Kirjoittaja Aihe: Jigipää muotti?!  (Luettu 39444 kertaa)

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
Vs: Jigipää muotti?!
« Vastaus #30 : 12.12.10 - klo:15:39 »
Tuota mitä Petri ehdotti, että tavallaan kahdella piikillä tekis noi olen miettinyt kanssa. Se kyllä pitäis pyrstön paremmin kiinni ja ei alkais niin helposti pyörimään. Toinen lanka esim. millin rosterista niin ei tulis liian paksukaan. Noi puikkoperät tuntuis pysyvän ainakin Miekon pyrstöissä hyvin ja helppo asentaa kun vertaa esim.12/0 koukkua. Ei repeä niin helposti ja menee aika vaivattomasti paikalleen. Maalaillu olen noita ihan sen takia että olen eläny niin pitkään siinä uskossa että värilläkin on väliä kuten uinnilla. Tosin miten mahtaa toimia esim 50 metrin syvyydessä. Miten valo pisaa jne. Mut miellyttää ainakin silmää enemmän. Voishan sitä yrittää päälystää esim. fosforijauheella koko pään mut menee jo kotikonsteilla liian aikaavieväks. Pitää kokeilla kanssa että saako syöttikalan kuin hyvin pysymään noissa paksumpi lankaisissa kiinni vai onko iso koukku ainoa vaihtoehto...

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #31 : 08.02.11 - klo:23:44 »
Kiitos Mikolle linkkivinkistä tuolla aiempana. Kuriiri toi tänään Saksan maalta vinon pinon puntti- ja jigipäämuotteja sekä jigikoukkuja. Tosi hyvän näköistä tavaraa ja toimituksessa ei valittamista. Tulisi vain kevät, että pääsisi pihalle valuhommiin.

Poissa Mikko

• Yleisvalvoja
  • Vakavampi harrastaja
  • *
    • LämpöRuukki
« Vastaus #32 : 09.02.11 - klo:09:19 »
Hienoa että hankinta onnistui.
Tämä toimittaja ei oikein mainosta näkyvästi ja sattui minunkin silmiin sattumalta.
Muotit on toimineet loistavasti. Jäähdytyksen kanssa on ainut ongelma millä ne sais jähtymään nopeammin.
Tuntuu että ei uskalla antaa kuumentua kovin hirveästi.
Mitään nestemäistä ei voi käyttää (räjähtää), kylmä betonilattia on ollut jonkinlainen jäähdytin.
Muista erotella liimapainot pois autonrengaspainoista, savunkehitys on älytöntä.

Minkälaisia muotteja ostit?

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #33 : 09.02.11 - klo:11:20 »
Tilasimme painomuotteja 3 kpl. Näillä pitäisi pystyä valamaan painoja 70 grammasta 360 grammaan saakka ja eri painoluokkia tuolta väliltä on suht. tiheään :) . Jigipäämuotteja tuli 4 kpl, joissa ihan perinteisiä kalajigin päitä painoissa 35-150 grammaa ja sitten tuollainen Big-Jig muotti 250/300 grammaa. Harrastelemme molemmat Norjassa myös kampelan ongintaa, siksi nuo "kevyemmän" pään painot. Pienimmät jigipäät puolestaan menevät kaverin kuhajigeihin. Kaikkiin jigipäihin tuli samassa tilauksessa reilu läjä VMC Barbarian jigikoukkua, joka on noin ensi käpistelyn perusteella aika vakuuttavan tuntoinen koukku. Koukun koot ovat 4/0 - 12/0. Aivan erinomaiselta tuotteelta vaikuttivat myös valmiit mesinkisilmukat noihin painoihin.

Homma sujui niin hyvin, että ensi talvena lähtee uusi tilaus. Aion silloin tilata ahvenjigipäät ja sopivan valikoiman Norjan pilkkimuotteja. Pilkkejä minulla on vielä aika hyvin varastossa, niin noilla muoteilla ei ole akuuttia kiirettä.

