Kirjoittaja Aihe: Kalan kylmäsavustus  (Luettu 10037 kertaa)

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
Kalan kylmäsavustus
« : 21.02.14 - klo:22:21 »
Onko foorumin väki harrastanut kylmäsavustusta? Ostin hetken mielijohteesta tälläisen vekottimen: http://www.savustintukku.fi/Kylmasavu.html. Olen itse edelleen hieman skeptinen laitteen toimivuuden suhteen, tuo vaikuttaa liian yksinkertaiselta toimiakseen, mutta toisaalta netistä lueskellut käyttökokemukset ovat olleet pääasiassa positiivisia.

Norjan kaloista minun mielenkiinnon kohteena on makrilli, jonka kuvittelisin sopivan hyvin tuohon tarkoitukseen ja miksei hommaa voisi kokeilla muillakin kaloilla. Olen päässyt maistamaan ihan täällä kotimaassa mm. kylmäsavustettua haukea, joka oli suureksi yllätykseksi erittäin hyvää, joten kuvittelisi kylmäsavustuksen toimivan myös joillekin Norjan vähärasvaisille kaloille. Merikalojen mahdolliset loiset pitää toki ottaa huomioon, mutta kala tulee tänne kotomaahan pakastamisen kautta, joten sen ei pitäisi homma rajoittaa. Olisihan se leuhkaa tarjota joskus vieraille kylmäsavustettua pallasta. Pääsisi kerrankin tarjoamaan sellaista ruokaa, mitä moni ei ole aiemmin maistanut  :D

Mutta siis jos jollakin on kokemusta kylmäsavustuksesta, niin ei muuta kuin tietoa pöytään!

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
    • http://www.crazy-cod.com
Vs: Kalan kylmäsavustus
« Vastaus #1 : 21.02.14 - klo:23:13 »
Ei kannata olla kovin skeptinen, tuolla vempeleellä tulee hyvää kun viitsii lukea ohjeet ja sinulla on hyvä kylmäsavustukseen sopiva tila.

Merikaloista suosittelen (minun mielipiteeni) kylmäsavuun seuraavia:

-ruijanpallas (nahan ja ruotojen kanssa = max 20kg kala paloiteltuna sopivan pieniksi kappaleiksi)
-puna-ahven (kokonaisena tai fileenä)
-makrilli (kokonaisena tai fileenä)

Turskakalat, seiti ja kissakala: hmm... en ole koskaan maistanut todella hyvää 1. lämminsavua 2. kylmäsavua ko. kaloista.

Petri

http://www.crazy-cod.com - kalastusleiri Arnöyalla, ulkomeren äärellä!

Poissa Sami75

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #2 : 22.02.14 - klo:00:50 »
Tuo vekotin toimii loistavasti. Itse käyttänyt pönttönä Muurikan savupönttöä, pari kaveria käyttää pallogrilliä ja hyvää tulee. Lämpötilan kanssahan noilla tulee ongelmia kesäaikaan.

Kokemusta ei ole kuin punalihaisista kaloista, joten Norjan kaloista en sano mitään.

Poissa Mikko

• Yleisvalvoja
  • Vakavampi harrastaja
  • *
    • LämpöRuukki
« Vastaus #3 : 22.02.14 - klo:18:47 »
Kyllä se noilla rasvaisilla kaloilla toimii. Itse kylmäsavustelen jääkaapilla jossa traktorin hehkutulppa+ leppäpalikka hoitaa savuamisen, ja lämpö ei nouse yli 25 c.
Omenapuuta kannattaa myös kokeilla. Tässä systeemissä on myös se etu että vain n. 3 tunnin välein tarvii käydä palikka vaihtamassa.
Kaikki on tuloksia kehuneet, voihan se olla tosin etteivät kehtaa muuta sanoa.

Kokeilkaapa joskus sei filettä nahkoineen lämminsavustaa, merisuola pintaan ennen savustusta joka jätetään siihen.
Jopa sei on syötävää tällä metodilla.