Kirjoittaja Aihe: Plotteri/kaiku Suomen ja Norjan vesille  (Luettu 23182 kertaa)

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
Vs: Plotteri/kaiku Suomen ja Norjan vesille
« Vastaus #15 : 09.02.12 - klo:13:31 »
Jepp meillä oli tuo sama Garmin 521s käytössä viimme kesänä, oli ihan hyvä peli mun mielestä!

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #16 : 09.02.12 - klo:16:09 »
TPJ, Minulla on käytössä joku 10 amp.  hyytelöakku. Sain sen kaverilta ilmaiseksi, se oli poistettu määräaikaishuollon yhteydessä jostakin hälytysjärjestelmästä. Kaiku toimii täyteen ladatulla akulla ainakin kaksi vuorokautta, mutta en tiedä tarkkaa aikaa, kun en ole ikinä saanut akkua tyhjäksi. Laturina minulla on biltemasta ostettu pikku räpsy, sellainen kännykkälaturin kokoinen murikka. Niin ja kaverit on tosiaan ostelleet myös akkuja biltemasta omiin virityksiinsä. Hyytelöakku on kyllä kiva, kun se on asentovapaa, ei tarvitse varoa samalla tavalla kuin lyijyakkua, jonka pitäisi pysyä jota kuinkin pystyssä. Minun Piranha on ollut käytössä vuodesta 2004 alkaen ja jo viime kesänä näytön suojaus petti ja kaiku otti kosteutta lasin sisäpuolelle, joten se taitaa jäädä varaluotaimen rooliin, jos nyt enää ylipäätään talven jälkeen käynnistyy. Norjassakin luotain on käynyt kymmenkunta kertaa ja ottanut vuosien aikana monenlaista osumaa, että tuskin tuota teilläkään tarvitsee joka vuosi uusia :)

Ok, pitää kattella joku virranlähde tuolle. Käyttämäsi luotain on kai Humminbird Piranha Max 150x malli? Millaiset anturin kiinnitys mahdollisuudet tuossa ovat noin vuokravenettä ajatellen, vai täytyykö tehä joku oma patentti? Katteltiin joskus saman valmistajan kannettavaa mallia kun oli reilussa alennuksessa paikallisessa Prismassa mutta jätettiin hyllyyn kun kukaan ei ollut aiemmin laitteesta kuullut mitään.

Poissa arkka

• Yleisvalvoja
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
  • - matoa koukkuun -
    • www.nordicfishing.fi
« Vastaus #17 : 09.02.12 - klo:16:57 »
Vanhemman malliset, sekä halvemmat kaiut, joissa on analoginen kaikusignaali ei yleensä Norjan vesillä kovinkaan syvälle näytä. Saati, että piirtäisi luotettavasti vielä pienemmät kaiut, kuten kalat syvemmässä vedessä. Yli 100 metrin vedet alkaa olemaan jo tomintakyvyn rajoilla.

Kaiut, joissa on digitaalinen kaikusignaali toimii useaan sataan metriin (ainakin pitäsisi toimia), esim. Lowrancen HDS mallit. Riippuen tietty anturin asennuksesta, kuten kaikissa kaiuissa. Hinta onkin sitten tietysti paljon korkeampi.
Nordic Fishing - arkka
www.nordicfishing.fi

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #18 : 09.02.12 - klo:19:58 »
Lainaus
Vanhemman malliset, sekä halvemmat kaiut, joissa on analoginen kaikusignaali ei yleensä Norjan vesillä kovinkaan syvälle näytä. Saati, että piirtäisi luotettavasti vielä pienemmät kaiut, kuten kalat syvemmässä vedessä. Yli 100 metrin vedet alkaa olemaan jo tomintakyvyn rajoilla.

No tuo edellä mainittu piranha kyllä pelittää siihen 170 metriin saakka. Soittelin vielä tuossa äsken kaverille, jolla on pari pykälää uudempi malli. Kaveri kertoi, että kaiku on näyttänyt pohjan 200 metriin saakka ja toiminut myös täysin moitteetta. Kalojen erottelussa halpa kaiku ei tietenkään ole mikään paras mahdollinen, mutta kyllä tuolla on matalasta (15-50 m) syöttikalapaikka löytynyt ja massaparvet löytyvät aika syvältäkin. Esimerkiksi viime kesänä pongattiin seiparvi 70 metrin syvyydestä. Pakkojen kalastamisessa ja rantavyöhykkeen haravoimisessa en itse oikeastaan edes kaipaa kalanäyttöä, syvyystieto riittää hyvin.

