Kirjoittaja Aihe: Purkkikala uunissa!  (Luettu 171 kertaa)

Poissa tyhjän pyytäjä

• Norjankävijä
  • *
Purkkikala uunissa!
« : 08.09.17 - klo:13:16 »
Nyt kun viikonloppuna sataa koko ajan niin on aika alkaa kalan purkitushommiin! Otin pakkasesta Lyngenin tuliaisia, pallasta ja turskaa parin kilon verran. Tällä reseptillä olen purkitellut pääsääntöisesti pikku pilkkiahvenia joskus haukea ja muikkuu. Tätä reseptiä pystyy muokkailee omien makujen mukaan mutta tärkein on tuo purkkien lasipurkkien puhtaus ja sterilointi! Kalojen päälle voi laittaa pienen palan kylkeä, sipulia tms..

Maken purkkikala

n.2kg  Norjan kalaa

Tomaattikastike
•   6 kpl            valkosipulia
•   2-3 kpl         sipulia
•   1 dl              rypsiöljyä
•   700-800g    tomaattimurskaa, ketsuppii
•   2 rkl            väkiviinaetikkaa
•   4  tl             merisuolaa myllystä (hieno merisuola liukenee nopeammin)
•   1 tl              sitruunapippuri ”suolaton”

Huuhtele kalat ja leikkaa paloiksi. Kuori ja hienonna sipulit. Kuumenna öljy kattilassa. Lisää sipulit ja kuullota hetki. Lisää tomaattimurska, etikka, mausteet ja halutessasi hienonnettua basilikaa ja tilliä. Chilillä saa potkua jos haluaa kokeilla muutamaan purkkiin, itse käytän omaa kasvattamaani chiliä Lemon Dropsia, sopii mielestäni erinomaisesti kalalle!

Lado kalat hyvin puhdistettuihin lasipurkkeihin. Kaada päälle tomaattikastiketta niin paljon, että kalojen välitkin täyttyvät kastikkeesta. Jätä purkeista noin 2-3cm täyttämättä. Puhdista purkkien reunat, jos niille on roiskunut kastiketta. Sulje purkit tiiviisti kansilla.

Nosta purkit uunivuokaan ja vuoka kylmään uuniin. Kuumenna uuni 125 asteeseen. Eka tunti 125 astetta ja loput 100 astetta. Anna kalojen kypsyä uunissa noin 6 tuntia. Käännä lämpö pois ja jätä purkit jäähtymään uuniin. Purkkien jäähtyessä niihin syntyy alipaine, joka vetää kansien keskiosat kuopalle. Olen kuullut että joskus jollain on lasipurkki särkynyt kun ottanut kuumasta uunista suoraan pois. Joten olen laittanut purkit uuniin n. klo 17 ja laittanut klo 22 uunin nollille ja antanut olla aamuun asti uunissa!!

Nosta tölkit jääkaappiin heti, kun ne ovat jäähtyneet. Näin umpioidut kalat säilyvät useamman kuukauden jollei ehdi syödä pois, on se vaan niin herkkua ettei ainakaan minulla säily muutamaa päivää kauemmin!!

Huom: Tärkeintä hommassa on että..

Pane astiat kylmään veteen likoamaan säilöntää edeltävänä päivänä. Pese tölkit huolellisesti astianpesuaineella. Huuhtele hyvin ja valuta hetki. Kuumenna tyhjiä astioita 125 asteisessa uunissa vähintään 15 minuuttia. Kiehauta kannet. Ole varovainen kuumien purkkien käsittelyssä. Käytä apuna pihtejä ja puhdasta keittiöliinaa. Älä koskettele purkkeja sisäpuolelta sormilla.