Kirjoittaja Aihe: Honningsvåg 2014  (Luettu 5618 kertaa)

Poissa Antsu

• Norjankävijä
  • *
Honningsvåg 2014
« : 01.05.14 - klo:09:43 »
Huomenta!  ;D Kissakalaretki 2014 on alkanut. Töidensä uuvuttamat, kuluneet, itsestään vieraantuneet, kyyniset ja vittumaiset miehet ovat matkalla kohti pohjoista. Tänään Louhitaan ainakin Pellon korkeudelle, ehkä ylemmäs. Toiveena olisi ehtiä syödä Jopparin Pizza tuplaporonlihalla ennen kuin Joppari menee kiinni. Muuten ei ehkä tule kalaa. Reissun piristykseksi pitää aina kehitellä vähän taikauskoa.

Tekniikka kehittyy. Nyt asuntoautossakin on mobiililaajakaista ja wifi. Päivitystä voi tehdä kätevästi matkan aikana. Ja toisaalta kaiken maailman somettamisesta on entistä vaikeampi irroittautua.

Kissakalaretkeä on odotettu ja varusteita on hankittu pitkin talvea. Viisi uutta vapaa ja kolme uutta kelaa. Kelapuolella on kaksi Penn Squallia, 30 ja 40, (ostettu Houtskarin haukicupin voittolahjakortilla) sekä Accuraten Boss Fury tehtaan omalla voimakammella. Kaverilla Daiwan Saltist (ostettu Houtskarin haukicupin voittolahjakortila). Vapapuolella on Pennin kaksi uutta oliskoolluRampagea, Abun Hellbender (inliner kokeeksi), Mitchellin Motonet-alevapa ja Tukholman kalastusmessuilta 250 kruunulla ostettu tosi hyvän oloinen metallisilla kelakiinnikkeillä varustetu jokumikälie. Olen panostanut metallisiin kelakiinnikkeisiin Mitcelliä lukuun ottamatta. Vanhoista vavoista mukaan lähti ainoastaan Savage Gearin Jig Stick. Oikeastaan melkein kaikki muu olikin niin reissuissa kärsinyttä, että laitoin suosiolla roskiin. Vanhat Ugly Stickit (Boat Saphire ja Elite) kyllä kestivät pitkään ja olivat hintansa arvoisia.

Jigipuolella on myös paljon uutta. Big Bobeja löytyy eri värejä ja sen lisäksi Tukholman kalastusmessuilta ostettuja kapeita pitkiä silikonipuikuloita. Tulevat varmaan samalta kaukaiselta tehtaalta kuin erotiikkaliikkeiden tuotteet. Myös nimien antaja taitaa olla sama ihminen :) Toivottavasti koukut menevät kalastukseen tarkoitettuihin eriin.

Eilen tuli vielä tehtyä viimeisiä merinovillahankintoja ja uudet kalastusaurinkolasit :) Miten tähän hommaan aina saakin menemään rahaa, vaikka mukamas kaikkea on.

Mutta on sitä ehtinyt kertyä mieleen ja sydämeen kaikkea Jäämerelle jätettävääkin. Hienoa olla matkalla kohti pohjoista.
« Viimeksi muokattu: 01.05.14 - klo:12:18 kirjoittanut Antsu »

Poissa Antsu

• Norjankävijä
  • *
Vs: Honningsvåg 2014
« Vastaus #1 : 02.05.14 - klo:19:46 »
2.5. Klo 19:45 Suomen aikaa

Perillä ollaan. Päivä oli upea ja aurinkoinen. Etuajassa tultiin. Vene ja talo saadaan vasta huomenna. Nyt pyryttää oikein kovasti lunta. Näkyvyys on noin 20-30 metriä. Huomenna merelle, toivottavasti. Nyt Suzanne Vegaa, sho-ka-kolaa, tunturikonjakkia ja huonoja juttuja.

Poissa Sami75

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #2 : 02.05.14 - klo:19:55 »
Peukut pystyyn säiden suhteen :D
Mikalle terveisiä.

