ennätys ?
9
Yleinen kalastuskeskustelu / Vs: Mullistava tekniikka ruijanpallakselle
« Uusin viesti kirjoittanut Le penn 04.08.18 - klo:10:29 »
Mielenkiintoinen juttu, pitänee tätäkin testata.
Hyvin samanlainen ohje löytyi myös tyynenmeren pallaksen kalastuskirjasta.
Syötin riggaus kahdella yksihaaralla : ala - ja yläleuan läpi, silmien läpi ja koukut eri kyljille.
Olisko ne "circle hookit" missä koukunkärki on melkein 90 asteen kulmassa tarkoitettu tällaiseen kalastukseen, vai pitkäänsiimaan ?
10
Kalastuskeskukset / Vs: Merikalastus keskuksia
« Uusin viesti kirjoittanut Appuurunen 11.07.18 - klo:17:39 »
Kiitos listasta, tällaista etsin katsoakseni tarjonnan. Osa lofoottien linkeistä näyttäisi olevan vanhentuneita. Eivät norskit ilmeisesti päivittele tai ovat lopettaneet liiketoiminnan. Anyway, jos loydan hyvia listoja , laitan tanne. Ter. AP
Sivuja: [1] 2 3 ... 10