Kirjoittaja Aihe: kun kala on saatu....  (Luettu 16491 kertaa)

Poissa suvianne

• Norjankävijä
  • *
Vs: kun kala on saatu....
« Vastaus #15 : 21.12.06 - klo:21:34 »
turska on parhaita kaloja norjassa, ei nyt kuitenkaan pallaksen veroinen, mutta toista luokkaa kuin sei, keiloista , turskasta, yms tulee maailman parhaat kalapullat, tosin resepti on hukassa nyt, mutta paikallinen kotitalousopettaja teki ja herkku isolla hoolla, (grytöyan emäntä)
Pakko vastata että kyllä puna-ahven on paras!!!!
Sitä ainakin sniikillä voi kalastaa...

Poissa Santiago

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #16 : 22.12.06 - klo:22:42 »
Minua on pitkän vaivannut epätietoisuus siitä että miksi Norjalaiset näyttävät liottavan fileitä makeassa vedessä, jäävedessä joskus pitkäänkin.
 Itse olen pitänyt tiukkaan kiinni ohjeesta, että makeata vettä vain kalvolliselle kalalle, ei koskaan fileelle. Tätä ohjetta on perusteltu valkuaisen (tai rasvan ?) liukenemiseen huuhteluveteen.
Nyt kun tänne on saatu pirteätä lisävoimaa jotka tuntevat myös perinteistä jäämeren kalankäyttöä, niin perusteetkin saattaisi löytyä ihan omasta takaa.

Poissa suvianne

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #17 : 23.12.06 - klo:15:47 »
Minua on pitkän vaivannut epätietoisuus siitä että miksi Norjalaiset näyttävät liottavan fileitä makeassa vedessä, jäävedessä joskus pitkäänkin.

En keksi muuta kuin, että jospa kyseessä on suolakalaa.. Kysyin Mammaltakin eikä hänkaan keksinyt mitään syytä liottaa tuoretta kalaa, oli ehottomasti sitä mieltä että maku häipyy.
Sanoi, että norjalaiset tönkkösuolaa kalansa, toukkien pelossa joten liotus voi kestää kauankin!

Poissa Santiago

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #18 : 23.12.06 - klo:18:49 »
Tosiaan...tönkkösuolaa. Viime kesänä katselin vierestä, kun naapurini, vanha (siis ikäiseni) Norjalaismies, suolasi osan juksasaaliistaan pyttyyn, suolaa ei tosiaan säästetty, kourallinen turskaa ja kourallinen suolaa. Ilmeisesti piti tehdä jotain perinteistä, koska osan hän kyllä pakasti.

Mutta se kalan pesu makealla vedellä. Saattaahan olla, että olen nähnyt "uusavuttomia" joilla ei ole perinteistä tietoa oikeasta kalan käsittelystä.
Saksalaisturistien kalan perkaamista ei lasketa.

Mutta miten mahtaa olla ammattimaisessa kalankäsittely ympäristössä, pestäänköhän siellä valmista filettä?

Poissa suvianne

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #19 : 23.12.06 - klo:22:15 »
Me ollaan vaan virutettu merivedessä ja siinä samalla revitään vähän kalvoja pois...
Kai ne tehtaissa on pakko jotenkin puhdistaa..

Poissa Erppa

• Norjan merikalastuksesta kiinnostunut
« Vastaus #20 : 24.07.12 - klo:04:14 »
Veneessä kannattaa pitää isohkoa kalalaatikkoa, johon kala nostetaan heti kun se on saatu laidan yli veneeseen, jolloin koko vene ei ole kalanveressä. Kalapampulla kalalta taju pois ja heti kurkku auki.

Kalat olen fileoinut heti rantaan päästyäni ja perkeet kannattaa käydä viemässä veneellä kauemmaksi rannasta, muuten koko ranta alkaa haisemaan mädänneelle kalalle.

Helppo resepti: Ripottele kalafileelle suolaa kumallekkin puolelle, maun mukaan voit ripauttaa myös sitruunapippuria vähäsen. Paista melko runsaassa voissa. Hajoamista on turha jännittää, koska suurin osa jäämeren kaloista hajoaa tuoreena. Kun kala on kypsää, kaada sekaan pieni purkki kermaa ja anna muhia hetken kasaan. Sopii hyvin esim. perunoiden kera.

Helppo keitto: Kuori ja paloittele perunat, lisää suolaa maun mukaan. Kun perunat suht kypsiä, paloittele kalafile ja lisää keittoon. Maun mukaan voi ripsaista vähän sitruunapippuria ja/tai tilliä. Lopuksi lisää keittoon kimpale voita ja pieni purkki kermaa. Jos et pidä täyteläisestä kermaisesta keitosta, korvaa kerma maidolla.