Kirjoittaja Aihe: Vuoden 2015 kelat check!  (Luettu 5201 kertaa)

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
Vuoden 2015 kelat check!
« : 02.11.14 - klo:10:43 »
Nytt on jo uudet kelat hankittu vuodelle 2015  ;D
Uutuudet ovat Okuma Raw55 ja Accurate BX-400NX johon on myös hankittu 4:1 välitys (kiva kokeilla)
Kaikkiin keloihin tulee Daiwa Saltiga Boat Briaded Line 55lb.
Eiköhän näillä taas pärjää vähän aikaa!

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
Vs: Vuoden 2015 kelat check!
« Vastaus #1 : 02.11.14 - klo:16:08 »
Onko joku muu ostanu jotain kivaa tai testannu tällä kaudella jotain uusia tavaroita?

Mulla tuli tuo Avetin SXJ testattua viimmesellä reissulla tänä vuonna -> huippu kela, pieni, kevyt, hyvä jarru  :)
Uusina vapoina olivat Dragon 100-250g molemmat mallit ja nekin oli huippu tavaroita.
Paras tänä vuonna testattu vapa oli Daiwan Pacific 160cm ja tuli ostettua 2kpl Ruotsista ku olivat halpoja noin 35€kpl.

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #2 : 02.11.14 - klo:17:22 »
Tainut Kristian tykästyä tuohon Daiwa Saltigan siimaan.  ;)

Eipä silti, Avettiin 2012 laittamani on edelleen todella hyvässä iskussa. 
Taitanee olla kuusi viikon reissua tuolla siimalla takana ilman mitään suurta kulumaa tai vetolujuuden heikentymää ja väritkin ovat lähes siinä kunnossa kuin ekan reissun jälkeen!
Peukutan kyllä silti myös power pron depth hunterin puolesta.

Talvella saattaa tulla investoitua toiseen Avettiin tai johonkin muuhun kohtalaiseen hyrrään niin saa lainailla porukan kesken sitä aina sellaiselle jolla ei ole kelaa eli ns. "kimppakela".
Loppu kesästä tuli löydettyä poistoista kauan himoitsemani vapa Shimano ocea blue rose 183hs, 2015 pääsee vasta testailemaan sitä. Haspeli kelana palvelee keväällä ostettu Saragosan 20000sw malli ja vanha Shimanon makean veden kela 10000 Exage.  :D

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #3 : 02.11.14 - klo:18:18 »
Kovasti olen vannotellu itselleni että näillä mitä on niin pärjää,  että lisää en osta.  ::)

No joka talvi sitä tulee kuitenkin jotain hankittua. Mut ajattelin että avetilla ja dendou marulla ja parilla shimanon tekotalla pärjää. Joten kelapuoli on mulle ok ja vapapuolikin ihan hyvä.

Niinpä olen ajatellut keskittyä noihin syöttikala ja jigi hommien virittelyyn... Olis kiva yrittää itse valaa pyrstöjä jigeihin mutta taitaa mennä niin tyyriiksi että sillä rahalla ostaa kivan nipun vaikka roybereitä.

Mutta jatkuvaa kehittelyähän tämä on, joten jos sitä jotain kivaa ensi kevääksi keksisi   ;D

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #4 : 03.11.14 - klo:00:38 »
Minulla olisi haaveena hankkia vielä yksi kela lisää. Aiempi kalusto on toiminut hyvin (hyrrät 2 x Avet MXL ja Shimano Tekota 6000, haspeleina Penn Battle 8000 ja Penn Sargus 6000), mutta nyt oli haaveissa joku isompi ja voimakkaampi kela syvältä kalastukseen, mihin nuo minun hyrrät käyvät vähän pieneksi. Yksi mitä olen miettinyt on Shimano tld two speed tai joku isompi Avetti, mutta täytyy vielä selvitellä lisää. Joka tapauksessa joku kooltaan suhteellisen iso kela, jossa on hidas välitys tai vaihteet, että puntin hinaaminen syvältä käy kevyemmin. Sähkökela ei ole vaihtoehto, olen vankkumattomasti sitä mieltä, että urheilukalastuksessa kelaus pitää tapahtua lihasvoimin   ;)

Viime kesän uusi juttu oli kiinalaisten kuitusiimojen käyttö. Siimat toimivat jopa yllättävän hyvin, niitä oli monessa kelassa ja mitään ongelmia ei ilmennyt. Ykkössetissä taidan kuitenkin pitää Power pron edelleen puolalla, varmuuden vuoksi  :)

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
« Vastaus #5 : 03.11.14 - klo:10:15 »
Jyrki ...

