Kirjoittaja Aihe: Syöttiongintaa  (Luettu 3526 kertaa)

Poissa jpsuominen

• Yleisvalvoja
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
Syöttiongintaa
« : 22.02.06 - klo:08:42 »
Miten on, harrastaako täällä porukat syöttiongintaa joko kokonaisella kalalla tai sitten fileellä? Kiinnostaisi erityisesti tietää, että miten te viritätte syötit koukkuun/koukkuihin?

Itse olen enimmäkseen onkinut kokonaisella seillä, 25-40cm, (kuoleella, elävän syötin käyttö on norjassa kiellettyä), jonka olen koukuttanut 10/0-14/0 ykshaaralla leukojen läpi (vaihtoehtoisesti silmien läpi). Ongelmana tässä on syöttiä närppivät pikkutirrit (< 3kg) jotka helposti irroittavat syötin. Olen myös koittanut lisätä 10/0-12/0 kolmihaaran "takakuokuksi", mutta sitten ongelmaksi muodostuu noiden pikkutirrien jatkuva ylösveivaaminen... :)

Eli, vinkkejä kaivataan, miten saisi isommankin syötin pysymään kiinni vain yhdellä koukulla?

EDIT:
Piti vielä mainita, että file on kohtalaisen helppo saada pysymään koukussa, kunhan koukun vaan pujottaa tarpeeksi monta kertaa fileen läpi. Sitkeä nahka fileessä auttaa myös uskomattomasti.

Poissa Mauno / Merikalastus.info

• Admin
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
Syöttiongintaa
« Vastaus #1 : 22.02.06 - klo:08:47 »
Aika usein varmistan syötin kiinnipysymisen koukussa kumirenksulla.
Varsinkin silli (joka ei taho pysyä koukuissa millään) ja katkaravut pysyy huomattavasti paremmin kiinni, ku sipaisee kumirenksulla koukkuun kiinni.
Ootko kokeillu syöttionginnassa tätä kuminauhaviritelmää?

Poissa jpsuominen

• Yleisvalvoja
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
Syöttiongintaa
« Vastaus #2 : 22.02.06 - klo:09:50 »
Joskus kun on kahta koukkua käyttänyt, niin on tullut nippusiteillä varmisteltua kiinnitystä. En oikein vaan ole keksinyt, että miten tuon toteuttaisi yhtä koukkua leuasta läpi käyttäessä. Yksi vaihtoehto olisi tietysti käyttää samantapaista viritystä kuin mitä esim. marliinin ja tonnikalan vedossä käytetään, eli vatsaan viilto, koukun lenkki suusta ulos ja kursitaan kala kokoon. Ei pitäisi irrota, kun kerran kestää liki kymmenen solmun vetonopeuksiakin. Vaivaa joutuu kyllä näkemään enemmän. No, elämä on... ja kalastus se vasta onkin... :)

Poissa poka

• Yleisvalvoja
  • *
Syöttiongintaa
« Vastaus #3 : 22.02.06 - klo:15:17 »
Tein seitille mahan aukaisun ja pujotin lukkoleikarin suusta mahaan ja siihen n300g jigipää kiinni ja koukku selästä läpi ja jigi pää mahan sisään.. Tuollain sai hyvin pysymään syötin koukussa..

Poissa Julli

• Vakavampi harrastaja
  • *
Syöttiongintaa
« Vastaus #4 : 22.02.06 - klo:15:27 »
Pokan virityshän kuullostaa hyvältä!! Täytynee kokeilla.
Satakiloinen, kiitos.

Poissa RJR

• Norjankävijä
  • *
Syøtti
« Vastaus #5 : 14.03.06 - klo:01:29 »
Aika iso syøtti semmonen 25 sentin sei.
Kalakaveri sai Nautnesista katkaravulla (keittæmættømællæ) 20 kiloisen kveiten (ruijanpallas), 13 kilon turskan , ja 5 kilon kissakalan.
Ei toki samalla katkaravulla mutta hæn nyt on semmoinen bergenilæinen joka jostain syystæ kæyttææ vain raakaa katkarapua syøttinæ.

RJR
Ei Norjalla mitään Öljyrahaa ole säästössä. Ne on muiden säästöjä.

Poissa jpsuominen

• Yleisvalvoja
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
Syöttiongintaa
« Vastaus #6 : 14.03.06 - klo:09:02 »
No, iso ja iso.. Tuon ison syötin tarkoitushan on karsia pois pienet kalat koukuista. Tuo katkarapu on kyllä mainio syötti, esim. kissakalalla pilkin koukkuihin kiinnitettynä, tai pohjaongintaan kampelalle. Ainoa ongelma siinä on, että kaikki muutkin kalat ovat siitä niin vietävän kiinnostuneita, ja esim. juuri kampelaa onkiessa saa niitä 0,5-1,5 kilosia turskia ja seitä ravistella irti kyllästymiseen saakka. Ja tottakai ne onnistuu vielä joka kerta syömään sen ravunkin...

Poissa Nypy/RP-Team

• *
    • http://www.rpteam.net
Syöttiongintaa
« Vastaus #7 : 14.03.06 - klo:10:58 »
olen käyttänyt pääkuvan ylälenkissä 10/0 2-haarakoukkua. johon olen painanut molempiin koukkuihin keilafileen, mielellään n 40-50cm pitkän, alakoukkuun lisäksi silli, joka tosin ei kestä kuin yhden tärpin yleensä, mutta keilafile kestää hyvin ja kun on riittävän iso niin jää ihan pienet pois, toinen mikä karsii niitä pieniä vielä tehokkaammin, on kalastaa muualla kuin rantavesissä ja matalassa.
eikä se pikku sei haittaa siellä koukussa, sehän toimii syöttinä
ypy/rp-team
www.rpteam.net

Poissa Migulinos

• Vakavampi harrastaja
  • *
Syöttiongintaa
« Vastaus #8 : 14.03.06 - klo:18:29 »
Kalasyöteissä on se hyvä puoli, että ne "saa ilmaiseksi".
Itse en ainakaan tiedä kuinka ja mistä katkarapuja saisi itse metsästettyä.
Parempi kala veneessä kuin mies vedessä

Poissa Nypy/RP-Team

• *
    • http://www.rpteam.net
Syöttiongintaa
« Vastaus #9 : 14.03.06 - klo:19:06 »
paikallisissa kaupoissa ja toreilla niitä myydään syötäväksi, samoja olen ostanut syötiksi, vajaalla kilolla pärjää pitkään
ypy/rp-team
www.rpteam.net