Tuohon jäähdyttämiseen kuulin hyvän vinkin, jota en ole tosin itse kokeillut. Reilun kokoinen alumiinilevy muotin alla kuulemma "imee" lämmön tehokkaasti. Äkkiä ajatellen tuntuu ihan loogiselta, mutta niin kuin sanoin, niin on vielä kokeilematta. Tuollaisen alumiinilevyn allehan voisi laittaa vielä litteän kylmäkallen?

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #34 : 09.02.11 - klo:11:48 »
Mä oon jäähdyttäny noita muotteja siten että valuhommat olen tehnyt alumiinilevynpäällä. Se on kahden tiilen päällä ja alla lunta kun sitä taas tänä talvena on riittänyt ;D Silloin se ei jäähdy kuitenkaan liian nopeasti ja ei aiheuta valuun ongelmia ja epätasaisuutta. Valun jälkeen parin tupakan verran pitäny muottia kiinni ja sit avannu. Voi avata heti kun lyijy on varmasti kauttaaltaan jähmettynyt. Sen jälkeen menee kuitenkin pitkään ennen kuin pää on sen verran jäähtynyt et sitä voi käsitellä ja jos sitä tahtoo nopeuttaa niin siinä vaiheessa voi jo heittää vaikka veteen ne. Ei kuitenkaa missään nimessä vielä jos on seassa sulaa lyijyä!!! Roiskii tosi pahasti!!! Mulla on osa muoteista alumiinia ja ero esim. silikonimuottien jäähtymiseen on valtava. Pistähän Jyrki kuvia näkyville kun oot saanu päitä valettua!! Millä meinasit muuten maalata?

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #35 : 09.02.11 - klo:12:52 »
Olen maalannut kaikki valutuotokseni samalla tavalla: Alle valkea spraymaali, päälle värit spraymaalilla ja lopuksi 3-4 upotuslakkausta solmasterin LV-1 lattiapinnoitteessa. Olen aika varma siitä, että lopputuloksesta saisi paremman, jos pohjavärinä käyttäisi esimerkiksi valkeaa propionaattia, se tekisi pinnasta hieman pehmeämmän ja siten pinta joustaisi hieman kivikolhuissa. Mutta kun toisaalta on niin, ettei Norjassa mikään pinta kestä loputtomiin, niin olen laiskuuttani tyytynyt edellä kuvattuun tapaan. Sitten kun värit lähtee, niin vieheen/painon muusta kunnosta riippuen joko metallinkeräykseen tai uuteen maalaukseen.

Yritän muistaa laittaa kuvia. On vain luvattu niin ramakkaa pakkasta, että voi valuhommat siirtyä kuukaudella :)

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
    • http://www.crazy-cod.com
« Vastaus #36 : 11.02.11 - klo:21:50 »
Näistä jigipäähommista sen verran, että Juk-Sa.net on luonnollisesti kiinnostunut asiasta ja haluaa kehittää jigipään, jolla on kaupallista menekkiä. Tällä hetkellä irtopäiden valikoima Juk-Sa.net:ssä on suhteellisen suppea (1), mutta Juk-Sa:net:llä on melko hyvä käsitys siitä, miltä todella toimiva ja hyvä jigipää näyttää. Wigglerin Bullet-pää on lähellä hyvää ratkaisua.

Eli: jos mielenkiintoa riittää suurempiinkin sarjoihin niin ottakaa toki yhteyttä allekirjoittaneeseen. Tilaisin mieluummin räätälöidyt jigipäät kotosuomesta kuin rakkaalta länsinaapuriltamme.
« Viimeksi muokattu: 11.02.11 - klo:21:53 kirjoittanut Petri / Merikalastus.info »
Petri

http://www.crazy-cod.com - kalastusleiri Arnöyalla, ulkomeren äärellä!

