Kirjoittaja Aihe: Pelastus/kuiva/kellunta puku  (Luettu 8756 kertaa)

Poissa Teletappi

• Norjankävijä
  • *
Pelastus/kuiva/kellunta puku
« : 30.06.12 - klo:23:06 »
Olen hankkinmassa pelastuspukua, onko kokemuksia eri merkeistä, hyvistä kaupoista, eli plussaa ja miinusta nyt haetaan...

Ursuitin Germino Operativ on kai se yleisin, entä Motonetistä suht koht halvalla Rapid Donning Suit tai Sea Horse???

Stormforce:lla useampi kiinostava malli, esim Active 4 tex,  http://www.sixcap.composer.fi/eshop/categories/71/

Halvempi mutta myös halvan näköinen Imax, http://www.miekofishing.se/web/Produkter/Flytoverall__klader__vadarbyxor__fiskekeps/Flytoverall_och_torrdrakt/Imax_torrdrakt_XL-5739.aspx

elokuussa pohjanmaalta taas lähdetään kohti vuoden kohokohtaa :)

Poissa Kiesus

• Vakavampi harrastaja
  • *
Vs: Pelastus/kuiva/kellunta puku
« Vastaus #1 : 01.07.12 - klo:11:07 »
Mulla on tämä: http://www.ursuk.fi/fi/kalastus/kuivapuvut/tuote/34/mps-multi-purpose-suit/ ja tähän mennessä ei ole tarvinnut ostosta katua.

Tuota ole pitänyt niin Norjassa kuin syksyisillä Perämeren kalastureissuilla ja lisäksä kontannut vielä hylkeitten perässä, ja
ainakin noissa hommissa on ollut loistopuku.

Parasta tuossa on se että sitä ei oikeen huomaakkaan kun sen on saanut päälle eli ei ahdista touhuja millään tavalla.

Ja taisin maksaa pari vuotta sitten n.350e joten hintakin oli miellyttävä.

Poissa joro

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #2 : 01.07.12 - klo:11:24 »
mulla on Gemino operative 4-tex puku, johon on vaihdettu kiinteät saappaat sukkien tilalle.
alusasuna käytän x-tex finnfil light pukua.
ei mitään moitittavaa.

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #3 : 01.07.12 - klo:19:12 »
Tuossa ollaan myös mietitty kyseisten kapistusten hankintaa, vaikka onhan ne hinnoissaan nuo puvut mutta eihän tuo 1500€ mahdollisesti omasta hengestä silti mitään ole.
Miten nuo pelastuspuvut kalastusksen kanssa on toiminut? Onko esimerkiksi kankeita käytössä tai tuleeko järkyttävä tuskahiki päälle jatkuvasti?
Jotenkin tuo ei mene jakeluun kun kerrotaan täysin vedenpitävästä ja silti hengittävästä materiaalista.
« Viimeksi muokattu: 01.07.12 - klo:19:14 kirjoittanut TPJ »

Poissa Kiesus

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #4 : 01.07.12 - klo:20:04 »
Tuohon lupaukseen hengittävyydestä saa kyllä suhtautua varauksella ja jos niillä rehkimään joutuu niin paita kyllä kastuu, mutta ainakin tuo puku
mikä minulla on käytössä on sellainen ettei oikastaan huomaa kuin kaulasta jossa päivän aikana se mansetti meinaa vähän hangata.

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #5 : 13.11.12 - klo:12:22 »
Tuollaista olen suunnitellut.....ursuit mps multi purpose suit

http://www.ursuk.fi/fi/kalastus/kuivapuvut/tuote/34/mps-multi-purpose-suit/

Onko porukalla kokemuksia puvusta?

Omat perusteluni on että jos tuon vetää kellupuvun alle niin vastaa pelastautumis ominaisuukksissa lähes Ursuit Gemino Operativea. Oikea pukeutuminen niin pitää lämpösenä, vedenkestävä, ja jos sattuu esim. norjassa turskan lismat ja sein veret roiskuu niin, selviää kelluntapuvun pesulla, huomattavasti halvempi kuin operative ja kuulemma suht huomaamaton päällä.

Pitääköhän päätelmät paikkaansa?

Poissa Kiesus

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #6 : 13.11.12 - klo:15:41 »
Tässä ketjussa jo kommentoinkin eli mulla on juuri tämä puku ja olen vetänyt päälle vaan normiryysyt/goreteksit mitä milloinkin ja ei nyt senvertaa ole
sotkeentunut parissa vuodessa että pestä olisi pitänyt.

Ainoa moite tulee väristä koska kesällä kun aurinko porottaa niin ei tule tietystikkään takkia pidettyä tuossa päällä, ja
voin vakuuttaa että lämpö tarttuu tehokkaasti tuohon mustaan.

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #7 : 13.11.12 - klo:21:22 »
Joo se voi kyllä olla jo kynnys pitää pukua päällä sellaisella nätillä kelillä. Varmaan tulee aika nopeasti mieleen että jos vähän vetoketjua raottas.... Se on sit eri asia että mitä sitten, jos veneestä putoaa, mutta varmaan jonkinverran mukavuustekijät putoaa moisen puvun kanssa. Mutta olisihan se hyvä henkivakuutus jos vastaavasti siihen pahaan keliin joutuu ja vahinko sattuu, tai jos vaikka yksin on uistelemassa ja onnistuu putoamaan veneestä kuin joku eno konsanaan.

Poissa Jeh

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #8 : 21.11.12 - klo:18:16 »
Mieko Fishingistä tuli tuollainen IMAXin pelastuspuku tilattua. Kovasti vertailivat Ursuitteihin. Kestävyyden ja miellyttävyyden lupasivat olevan samaa luokkaa... saapahan nähdä mikä on sitten todellisuus. Noin 400€ jäi hintaa mokomalle.

Poissa Teletappi

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #9 : 29.11.12 - klo:18:14 »
Itsekin olen katsonut stä IMAXia ihan vaan hinnan takia. Laita ihmeessä kommenttia/kuvia puvusta kun olet saanut kokeilla.
Kuitenkin sitä tulisi käytettyä vaan muutaman kerran vuodessa...

Poissa Jeh

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #10 : 01.12.12 - klo:15:48 »
Tuossa vuokravenekurssilta palailtuani käväisin IMAXin puvun hakemassa matkahuollon hellästä huomasta... Kaikenkaikkiaan vaikuttaa ihan asialliselta, hintaansa nähden. SOLAS-merkintä puuttuu, joten paukkuliivi tai pelastusliivi pakollinen tuon kanssa, mutta mulle se ei ole ainakaan ongelma.
Tilaa on niin että meikäläisen kokoinen tanakampikin kaveri mahtuu lämpökerrastot päällä sisään eikä mistään kiristä tai ole liian väljääkään. N.185cm pitkälle immeiselle ainakin koko XL on juurikin oikea ratkaisu.
Puku on yhtä helppo/hankala pukea kuin mikä tahansa yksiosainen. Vetoketju saksalaista tuotantoa, vaikuttaa tiiviiltä ja toimii juurikin mukavasti kun sipaisin siihen mukana tullutta silikooniluikastustuotetta.
Huppu on kiinni tarranauhalla ja varmistettu muovihakasilla. Sen siis saa halutessaan pois mutta vedenvaraan joutuessa se ei ole kiinteää huppua vastaava tuote.
Kaikenkaikkiaan kevyehkö tuote, joka on mukavantuntuinen päällä.
Tositoimissa ei siis ole vielä ehtinyt olla, mutta sekin selvinnee pian, jos pilkkireissulla vaikka testaisi.