Mulla on tuo Avetin JX 4.6 syvempään kalastukseen, siinä on nyt 500m Daiwa Saltiga 55lb siimat ja vois vielä mahtua 100m lisää mut tuo 500m on mulle jo ihan liikaa  :) ei me koskaan mennä syvemmälle ku 200m. Moni käyttää paljon ohuempaa siimaa syvällä kalastaessa = jos vaikka siihen laittais 30lb siimat niin varmaan mahtuis 1000m. Ihan huippu kela ja sopivalla välityksellä tohon hommaan.

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *

Poissa joro

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #7 : 31.12.14 - klo:16:03 »
 8)minun mielestä tuo on hienoin homma mitä hyrräkelalle voi tehdä.
ei tarvitse tapella kelan kanssa, kääntyykö se oikealle vai vasemmalle, vai miten v...n päin se pyörähtää.
kun kela on vavan alapuolella, voi keskittyä kalan väsytykseen.

Poissa tonimv

• Yleisvalvoja
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
« Vastaus #8 : 01.01.15 - klo:19:07 »
Tuo alapuolinen hyrrä vaikuttaa melko hienolta vehkeeltä , onkohan hinnasta tietoa?  Normihyrrällä saa kyllä ranteet väsyksiin , kun päivätolkulla kelailee , mutta on se toki paremmalla paikalla veneen reunalta tai sillalta kalastettaessa...

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #9 : 01.01.15 - klo:20:45 »
Hintalappu näyttäisi olevan tällä hetkellä 899$ + kulut. Rupeaa noilla jarrutehoilla kyselemään jo hiukan muutakin, mutta ei kai ihan turskan ongintaan ole tehtykkään.. :D
Kaikinpuolin mielenkiintoisen näköinen vekotin. Jää nähtäväksi miten yleistyy tulevaisuudessa.

http://jiggingmaster-ag.com/home/index.php?option=com_content&view=article&id=370%3Ajigginng-master-underhead-reel&catid=36%3Aegi&Itemid=114&lang=en

http://www.jignpop.com/jigging-master-underhead-reel/
« Viimeksi muokattu: 01.01.15 - klo:21:06 kirjoittanut TPJ »

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
« Vastaus #10 : 02.01.15 - klo:18:28 »
Olis kiva kokeilla mut sais kyl olla PE-4/5 kokoisia = painokin tippuisi melkoisesti tosta 830grammasta  :o

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #11 : 04.01.15 - klo:04:09 »
Onhan noita keloja ollut olemassa jo aika kauan, mutta ei ne ole koskaan oikein yleistyneet. Esimerkiksi tätä on myyty saksalaisissa nettikaupoissa jo pitkään: http://www.angelsport.de/__WebShop__/product/angeln/cormoran-corboss-610-linkshand-rolle/detail.jsf .

Minä en oikein usko, että tuo kelamalli yleistyisi. Siinä kyllä saavutetaan haspelin merkittävin etu hyrrään verrattuna, eli saadaan siirrettyä kelan painopiste alas ja keskelle, mikä parantaa kelaamisen ergonomiaa, mutta toisaalta menetetään monta hyrräkelan hyvää ominaisuutta. Tuollaiseen kelaan on pakko laittaa siimanohjain, kun puolautumista ei pysty valvomaan ja ylipäätään on vaikea seurata, että mitä puolalla tapahtuu, esimerkiksi siiman määrää on varmaankin aika vaikea kontrolloida. Isossa haspelissahan puola kuitenkin selvästi näkyy vavan alta.