Poissa Antsu

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #3 : 03.05.14 - klo:10:23 »
No niin. Mökki on saatu, vehkeet viritetty. Ilma on kuin morsian. Tuulta ei juuri nyt juuri lainkaan. Venettä pitää vielä odotella hetki. Se on kyllä tuossa laiturissa, mutta jotain huoltotoimenpiteitä kuulemma vielä tehdään... Toivottavasti ne eivät sisällä lattarautaa, kuten Gjesväerissä viime syksynä... Ei vaan. Arvor 215 siinä odottaa, varsin siistinä ja houkuttelevana. Joskus 12-15 välillä se pitäisi saada ja sitten vaan Sveetille lillumaan :) Sami: Mikalta terkut takaisin: "Pallas mielessä ja raskaasti aseistautuneena."
« Viimeksi muokattu: 14.05.14 - klo:23:06 kirjoittanut Antsu »

Poissa Antsu

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #4 : 04.05.14 - klo:09:59 »
Eilen päästiin kalaan. Sää tosin huononi nopeasti ja lunta tulikin poikittain. Raakaa touhua. Suurin turska 21kg, pari kissaa ja pieni pallas, alta 10kg. Turskaa tuli jatkuvasti yli kympin kaloja. Kissaa oli vaikea kalastaa kun tursas otti kissaonkeenkin. Illalla oli maha ja pää sekaisin, sen verran oli kovaa touhua lumisateessa.

Poissa Antsu

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #5 : 05.05.14 - klo:00:29 »
Tänään oli helpompi kalapäivä kelien puolesta. Osan ajasta paistoi aurinko! Lumi- ja raesadetta saatiin kosolti myös. Kissa oli päivän kohdekala ja 10 lajin edustajaa saatiin. Turskaa yritettiin välttää, mutta sitäkin kyllä tuli koko ajan. Kohokohtana oli Heikin 17,5 kg ruijanpallas, joka väsytti miehen tehokkaasti. Isompi nähtiin myös kun se seurasi kissaonkeen purrutta keilaa veneen viereen. Äsken syötiin iltapalaksi keitettyä pallaksenpäätä ja paistettuja kissakalan poskia. Herkkuna oli sashimia tuoreesta ruijanpallaksesta. Namnamnam. Nyt ulkona sataa lunta ja käy hyytävä tuuli. Kelpaa möhniä lämpimässä sängyssä pallasta ja kissaa maaselissa. :)

Poissa Antsu

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #6 : 07.05.14 - klo:00:09 »
Ei erikoisempaa kerrottavaa kahdelta edelliseltä päivältä. Eilen oli kaunis keli, mutta kala kateissa. Yhden paksumman turskaparven löydettiin pakan reunalta ja siinä oli nosteltavaa kerrakseen. Ei kuitenkaan isomuksia. Suurin painoi 14 kg. Pallasta yritettiin enimmäkseen, mutta ilman tuloksia. Tänään oli kova merenkäynti, eikä oikein päästy paikoille. Kissaa ongittiin sen verran, että parhaillaan uunissa on kissakala/kylmäsavulohirullia, mausteena suola, sitruunapippuri, ruohosipuli, tilli ja tuorejuusto. Hyvää tulee :) Toivottavasti huomenna päästään paremmin kalaan.

Poissa Antsu

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #7 : 11.05.14 - klo:13:37 »
Loppuviikosta ei oikein päässyt päivittämään kuulumisia kun kaikki mahdolliset nettiyhteydet olivat poikki. No, merikissaa tuli aina hyvin kun sitä yritettiin. Saalis oli sellaista 10-15 kissaa päivässä -luokkaa. Muuten uitettiin isoa jigiä, Royberiä ja Bigbobia. Niihin tuli turskaa tasaisesti. Pienempiä yritettiin vältellä, mutta se ei ollenkaan aina onnistunut. Pallas taas onnistui välttämään meitä loppureissusta oikein hyvin. Ei kontakteja. 21 kg jäi suurimmaksi turskaksi, mutta yli 15 kilon päästiin useasti. Joka päivä pystyttiin kalastamaan, se oli mukavaa.

Reissun uusia käsitteitä: "Brutal Svain" ja "Svainbosse". Just noin kirjoitettuna. Molemmat tarkoittivat isoja turskia ja välillä myös kalakavereita.

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
« Vastaus #8 : 11.05.14 - klo:21:49 »
oli kiva lueskella teidän reissusta ja kuulosti ihan hyvältä. Hienoja kaloja saitte  :)
hahahaaa Svainbosse tuo oli päivän paras  ;D

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #9 : 11.05.14 - klo:22:54 »
Hyvää rapsaa, kiitos! Nostattaa sopivasti kuumetta, kun omaan reissuun on tasan kuukausi aikaa  :)

Poissa Antsu

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #10 : 14.05.14 - klo:22:15 »
Joo :) Kyllä tuostakin reissusta hyvä muisto jäi. Oon nyt 10 vuoden ajan käynyt Norjassa kerran tai kaksi vuodessa kalastamassa. Ajattelin listata tähän muutamia asioita, joita olen matkan varrella mielestäni "oppinut". Nämä ovat tosin mielipiteitä ja joku voi olla niistä ihan toista mieltä. Mutta jollekin voi olla jotain hyötyä parhaassa tapauksessa.