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #37 : 20.04.11 - klo:15:39 »
Päitä valaessa syntyi tämmöinen idea.... Mitenköhän lie ui?! ;) No kuukauden päästä pääsee testaamaan ;D

Poissa Jeh

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #38 : 09.01.13 - klo:20:50 »
Mielenkiintoinen saitti on saksalaisilla:

www.bleigussformen-shop.de

Onkos tuolta kuinka moni tilaillut tai onko kellään kiinnostusta tilata?
Täältä kyllä kiinnostusta löytyy, mutta ei saksankieli tahdo taipua riittävästi.
Mukavasti löytyis muotteja myös pilkeille yms tavaraa.

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #39 : 09.01.13 - klo:21:36 »
Minä olen tilannut tuolta tavaraa useita kertoja. Laatutavaraa, nopeat toimitukset ja kohtuulliset rahtikulut. Uskallan suositella. Saksaa en puhu sanaakaan, mutta järkeilemällä ja googlen kääntäjällä pärjää hyvin. Ja nopeasti sen perussanaston oppiikin tuolta Saksasta tilaillessa.

Poissa Jeh

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #40 : 10.01.13 - klo:10:52 »
Meninpä niin tekemään että tilasin sieltä nyt itsekin. Eipä kyllä ole kallistakaan viime lopulta. Posti- ja pakkauskulut Suomeen 17€. Ei sinällään paha että tilaus painanee tuolla määrällä varsin runsaasti...

Laitoin perään sähköpostia lontoonmurteella, että olen maksanut käyttäen viestinä tilausnumeroa, koska viitettä ei ollut laskun mukana...
Noh, juuri tuli vastaus jossa pyydetään käyttämään Saksaa ja maksutiedot uudestaan...
vaan kaipa nuo näkee kun maksu saapuu.

Tuntuu ajoittain siltä että Saksa on yhtä antilontooystävällinen kuin Ranskakin...
« Viimeksi muokattu: 10.01.13 - klo:11:26 kirjoittanut Jeh »

Poissa Jeh

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #41 : 19.01.13 - klo:20:46 »
Eilen tuli muotit saksanmaalta... eli ei kauaa mennyt tilaushetkestä kun puketti oli jo kotiovella Matkahuollon toimittamana. Kaikki oli pakattu asiallisesti ja tuli perillekin ehjänä.

Poissa Jeh

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #42 : 18.03.13 - klo:21:12 »
Tämmösiä syntyy kaverin tekemällä protomuotilla. Vajaa 400g painoa koko paketilla.
Steigenissä sitten tulikoe edessä parin viikon päästä!

Poissa Diyer

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #43 : 12.06.14 - klo:09:36 »
Lasikuitu kitistä nikkaroin muotin viime viikonloppuna kopioiden muodot tuosta kineticin päästä:

Siinä eka pää maalattuna ja lakattuna. "maali" oli pulverimaalia jota joskus sain paikallisesta kalastustarvikeliikkeestä,kovassa tarjouksessa sillon oli.
Jigipään kuumensin primus-keittimen liekillä ja ripottelin pulverit niskaan,pinta oli siinä vaiheessa hyvä mutta LV1 lakka oli sille hieman turhan kovaa myrkkyä, haalistui hiukan. Ei sillä nyt niin väliä ole,hajallehan nuo maalit joka tapauksessa menee. Silmät on tehty folioteipistä ja mustalla maalilla tuikkasin mustuaisen,poranterän tylsällä päällä.

Ja koko satsi:

Tuo vähän yllätti,kun kineticin päässä lukee 380g,oletin että pää painoi 380g mutta se paino oli punnittu pyrstö paikallaan.
Oikea paino oli jossain 220-240g hujakoilla,minun lyijyisille päilleni tuli painoa noin 320g/kpl.
« Viimeksi muokattu: 12.06.14 - klo:09:39 kirjoittanut Diyer »
-Pekka-