Kirjoittaja Aihe: Millaisia vapoja suositte(-lette)?  (Luettu 10153 kertaa)

Poissa Aapo-A

• Norjankävijä
  • *
Millaisia vapoja suositte(-lette)?
« : 17.02.14 - klo:08:46 »
Jos puhutaan pallaksesta ja 125-400 grammaisista jigeistä ja pilkeistä ja 15-80 metrin syvyydestä, niin millainen on hyvä jigivapa? Entä pilkkivapa? Miten ne eroavat toisistaan lb-luokitukselta, vapojen toiminnan osalta, pituuden puolesta?

Poissa Mikko

• Yleisvalvoja
  • Vakavampi harrastaja
  • *
    • LämpöRuukki
Vs: Millaisia vapoja suositte(-lette)?
« Vastaus #1 : 18.02.14 - klo:23:06 »
Pitänee aloittaa vastailemaan ettei jää torsoksi kysymys.
Tämähän taas on vain minun mielipide ja jokaisellahan on niitä yksi kuten jokaisella on myös yksi ... (Sanoi muistaakseni Dirty Harry)
Riippuu tietenkin pilkkijän /jigittelijän tavoista,  tottumuksesta ja saalis toiveista ym.
Itse suosin pallaskalastuksessa hieman jäykempää vapaa esim Zebco cool boat classic 2,4 m tai nyt tuli juuri uusi WFT never  crack 2,4 m.
Vapa ei saa olla liian jäykkä menee ilo  jigittelystä jos kärki ei taivu. Toisaalta edellämainitut vavat eivät sovi oikein alle 10 kg kaloille koska joustavuus on heikko ja karkuutuksien määrä suuri.
Nämä vavat pääsevät oikeuksiinsa vähän isompien kalojen kanssa ja vaurioherkkyys ei ole suuri vahvuudesta johtuen.
Kokeiltiin myös joustavempia vapoja joiden toimivuus on hyvä jos" kukkaro kestää" eli tarvitaan n.5- 10 kertaa kalliimpi vapa hoitamaan sama homma.
Myös lyhempiä ja jäykempiä kokeiltiin mutta oma kokemus oli että hauskuus pilkkimisessä sekä jigittelyssä katosi.Veneessä olivat käteviä.
Pituus 2,4 m osoittautui mainioksi veneessä koska ei vielä liian pitkä mutta joustoa enemmän.
Noi lbs jutut on aika hämäriä mutta grammoina esim. tuo WFT on tarkoitettu 250-1000 g tuo Zebco up to 500g
Pilkki hommat on oikeastaan jäänyt taka-alalle näiden jigihommien alettua koska näillä jigeillä saa seulottua nuo pienemmät kalat aika hyvin pois.
Toki samat vavat on toimineet joskus esim perhekalastus sessiossa 400-500 g pilkeillä hyvin jossa otetaan myös alle 10 kg ruokakaloja veneeseen.

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
« Vastaus #2 : 20.02.14 - klo:08:12 »
Käytän jigejä painoluokassa 270-460g ja Edgen Dynamic Boat 30 sopii tälle aluelle ihan mainiosti. Tuo 460g on mun mielestä sit aika maximi tolle vavalle, mutta en näe syytä miksi käyttäisi painavempaa!?
Ostin tälle vuodelle Dragon Boat 100-250g vavat ( 1kpl conventional + 1kpl avokelalle ), on rakennettu hyvistä komponenteista ja hintakin on sopiva. Nämä ovat hieman jäykempiä kun Edge mutta voin vasta laitta kesällä tietoa miten toimivat livenä  :) aina kiva testata uutta!

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #3 : 20.02.14 - klo:14:34 »
Tämä on vaikea kysymys vastattavaksi. Vavan pituus on makuasia, itse käytän ainoastaan 5,5 ja 6 jalkaisia vapoja, mutta moni suosii 7 jalkaisia ja 8 jalkaisia. Lyhyt ja laadukas vapa on kevyt käsitellä ja helppo kuljettaa, mutta toistaalta litkojen käsittely on helpompaa pitkällä vavalla ja pitkä vapa on ulottuvampi, millä voi olla merkitystä, kun useampi kalastaa samasta veneestä. Kuten Mikko edellä totesi, niin halvat lyhyet kepukat ovat myös usein toiminaltaan melko epämiellyttäviä, umpijäykkiä kepukoita. Tosin tähän on heti perään sanottava, että merivavat on kehittyneet ihan mielettömästi ja nykyisin 50 - 100 € saa jo ihan mukavia, keveitä vapoja.

Toinen ratkaiseva asia on raha. Karkeasti voi sanoa, että 50 € saa vavan jolla pärjää, vähän alle satkulla ihan hyvän vavan ja jos pistää rahaa 100 - 200 €, niin saa jo todella hyvän vavan. Itse kalastan oikeastaan yksinomaan BFT Sea Jigging vavalla ja haspelivapana minulla on shimano speedmaster vertikal jigging. Olen molempiin vapoihin tyytyväinen, ne sopivat minulle. Meidän porukalla on ollut käytössä okuman, BFT:n, pennin ja shimanon vapoja hintaluokassa 50 - 170 €. Kaikki vavat ovat tehneet työnsä ja yhtään vapaa ei ole särkynyt moneen vuoteen.