- Merinovilla on aivan älyttömän hyvä alusasumateriaali. Se vasten ihoa, niin avot.

- Ursuitin kanssa on kiva olla merellä. Merinovillakerrasto, Ursuitin väliasu ja Ursuitin puku, niin on hyvä olla monenlaisessa lämpötilassa.

- YR.no on sääsivu, jota paikalliset paljon käyttävät. Se on ollut aika hyvä merisään osalta.

- Gulesider.no -sivulta löytyy myös merikarttaosio, jos esimerkiksi suunnittelee etukäteen kalapaikkoja.

- Litkaa ja gummimakkeja ei jaksa/kannata kovin kauaa käyttää, jos paikalla on kunnolla kalaa ja haluaa isoja. Jos kalastaa seitä, niin kunnon seit repivät litkan kappaleiksi.

- Kissakala ottaa ihan hyvin myös jigiin, jos kissaa paikalla on. Hiukan paremmin sitä kuitenkin saa pohjaongella, jossa on syöttinä kalaa (lihaakin on kokeiltu ja toimii). Ei ole niin kovin väliä, mitä kalaa siellä syöttinä on, tai onko se kala vähän vedessä väljähtynyttä. Kissa puree. Painon on hyvä olla raskas niin se pysyy mainingeissa paremmin pohjalla. Itse käytän 750g tai kilon punttia. Kissa ottaa usein ihan pohjasta, keila vähän pohjan yläpuolelta. Kissan kannattaa antaa syödä syötti kunnolla ennen vastaiskua. Kissa mutustelee usein rauhassa, keila taas teke terävämpiä nykäyksiä. Usein siitä jo tietää, kumpi siellä on tulossa.

- Kissapyydyksessä toimii yksihaarakoukku (tai kaksi yksihaarakoukkua) paremmin kuin kolmihaara. Kolmihaaran kanssa käy helpommin niin, että kissa puree vaan koukkua, eikä se pääse uppoamaan luiseen suuvärkkiin.

- Parhaat pikkutarvikkeet Norjan hommiin löytyvät usein paikallisista kalastusliikkeistä. Esimerkiksi järeät uistinrenkaat jne. Kelat, vavat jne. taas ovat Norjassa aika kalliita ja valikoima huono.

- Ammattikalastajille tarkoitetuista kaupoista saa hyviä hansikkaita merelle ja kalan käsittelyyn sekä hyviä veitsiä, kumiessuja jne. perkuuhommiin kohtuurahalla.

- Itse tykkään vavoista, jossa on riittävän paksu käsikahva ja riittävän lyhyt takaosa. Saa tukevan otteen, eikä kahva ole jatkuvasti jossain paukkuliivin välissä kun sen kanssa touhuaa.

- Kelassa tärkeä asia on kunnon kahva, josta saa koko kouralla otteen. Tietysti jarrut ja muu toiminta myös.

- Ennen matkaa olohuoneessa tulee usein toteuttamiskelvottomia ideoita, jotka osoittautuvat haihatteluksi siinä vaiheessa kun sataa, tuulee ja vene hötkyy joka suuntaan allokossa. Moni kuvaamishaave ja hifistely on kaatunut realismiin merellä.

- Ruijanpallaksen kalastaminen on vaikeaa ja sitä tarvii opetella paljon lisää.

- Merikissaa saa pohjoisesta hyvin. Jos joku on kissakalaa vailla, niin takuuvarma paikka on Nordkapin kärjessä oleva 40-50m syvä iso hylly. Sieltä ei oikein voi olla saamatta kissakalaa, jos pohjasta kalastaa.

-Antsu-
« Viimeksi muokattu: 14.05.14 - klo:23:04 kirjoittanut Antsu »

Poissa joro

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #11 : 15.05.14 - klo:20:15 »
Olen Antsun kanssa samaa mieltä monista asioista.
Kissakalan kalastuksesta en sano mitään, sillä en ikinä koskaan ole kissakalaa onkeeni saanut.

Seiti on erinomaisen hyvä syöttikala n. 0,5-1,0 kg painoisena.
Minä käytän sitä 400g jigipäässä, syöttikala koukutetaan samalla tavoin kuin normaali jigi.
syöttikalan suu vedetään tiukasti kiinni pienellä nippusiteellä.
pieni n.2/0 kolmihaara, joka on sidottu vahintään millin siimaan, sijoitetaan syöttikalan pyrstöpuolelle.
syöttikala toimii hyvin yhdelle saaliskalalle, jonka jälkeen sen teho laskee huomattavasti.
syöttikalan käyttö on melko vaivalloista, mutta sillä saatujen kalojen koko on huomattavasti
suurempi, kuin muilla vieheillä.

