Kirjoittaja Aihe: Heitto pilkki  (Luettu 6258 kertaa)

Poissa legro

• Norjankävijä
  • *
Heitto pilkki
« : 12.02.07 - klo:22:13 »
Olen uusi tulokas merikalastus jutuissa.

Kiinnostais heittokalastus jäämerellä. Lui, että on olemassa heitto pilkkejä.

Siis miten ne toimivat? Onko noi Bileteman 500grammaset pilkit heittämiseen tarkoitettuja?

Olen oppinut lusikan käytöstä, että vieheen kuuluu "pelata" vedettäessä. Toimiiko heittopilkit samoin?

Vai miten turska, pallas ja kissakala käyttäytyy, täytyykä vieheen "kiepahdella" kuten perus lusikka tekee ja ottaako se suoraan liikkuvaan pilkkiin?

Mites pilkin heittäminen rannalta?
- Onko jäämerellä (Finnmarkissa) mitään kasvillisuutta johon vieheen voi onnistua saamaan kiinni, levää?

Poissa poka

• Yleisvalvoja
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
Vs: Heitto pilkki
« Vastaus #1 : 12.02.07 - klo:22:27 »
No tervetuloa vain!!

Aikaisemmin tuli paljonkin harrastettua heittokalastusta Norjan merillä ja pilkkeinä toimi alta 100 grammaiset pilkit.. Nyt jos kalastaisin rannoilta, niin varmaan pilkkien koko kasvais tuohon 200 grammaan asti ja jigejä käyttäisin..

Tuo 500 grammaa on vähän turhan paljon mun vavoilla heitettäväksi, eli ne on puhtaasti veneestä pilkintään tarkoitettuja.. Noilla jäämeren lusikolla ei oikeen ole minkäänlaista uintiliikettä jonka voi päätellä uistimen muodostakin, eli melko lailla laahamalla tulevat..

Turska ainakin ottaa ahneesti pilkkiin ihan perus kelauksella.. Pallaksesta ei ole kokemusta.. Paikalliset näyttää käyttävän sellaista pumppaus tekniikkaa, eli vavalla reilu veto ja sitten lasketaan takaisin ja kelataan löysät pois.. Kai sillä yritetään saada jonkinlaista eloa pilkkiin.. Itse en ole huomannut pyytävyydessä mitään eroa..

Kissakala on pohjakala ja sitä voi kyllä pyytää pilkillä, mutta silloin koukkuun kalanpala ja viritys pohjaan odottelemaan tärppiä..

Taitaa jokapaikasta löytyä ainakin tuota rakkolevää rannasta, jonka takia siimat kannattaa olla kunnossa..