Kolmas ratkaiseva asia on se, että haluaako vavan Suomesta, vai tilaako ulkomailta. Suomen valikoimat on parantuneet, mutta edelleen melko rajalliset. Ulkomailta sitten löytyykin joka hintaluokkaan vaihtoehtoja hengästymiseen saakka. Yksi vapa, joka on ilmestynyt Suomen markkinoilla ja vielä ihan kansainvälisestikin tarkastellen kilpailukykyiseen hintaan on tämä http://kalastus.hongkong.fi/fi/vavat/umpi-ja-hyrrakelavavat/okuma-cortez-hyrrakelavapa/p/687836/. Tuossa vavassa on speksit melko lailla "miun maun mukaan" ja pituus on sieltä välimaastosta, ei kovin lyhyt, mutta ei pitkäkään. En tiedä, että onko kukaan foorumilainen ehtinyt hankkia tuollaista, olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia!

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
« Vastaus #4 : 20.02.14 - klo:15:01 »
Meidän porukassa oli viimme vuonna tollanen Okuma Cortez vapa käytössä, ja käyttäjä oli ihan tyytyväinen siihen.
Hyrränä oli sama Cortez kela joka oli ihan ok ( nosti Turskan joka oli hivenen yli 20kg ), tuntui mun mielestä aika muoviselta ja on tähtijarrulla = eli ei ihan mun makuun.

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #5 : 20.02.14 - klo:15:50 »
Kristian? Onko sulla tuo edge 20-30lbs vai se jäykempi 30-50lbs versio? Mulla on tuo jälkimmäinen, mutta en ole vielä päässyt testaamaan.

Poissa Tajis

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #6 : 20.02.14 - klo:16:38 »
Heitetään ehdolle 7 jalkainen BFT Blue Water Halibut, luokitus 20 paunaa (mutta voisi toisella valmistajalla olla helposti 30-40 paunaa).

Kalastin Vaeröyllä viime vuonna viikon ja oli aivan loistovapa jigitykseen. Kelana oli BFT Black thunder v-12. Miellyttävä paketti kaiken kaikkiaan.

Mielestäni nuo pilkit kannattaa unohtaa pallashommissa, sillä jigi on vaan ollut huomattavasti tehokkaampi. Tämä siis henkilökohtainen mielipiteeni.

Kyseinen keppi on kevyt, ERITTÄIN tunnokas, tasapainoinen ja erittäin topakasti tartuttava vapa. Tälllä vavalla kalastaa ihan sujuvasti vielä puolen kilon vieheilläkin.

Mielestäni on hintansa väärti. Hinta n. 150,-

Riku

Poissa arkka

• Yleisvalvoja
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
  • - matoa koukkuun -
    • www.nordicfishing.fi
« Vastaus #7 : 20.02.14 - klo:17:54 »
Lainaus
Kirjoittanut: jyrki
Yksi vapa, joka on ilmestynyt Suomen markkinoilla ja vielä ihan kansainvälisestikin tarkastellen kilpailukykyiseen hintaan on tämä http://kalastus.hongkong.fi/fi/vavat/umpi-ja-hyrrakelavavat/okuma-cortez-hyrrakelavapa/p/687836/. Tuossa vavassa on speksit melko lailla "miun maun mukaan" ja pituus on sieltä välimaastosta, ei kovin lyhyt, mutta ei pitkäkään. En tiedä, että onko kukaan foorumilainen ehtinyt hankkia tuollaista, olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia

Pari jäämeren reissua olen kalastellut tuolla Okuman Cortez vavalla ja voin suositella, kevyt ja tunnokas vapa kaikin puolin eikä ole sieltä kalleimmasta päästä. Hong Kongin mainoksessa näyttää olevan 20-30lbs, joka kyllä on turhan löysä, 30-50lbs pelittää hyvin. Jäykemmällä mallilla on hinta korkeampi ja niitä voi olla hieman hankala löytää. Otan kyseisen vavan mukaan GoExpo messuille, sinne vaan taivuttelemaan sitä.  :)
Nordic Fishing - arkka
www.nordicfishing.fi

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #8 : 20.02.14 - klo:21:35 »
Tuo 30-50 lbs cortez näyttää maksavan Saksassa 57 euroa, on siellä saman hintainen kuin tuo kevyempi versio. Siellä on myynnissä samasta vavasta myös 223 cm pitkää versiota.

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
« Vastaus #9 : 21.02.14 - klo:20:59 »
Veku1,

Mulla on semmonen mis lukee ainoastaan 30lbs ..... ihan huippu keppi on :-)

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
    • http://www.crazy-cod.com
« Vastaus #10 : 21.02.14 - klo:22:41 »
Itse olen viime vuosina suosinut PENN Overseas vapaa, mutta VAIN 5-osaista travel-versiota #30lbs. On mainio jigivapa, ja pilkkiminenkin onnistuu kunhan pilkki ei ole yli 400g. Sopivan napakka aihio, mutta tunnokas jigihommiin. 2-osaiset Overseas-vavat kannattaa unohtaa, toiminta ei ole yhtä hyvä.
Petri

http://www.crazy-cod.com - kalastusleiri Arnöyalla, ulkomeren äärellä!