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #19 : 09.02.12 - klo:20:20 »
Lainaus
Käyttämäsi luotain on kai Humminbird Piranha Max 150x malli? Millaiset anturin kiinnitys mahdollisuudet tuossa ovat noin vuokravenettä ajatellen, vai täytyykö tehä joku oma patentti? Katteltiin joskus saman valmistajan kannettavaa mallia kun oli reilussa alennuksessa paikallisessa Prismassa mutta jätettiin hyllyyn kun kukaan ei ollut aiemmin laitteesta kuullut mitään

Ei ole 150x, on hippasen vanhempi malli, Piranha max10 :D. Niin kuin edellä sanoin, on kavereilla pari pykälää uudempi versio, se voisi mahdollisesti olla tuo 150x. Piranhastahan näkyy olevan nykyään myös versio 180X, jossa on maksimiteho 200 W, kun se noissa vanhemmissa on 100 W, tämän pitäisi periaatteessa tietää lisämetrejä syvyysnäyttöön, jos laatu muuten on samaa. Toisaalta tuo vajaat 200 metriä kyllä riittää joka tarpeeseen, ja tehon lisäys lisää myös akun kulutusta.

Minä olen kiinnittänyt anturin lätkämailan varresta sahattuun pätkään, jonka olen laittanut ruuvipuristimella veneen perälauttaan kiinni. Välillä on pitänyt vielä kehittää väliin jotakin laudan pätkää sovituspalaksi, mutta toistaiseksi kiinnitys on onnistunut kaikkiin veneisiin, joita on kohdalle sattunut. Talvikin veneisiin kiinnitys onnistuu kyllä, on asiasta henkilökohtaista kokemusta :). Ai niin, muistakaa laittaa varmistusnaru, jottei anturi karkaa, jos puristin löysää. Tätä ei ole tapahtunut meillä kuin kerran ja silloin oli silkkaa tuuria, että anturin piuha sattui tarttumaan moottoriin kiinni, ennen kuin karkasi reunan yli.

Poissa Alppa

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #20 : 09.02.12 - klo:20:54 »
Lowrancen kanssa ollut aika paljon syvässä juurikin pohjan hukkaamisia eikä sit millään tahdo löytää uudelleen mitään. 320m oli toki syvin paikka minkä se näytti mutta silti mikään ei vituta niin paljoa kuin se että reissussa rupee kaikku temppuilemaan ja hukkaamaan itteensä. Elite-5 kyseessä. HDS5 kaverilla reissussa ja sillä samaa ongelmaa. Toivotaan että furunolla ei ole lastentauteja.

Poissa Alppa

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #21 : 09.02.12 - klo:20:56 »
Niin ja se anturi tulee todellakin pohjan LÄPI... :) Eli reikä pohjaan ja menoks. Ei ittelläkään perse kestäis oikeen ostaa antureineen 1500€ pakettia mutta ei nyt viitti joka vuos ostaa uutta halpaa vehjettä.. .:)

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
« Vastaus #22 : 10.02.12 - klo:08:29 »
Okay just niin, aika hurjaa vetää reikä pohjan läpi  ;D
Toivottavasti ny sitten toimii jos pitää noin extremeihin konsteihin lähteä  :o

Poissa tonimv

• Yleisvalvoja
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
« Vastaus #23 : 10.02.12 - klo:08:41 »
Kyllähän pohjanläpi luotaavia antureita on sellaisiakin , joissa ei tarvitse reikää tehdä veneeseen , anturi asennetaan vain veneen sisäpohjaan. Ainakin Furunolla löytyy.
Kyllä heikkotehoinen kauku voi syvyyden näyttää kun paikallaan pysytään , mutta sitten kun lisätään muuttujia , esim. vuoroveden aiheuttama roskaisuus , niin voi jo häiriöitä tulla.
Ja jos vielä haluaa , että viivaa piirtää ajaessakin parinsadan metrin vedessä , niin kyllä siinä watteja tarvitaan.   Monessa luotaimessa valitaan asetuksista , että käytetäänkö suolaisessa vai makeassa vedessä , kun veden tiheys on eri.

