Kirjoittaja Aihe: Varanger  (Luettu 8828 kertaa)

Poissa Joppe

• Norjan merikalastuksesta kiinnostunut
Varanger
« : 15.03.06 - klo:19:21 »
Onko kenellä kokemusta oman veneen käytöstä Varangerin vuonon / niemen alueella (Pykeija, Vardö, Vadsö, Berlevåg..)?
Vardön turisti-infosta vastasivat että ramppi löytyy ja tulevat tarvittaessa vaikka näyttämään paikan kunhan soitetaan etukäteen.

Suunnitelma  A :D  on lähteä Kesäkuun alussa kaloja narraamaan ensin Inarijärvelle (Partakko) ja sieltä edelleen Barentsin merelle.

Gamvikin alueella olen käynyt melomassa kajakilla ja Vardössä sukeltamassa (öbaut 1992) mutta kalastus on jäänyt vähiin.
Niin että vinkit ottipaikoista, venerampeista ja hyvistä luonnonsatamista ovat enemmän kuin tervetulleita!

Plan B on poimia Seit Siwan pakastealtaasta (yli)töistä tullessa...  :(

Poissa Mauno / Merikalastus.info

• Admin
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
Varanger
« Vastaus #1 : 15.03.06 - klo:21:21 »
Tervetuloa Joppe foorumiin mukaan.
Itsellä ei ikävä kyllä ole (vielä) tuolta mitään kokemuksia, mutta uskoisin, että Petellä on tietoa.
Muistelisin, että myös Sillinkumahduksen IsoDee on kolunnut nuita paikkoja, joten eiköhän tänne kohta ilimesty infoa :D

Poissa Migulinos

• Vakavampi harrastaja
  • *
Varanger
« Vastaus #2 : 16.03.06 - klo:17:07 »
Ohimennen mainitakseni Partakosta tuli pari vuotta sitten kivasti harjusta.
Kerro sitten reissusi jälkeen millainen saalis tuli Varangin vuonosta.
Itse olen heitellyt vain rannalta Varangin vuonolla.
Parempi kala veneessä kuin mies vedessä

Poissa Migulinos

• Vakavampi harrastaja
  • *
Varanger
« Vastaus #3 : 16.03.06 - klo:17:08 »
Ai niin... Tervetuloa munkin puolesta!

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
    • http://www.crazy-cod.com
Varanger
« Vastaus #4 : 16.03.06 - klo:18:03 »
JAA-a, ei ole tullut käytyä Porsanger-vuonoa pohjoisemmassa. Ko. vuono on älyttömän kokoinen ja vähäkalainen, lienee ylipyydetty... Käytiin paikalla 2002 ja takas ei mennä  :wink:

Tuttu heppu kävi Näätämön reissun yhteydessä kalassa merellä, tai itse asiassa eivät kalastaneet vaan ravustivat - kuningasrapua. En nyt muista missä mutta pitää kysyä.
Sitä kuulemma nousi aika hyvin ja konsti oli helppo: Siiman päähän vanhasta monofilistä kauhea harakanpesä, hässäkän keskelle syötiksi kalaa, puntti painoksi ja pohjaan. Rapu tulee ja alkaa hamuamaan syöttiä siimasotkun seasta ja jääpi kiikkiin jaloistansa joissa on melko lailla piikkejä jne.
Kun otus on reivattu veneeseen, vesurilla jalat poikkinaps, ja keskusyksikkö takas mereen raakasti. Ei kuulemma ole syötävä.

Nuo kuningasravuthan ovat vähän riesa tuolla Pykeijassa ja Ruijassa, niitä on paljon ja syövät kaiken minkä kiinni saavat....

Rapuja esiintyy Hammerfestiin asti ja onpa muutamia saatu jo etelämmästäkin. Pyynti on virallisesti luvanvaraista mutta epävirallisesti kaikki ovat tyytyväisiä kun rapukantaa vähennetään, nehän ovat laittomia maahanmuuttajia Venäjältä  8)
Petri

http://www.crazy-cod.com - kalastusleiri Arnöyalla, ulkomeren äärellä!

Poissa Migulinos

• Vakavampi harrastaja
  • *
Varanger
« Vastaus #5 : 17.03.06 - klo:13:47 »
Olen kuullut, että Pykeijasta saisi ostettua jostain kuningasrapua.
Onko kellään tarkempaa tietoa että mistä sieltä?

Poissa Joppe

• Norjan merikalastuksesta kiinnostunut
Varanger
« Vastaus #6 : 18.03.06 - klo:08:42 »
Se on hurja  :shock:  ilmestys veden alla tuo Kuningasrapu. Havöysundin lähistöllä sukelsimme paineilmalaitteilla ja näitä oli eräässä vuonossa "pohja peitossa". Syvyys noin 20-40 metriä. Kaveri tarjosi isolle Kingille harppuunan kärkeä haisteltavaksi joka kimmastui moisesta ja meinasi repäistä vehkeen käsistä. Suurimmat oli tuommoiset 70 senttiä ukkovarpaasta toiseen. Pienemmän toin pinnalle selästä kiinni pitäen ajatuksena panna kaveri kattilaan, mutta haisi niin kummalliselle että luovuimme ajatuksesta. Eikä olisi kattilaan mahtunutkaan kun emme tuolloin tienneet että vain jalat syödään  :oops:

Anonymous

• Vieras
Varanger
« Vastaus #7 : 11.12.06 - klo:16:01 »
Joo, mie oon aika palion värkänny noitten Ryssänrapujen kans.  
Siitä mull'on pari vertaustaki:  
- S'on  ku torvisoittokunta, parikymmentä jäsentä jotka kaikki liikkuu omaan tahtiin.  
- S'on nurinpäin käännetty elukka, luut sill'on päällimmäisenä.