moi kaikille
ajattelin raapustaa tänne muutamia omia ajatuksiani vahvasta siimasta:
joitain negatiivisiakin puolia tuossa paksussa siimassa on, kelojen siimakapasiteetti on rajallinen, jos kalastaa syvästä niin useimmista keloista loppuu siima kesken, viime reissullakin minulla oli siimaa ulkona n 350-400m, vaikka syvyyttä ei ollut "kuin" n 230m, tuuli vei venettä ja siima oli vinossa ja lisäksi kala kiinni, vaikkei ollut mikään jättiläinen (yli 17kg kumminkin) vei se siimaa ulos jonkun verran.
toisaalta syvässä on isoja kaloja , mutta kuka jaksaa pitää 2-3 metrin vavan päässä 70 kg, luulisin jarrun olevan lähes kaikilla jossain 5-10kg:n paikkeilla ja siinäkin on pitämistä jos tarvii pitkään väsytellä.
määrätty varmuuskerroin pitää olla tottakai, jos iso kala lähtee viemään sivusuunnassa pitemmälle tai vieressä on todella syvää niin pystyy sen pysäyttämään, (omat huomioni ovat kyllä, että ne menevät pohjaan, mutteivät vie paljoa siimaa sivullepäin, mutta isoja en ole ylös vielä saanutkaan) .
yksi huomioitava asia on se että jos tarttuu iso kiinni ja vie siiman kaikki ulos ja pidäppä siinä 70 kg vavan päässä, luulisin että jos itse ei lähde mukaan niin ainakin virveli lähtee käsistä, eli mielestäni parempi on enemmän siimaa kuin hirmu vahvaa, samoin jos kuva tarttuu pohjaan, niin ei sitä saa vetämällä poikki kuin veneen kanssa, jos taas laittaa ohuemman tapsin alas, ei vahvasta siimasta ole vastaavaa hyötyä, yleensä siima katkeaa kuitenkin solmusta jos siinä ei ole mitään vikoja, joten tapsinkin hyöty on kyseenalainen.
kulutuskestävyys paksussa siimassa on tietenkin parempi ja se kestää vaurioita paremmin, kun on varmuuskerrointa.
itse olen kayttänyt viimeisillä reissuilla siimaa jonka ilmoitettu vetolujuus
on 32kg, todellista en ole testannut, ja vahvin siima on fireline 51kg, jonka jaksan vetää tarvittaessa vavalla poikki
okuman titus 90:seen menee 0,50mm siimaa n 800-900m ja se riittää syvemmillekin vesille ja on myös varaa tarvittaessa katkaista huonoa pois, firelineä 0,38=51 kg pidän riittävän vahvana siimana jos ei ole valjaita ja kiinni itse vyöllä penkissä.
paksu siima ei mene tietysti niin helposti sekaisin ja se on helpompi selvittääkin.
mutta nämä ovat omia mielipiteitäni omien kokemusteni perusteella ja jokainen taaplaa tyylillään eikä mikään ole väärä vaihtoehto