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #24 : 10.02.12 - klo:09:51 »
Lainaus
Ja jos vielä haluaa , että viivaa piirtää ajaessakin parinsadan metrin vedessä , niin kyllä siinä watteja tarvitaan. 

Tuo on aivan totta. Tuo minun käyttämä viritelmä tippuu matkasta siinä 10 km/h nopeudessa. Mutta olen aika skeptinen sen suhteen, että saako tuollaisen siirrettävän luotaimen anturia kohdalleen muutenkaan niin hyvin, että pohja tai varsinkaan kala löytyisi vauhdilla ajettaessa, vaikka kaiussa olisi millaiset ominaisuudet.

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
« Vastaus #25 : 10.02.12 - klo:10:37 »
tonimv....

Just tosta veneen sisäpohjaan ILMAN reikää pohjaan ajattelin MUT ainaki mä ymmärsin sen että ei sovi alu veneille ...?
Olenko ihan väärässä tässä ?

Poissa tonimv

• Yleisvalvoja
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
« Vastaus #26 : 10.02.12 - klo:11:02 »
Tuo Furunon anturi on vissiinkiin ei metalli veneille , mutta vaihtoehtoja on monia. Taitavat kuitenkin olla melko hinnakaita varusteita. 
http://www.fishfinder-store.com/raymarine-a66089-m260-in-hull-transducer-1kw-w-housing.html
Joskus olen kuullut että jotkut teeseitse miehet laita normaalin anturin johonkin vesiviritelmään veneen sisäpuolelle ja toimisi kuulemma normaalikäytössä.  Tästä ei kyllä ole omakohtaisia kokemuksia.

Poissa lowrance

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #27 : 10.02.12 - klo:15:01 »
kyllä tavallisen anturin voi liimata veneen pohjaan.
välissä ei saa olla ilma kerrosta tai jotain esim. kelluke kerrosta.
ei tarvitse mitään nestekuppi viritelmiä.
mulla on lowrancen x125 kaiku retkiveneessä ja anturin
liimasin sisäpuolelle. siinä se jököttää moottorin vieressä.
välissä taitaa olla 3 cm lasikuitua mutta hyvin pelittää.
vedenämpöjä ei tietty näe, mutta vastaavasti konehuoneen
lämmöt näkee näytöltä.  aluveneessä tämä liimaus ei onnistu.

Poissa Kiesus

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #28 : 10.02.12 - klo:22:59 »
Itse kun tuli teräsvene tehtyä niin kairasin surutta 5cm reiän pohjaan ja siihen anturi kiinni.

Anturissa on semmonen laippa ja sisäpuolelle mutteri ja nuo kaikki hilut ovat muovia ja ei ole ongelmia tullut vastaan,ja
tuo on testattu lukemattomissa hylkeenpyyntireissuissa reiluissa jäissä ja on tullut joku kivikkokin kynnettyä.

Jos nyt ei aivan päntiönään karikolla pyöri niin toimiva ratkaisu on tuokin, ja ainakin minulla on se käsitys että metalliveneeseen
ei anturia sisäpuolelle pysty liimaamaan.
Tai saahan sen liimattua muttaen usko että toimii.

Tuohon omaan pulpettiveneeseen laitoin Raymarinen monitoimianturin sillain pika-asennuksella että putsasin pohjan tinnerirätillä ja vuolasin
sikafleksituubin puukolla poikki ja kourallinen tavaraa siihen,ja anturi päälle ja hyvin on toiminut kaikissa olosuhteissa.

Kaveri liimasi jonkun muovikipon ensin pohjaan ja siihen vettä jossa anturi on ja toimii tuokin.

Niin ja itse laitteista senverran että itsellä on tuo Raymarinen a57d  http://www.marinekauppa.com/product/20/raymarine-a57d-karttaplotterikaikuluotain  ja
ei ole laitteesta pahaa sanottavaa, ja olen käyttänyt sitä ilman sitä karttakorttia jolloin tarkkuus ei ole paras mahdollinen, mutta kyllä
sillä viime kesän ainakin tuli toimeen.

« Viimeksi muokattu: 11.02.12 - klo:09:13 kirjoittanut Kiesus »

Poissa Alppa

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #29 : 11.02.12 - klo:13:31 »
Tokihan se pohjan sisäpuolinen anturikin toimii mutta haluan ottaa kaiken hyödyn irti kaiusta... :) Toki olisin tilannut 1kw anturin jos perse kestäisi... :D On vaan heti miehekkään hintainen.