Kirjoittaja Aihe: Siimalaskureista ja Siimoista  (Luettu 49087 kertaa)

Poissa Mauno / Merikalastus.info

• Admin
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
Siimalaskureista ja Siimoista
« : 10.10.05 - klo:10:17 »
Onkohan kellään kokemuksia vapaan laitettavasta siimalaskurista?
(siis sellainen erillinen, joka kiinnitetään vapaan ja pujotetaan siima laskurin väliin).
Toimiiko?
Olen kuullut, että sellaisia on olemassa, mutta mistähän saisi?

Poissa Nypy/RP-Team

• *
    • http://www.rpteam.net
« Vastaus #1 : 10.10.05 - klo:14:35 »
ypy/rp-team
www.rpteam.net

• Admin
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
« Vastaus #2 : 10.10.05 - klo:14:49 »
Kiitoksia Nypy!
Juuri tällainen oli mielessä.

Poissa Julli

• Vakavampi harrastaja
  • *
Shiimalaskuri
« Vastaus #3 : 10.10.05 - klo:17:17 »
Joo-o,itellä jo toinen tuommonen käytössä,ensimmäisestä katosi se virtapiuha sieltä sisältä(sisältää pienen hehkun ja pariston,voi pimeessäki touhuta) ja muutenkin meni jotenkin jumiin, kiitos suolaveden.Unohtu huuhtelu hanan alla kokonaan kevään ja kesän reissujen välillä.Aika herkästi vapauttaa siiman heti kun on laskemassa pilkkiä veteen,vaikka kuinka yritti säätää herkkyyttä.Eli käyttö vaatii malttia!! Muuten ihan hyvä kampe,näytti syvyyden +-1m,kaikuluotaimeen verrattuna,löytynee kalat välivedestäki helpommin.Se näytön valaistus on kyllä haistapaskan hommia,otsalamppukin ajaa paremmin asian,mutta jos muistaa huuhdella suolavedet joka käyttökerran jälkeen,nii voipi olla että kestää pitempääki.
Satakiloinen, kiitos.

• Admin
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
« Vastaus #4 : 10.10.05 - klo:20:22 »
Julli,
Kiitos tiedoista. Mitenkäs siimanpaksuden säädöt? Onnistuuko laittaa paksuakin kuitusiimaa?
Muutenkin tuon kuitusiiman kanssa, miten onnistuu? Ajattelin vaan, että yleensähän kuitusiima on muodoltaan aivan jotain muuta, kuin pyöreää!!

Poissa Julli

• Vakavampi harrastaja
  • *
Siimalaskuri
« Vastaus #5 : 12.10.05 - klo:16:11 »
Jep jep Mauno,näin ompi.Siima kelalla ompi whiplashin 0.50mm kuitua,eli siinä voipi olla yksi syy miksi se vapauttaa siiman niin herkästi.Pari vuotta ollu kyseinen siima hyrrässä,tietoa ei ole miten käyttäytyy ohuempien lankojen kans.Siitähän löytyy +ja- säätö kyllä,mutta tuolla siimalla se on herkkä tai v...n herkkä. Reissussa yks kaveri heitti kyseisen oman vehkeen laidan yli, kun ei pälli kestänyt.Pari vuotta vanha siima alkaa totta vie olemaan loppua kohti aika rosoista,mutta siihen auttaa puukko,kaikkia muuta se on sitten kestänytkin.Sanat ei riitä kehumaan kyseistä siimaa pilkkihommissa!
Satakiloinen, kiitos.

Poissa Julli

• Vakavampi harrastaja
  • *
Siimalaskuri
« Vastaus #6 : 13.10.05 - klo:18:48 »
Nonni,muisti palailee pätkittäin.Korjaus tuohon edelliseen,että siimahan ei olluna Berkleyn whiplashia vaan saman firman firelineä.Tuota merkkiä on nyt kai tullut markkinoille vielä pikkusen paksumpanakin,vetolujuus kai jotain hiukan yli 70kg.Hurjia alkaa olla lukemat,eihän sitä tarvi enää olla hinausköyttäkään auton peräluukussa mukana,virittää siimat peräkoukkuun nii hinaa auton ku auton,kunhan solmu kestää.Nii,ja veneen nosto traileriin onnistuu myös moisella.
Satakiloinen, kiitos.