Poissa Antsu

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #12 : 15.05.14 - klo:22:30 »
Joo, oon muuten itse asiassa saanut suurimman kissakalani just syöttikalalla. Se oli Titranilta, missä ei edes pitänyt oikein olla kissoja veneen kapun mukaan. Varmaan pitäisi enemmän kalastaa syöttikalan kanssa :) Laiskuutta lienee...

Poissa Sampsa

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #13 : 16.05.14 - klo:17:27 »
Minäkin olen todennut jigin melko yleispäteväksi ottivälineeksi. Puna-ahventa, makrillia yms. pikkukaloja täytyy kyllä pyytää toisilla välineillä.
Itse olen ajatellut, että kissan pyytäminen jigillä perustuu enemmänkin ärsytykseen, kuin nälkäänsä syömiseen.
Lähes poikkeuksetta, kun olen jigillä pohjakivikoita kolistellut, kissa iskee ensin kerran "varoitukseksi" ja hetken päästä uudestaan.
Toisella iskulla yleensä tarttuu kiinni. Ensimmäinen iskukin yleensä jo ilmiantaa lajin, keila tuntuu melko vaisulta kissan iskuun verrattuna.

Tämä on tietty paljon välineistäkin kiinni, mutta ainakin omalla setillä on hyvä tuntuma jo siihenkin, onko pohjalla hiekkaa, pikkukiveä vai isoja murikoita.

Jigillä olen saanut isoa seitäkin, mutta pilkki on sein kanssa toiminut yleensä paremmin. Saalis on pilkillä usein vähän pienempää, mutta sitä nousee monin verroin enemmän.

Sen voisin noihin opittuihin asioihin omasta puolestani lisätä, että kun merellä olet, kuuntele vaistoasi.
Jos tulee vähänkään pahaenteinen fiilis sään suhteen, hakeudu rantaan/ suojaan.
Pari kertaa kun itse on sivuuttanut tuon fiiliksen ja päätynyt yllättävään myräkkään, niin on kyllä oppinut sen, että mielummin turha reissu rantaan, kuin riski myrskyyn joutumisesta.

Sopivasta suunnasta kun tuulee riittävän lujaa, se rantaan pääseminen menee yllättävän vaikeaksi, jopa mahdottomaksi.

Pelastautumispuvun tärkeyttä ei voine tarpeeksi korostaa. Kannattaa ehdottomasti hankkia, vaikka iso investointi onkin.
Miinuksena pelastautumispuvussa ainoastaan se, että se luo välillä liiankin turvallisen tunteen.

Järki päässä. Sillä pääsee monessa muussakin asiassa todella pitkälle.

Viikon päästä on itsellä lähtö, henkisesti olen jo jäämerellä, mutta vielä pitäisi viikko kituuttaa kuivalla maalla.  :D
Ku kaikki muutkin aina saa..

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #14 : 17.05.14 - klo:21:08 »
Myös minulla on positiiviset kokemukset syöttikalan käytöstä. Itse uittelen syöttikalaa balzerin baidheadissa. Meidän reissuilla likipitäen kaikki 10+ kalat on tulleet syötillä ja myös harvat pallakset on tulleet pääosin syötillä. Syötti tuntuu terästävän myös jigikalastusta, käytämme nykyään usein jigin yläpuolella reilun kokoista gummimagia tai yksihaarakoukkua, jossa on kalan pala syöttinä. Tällä virityksellä on noussut monenlaista kalaa näytillä, mm pari pallasta, jotka ovat ottaneet nimenomaan syöttiin jigin yläpuolella.

Olen Antsun kanssa samaa mieltä tuosta kissakalan pyynnistä. En kuitenkaan käytä kovin raskaita painoja, yleensä painoa on ongessa 300-500 grammaa, veden syvyys 20-50 metriä ja koukkuna 8/0 octopus hook. Itse olen saanut kissakalaa pääosin rantaa tai saaria vasten sijoittuvilta penkan reunoilta, en niinkään pakoilta. Siitä olen täysin samaa mieltä, että kissakalaa tavoittelevan kannattaa suunnata pohjoiseen. Yksi omista suosikkipaikoistani Norjassa sijaitsee Mo i Ranan liepeillä, mutta siellä kissa on enää hyvin satunnainen sattumasaalis, kun taas esimerkiksi Andorjan seudulta kissakalan saa aina kun haluaa ja homma helpottuu vielä huomattavasti, kun kalastaa esimerkiksi Lyngenissä tai Altavuonolla. Kissakalaa tuntuu saavan hyvin alkukesästä ja vielä heinäkuussa, mutta elokuussa sen tavoittaminen tuntuu olevan melko toivotonta.