• Admin
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
« Vastaus #7 : 13.10.05 - klo:21:01 »
Oikeassa olet! Itsellä on ollut käytössä Berkleyn Fireline kuitusiimaa halkaisialtaan 0.52mm ja suora vetolujuus 72 kg !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tällä tosiaankin hinaa vaikka autoa ja varmasti kaikki, mtä löytyy myös jäämeren pohjasta, jos vain ukko jaksaa. Huippusiima on ollut. Uskomatonta kyllä, vaikka siima on kuin rautalankaa, silti onnistuu heittäminenkin (tietenkin vaatii kunnon hyrrän).
Suosittelen!
Pitää alkaa harkitsemaan tuota siimalaskurihommaa. Varmaankin on suuri apu, kun kalastaa välivedessä!

Poissa poka

• Yleisvalvoja
  • *
« Vastaus #8 : 13.10.05 - klo:21:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Mauno / RP-Team"
Oikeassa olet! Itsellä on ollut käytössä Berkleyn Fireline kuitusiimaa halkaisialtaan 0.52mm ja suora vetolujuus 72 kg !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mistä tätä siimaa saa? Ei oo löytyny tästä meijän alueelta..

• Admin
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
« Vastaus #9 : 13.10.05 - klo:21:16 »
Berkleyn tuotteita tuo maahan Pure Fishing Finland Oy puh. +358 9 350 8080.
Tai jos tiedät kalastustarvikeliikkeen, joka jälleenmyy Pure fishingin tuotteita, niin he kyllä tilaavat.
Voin huomenna selvittää tarkemmin siimasta, jos kiinnostaa!
Itsellä tuli hommattua tuollainen jättipuola (1200m) tuota kunnon hinausvaijeria.

Poissa poka

• Yleisvalvoja
  • *
« Vastaus #10 : 13.10.05 - klo:22:36 »
Palioko tuommonen vaijeri kela maksaa?? Sama se ois tilata tuommonen kela porukalla.. Siitähän muutamaan kellaan laittas siimat..

Poissa Nypy/RP-Team

• *
    • http://www.rpteam.net
« Vastaus #11 : 14.10.05 - klo:00:33 »
moi kaikille
ajattelin raapustaa tänne muutamia omia ajatuksiani vahvasta siimasta:
joitain negatiivisiakin puolia tuossa paksussa siimassa on, kelojen siimakapasiteetti on rajallinen, jos kalastaa syvästä niin useimmista keloista loppuu siima kesken, viime reissullakin minulla oli siimaa ulkona n 350-400m, vaikka syvyyttä ei ollut "kuin" n 230m, tuuli vei venettä ja siima oli vinossa ja lisäksi kala  kiinni, vaikkei ollut mikään jättiläinen (yli 17kg kumminkin) vei se siimaa ulos jonkun verran.
toisaalta syvässä on isoja kaloja , mutta kuka jaksaa pitää 2-3 metrin vavan päässä 70 kg, luulisin jarrun olevan lähes kaikilla jossain 5-10kg:n paikkeilla ja siinäkin on pitämistä jos tarvii pitkään väsytellä.
määrätty varmuuskerroin pitää olla tottakai, jos iso kala lähtee viemään sivusuunnassa pitemmälle tai vieressä on todella syvää niin pystyy sen pysäyttämään, (omat huomioni ovat kyllä, että ne menevät pohjaan, mutteivät vie paljoa siimaa sivullepäin, mutta isoja en ole ylös vielä saanutkaan) .
yksi huomioitava asia on se että jos tarttuu iso kiinni ja vie siiman kaikki ulos ja pidäppä siinä 70 kg vavan päässä, luulisin että jos itse ei lähde mukaan niin ainakin virveli lähtee käsistä, eli mielestäni parempi on enemmän siimaa kuin hirmu vahvaa, samoin jos kuva tarttuu pohjaan, niin ei sitä saa vetämällä poikki kuin veneen kanssa, jos taas laittaa ohuemman tapsin alas, ei vahvasta siimasta ole vastaavaa hyötyä, yleensä siima katkeaa kuitenkin solmusta jos siinä ei ole mitään vikoja, joten tapsinkin hyöty on kyseenalainen.
kulutuskestävyys paksussa siimassa on tietenkin parempi ja se kestää vaurioita paremmin, kun on varmuuskerrointa.
itse olen kayttänyt viimeisillä reissuilla siimaa jonka ilmoitettu vetolujuus
on 32kg, todellista en ole testannut, ja vahvin siima on fireline 51kg, jonka jaksan vetää tarvittaessa vavalla poikki
okuman titus 90:seen menee 0,50mm siimaa n 800-900m ja se riittää syvemmillekin vesille ja on myös varaa tarvittaessa katkaista huonoa pois, firelineä 0,38=51 kg pidän riittävän vahvana siimana jos ei ole valjaita ja kiinni itse vyöllä penkissä.
paksu siima ei mene tietysti niin helposti sekaisin ja se on helpompi selvittääkin.
mutta nämä ovat omia mielipiteitäni omien kokemusteni perusteella ja jokainen taaplaa tyylillään eikä mikään ole väärä vaihtoehto :D  :D  :D
ypy/rp-team
www.rpteam.net

• Admin
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
« Vastaus #12 : 14.10.05 - klo:14:45 »
No nyt tuli tietoa Berkleyn siimoista :!:

XDS Berkley Fireline 0.52mm (72kg) ei tuoda enään maahan  :cry:
(ohv oli n.290€ 1200m)

"normaali" fireline 0,50mm (49.9kg) 270m ohv 59€,
jättipuola 1000m ohv n.179€

Wiplash pro 0,28mm (46,9kg) 270m ohv 49€
jättipuola 1800m ohv n.280€

Wiplash siimat ovat paksumpia, mitä ilmoitetaan :!:

Itse olen ollut todella tyytyväinen tuohon XDS Firelineen. Siiman pinnoitus on tosi kestävää (ja liukasta), enkä ole saanut käytön jälkiä siimaan kovasta yrityksestä huolimatta. Juu, ruista pitää olla käsivarsissa, kun tuollaisien vetolujuuksien kanssa kalastaa. XDS siimassa on huippulujuus verrattuna siiman vahvuuteen, kun ajattelee noita lukemia: 0,52mm / 72kg!. Tuota huimaa vetolujuutta voin kyllä puollustaa tilanteessa, jolloin siiman päässä on kiinni se TOSI ISO. Silloinhan on mahdollista kiinnittää siima veneeseen kiinni ja nostaa kala syvyyksistä moottorin avulla, jolloin äkkinäinen paineen muutos kalassa rauhoittaa kyllä sen. Tämä on ihan varteenotettava vaihtoehto tilanteessa, jossa kala on niin suuri, ettei saa sitä muuten tulemaan ja tietää todellakin, että siima kestää!
Niin, nämähän ovat niitä makuasioita ja itse yritän jatkossa saada hommattua lisää tuota XDS Firelineä, koska toiveena on saada joskus kiinni se peto, joka pitää vetää veneellä syvyyksistä  :D

Andreas

• Vieras
Siiman paksuus
« Vastaus #13 : 14.10.05 - klo:15:20 »
Moi kaikki!
Olen sitä mieltä että normaaliin Norjan merikalastukseen (turska, sei, pallas jne.) riittää erinomaisen hyvin noin 0,25 kuitusiima ja tapsiksi 1 mm paksuista nailonia. Jos 0,50:llä jää kunnolla kiinni pohjaan 100 metrin syvyydellä niin ei muuta kuin puukolla siima poikki vedenpinnan kohdalla, ja sinne meni se arvokas 100 m. On paljon parempi että siima katkeaa solmun kohdalla. Lisäksi mitä paksumpi siima käyttää niin sitä enemmän virta tai tuuli vetää vehkeet vinoon. Itse olen käyttanyt 0,18 - 0,36 "dynacabel"- merkkistä siimaa ja se on toiminut minulla erinomaisesti. Fireline taas kuluu minulla helvetin nopeasti käyttökelvottomaksi.

• Admin
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
« Vastaus #14 : 14.10.05 - klo:15:33 »
Moi Anderas,
Minkalaisia vetolujuuksia ilmoitetaan noille dynacabel kuitusiimoille?
Saako tuota merkkiä myös jättipuolissa / hintatietoja ?