Kirjoittaja Aihe: Koukkujen koosta?  (Luettu 17945 kertaa)

Poissa sepaonu

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • http://www.sepikoda.ee
Vs: Koukkujen koosta?
« Vastaus #15 : 26.01.11 - klo:20:29 »
Kylla on toiminut perhot, pari vuotta käyttanut tämmoisia, mulla aina 1 perho vain, en tykka, jos kerrallaan on enemän, kuin 1 kala, periaatessa või niita enemmänkin olla, itse en ole perhomies, vain tämmoisia norjan perhoja olen väsanut, ei mitän ihmepeli, toimi saman kuin gummimatot, pepperoonit, ma tykkan tämänmuotoisesta koukusta, kärki vähen kääntä sisään, kolmihaarat samat mallit mulla, karkoitukset lähes 0
huonot kalastuspäivat on AINA paremmat, kui hyvat työpäivat

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #16 : 28.01.11 - klo:12:17 »
Tein tuossa muutamia perhoja kanssa litkoihin kun ei ole parempaakaan tekemistä... Koukkuna käytin Mustad Beak 10/0 ja jonkin verrran tehny kanssa Mustad OŽshaughnessyihin koossa 6/0. Mukavaa niitä on tehdä ainakin jos ei muuta ja ei yhdessä perhossa aikaakaan mene paljoa mitään vaikken mikää mestari sitoja olekkaan. :) Marabousta saa aika elävän näköisiä perhoja jonka vuoksi vähän mietinkin että josko toimisi paremmin kuin esim. gummimadot... saas nähdä :)

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #17 : 29.01.11 - klo:08:50 »
Teeppä Veku1 tinseliperhoja koossa 15-25cm, erilaisissa väreissä joissa hopeaa, vihreää, sinistä ja mustaa.
Noita 2 kpl perukeen tapsiin pilkin ja pääsiiman väliin, pilkki pohjaan ja sieltä hiljalleen pienin vedoin kohti pintaa välillä pysäytellen, johan nappaa.

Kolmihaarakoukkua ollaan käytetty vain ja ainoastaan jigeissä jos tarvitsee lisäkoukuttaa, kaikkein yksinkertaisin kiinnittää, eikä tarvita rautalankaa, teippiä tai muita ihme konsteja.

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #18 : 29.01.11 - klo:13:17 »
Joulukoriste tinseleistä on tullut noita isoja tinseleitä tehtyä vähäsen. Niistä on halpa tehdä niitä ja värejäkin löytyy ihan kivasti. Ainoa huono puoli on niiden huono kestävyys verrattuna ihan perhon sidontaa tarkoitettuihin tinseleihin.

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #19 : 29.01.11 - klo:13:34 »
Ainoa huono puoli on niiden huono kestävyys verrattuna ihan perhon sidontaa tarkoitettuihin tinseleihin.

Sepä se. Kestää nekin silti varmasti paremmin kuin kaupasta ostetut valmiit litkat joista yleensä koukku lähtee kalan mukana syvyyksiin tai muuta vastaavaa..

Poissa sepaonu

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #20 : 29.01.11 - klo:13:51 »
Lainaus
Sepä se. Kestää nekin silti varmasti paremmin kuin kaupasta ostetut valmiit litkat joista yleensä koukku lähtee kalan mukana syvyyksiin tai muuta vastaavaa..

Onko sulla TPJ esimerkkeja, mitka litkat on näin huonot ?

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #21 : 29.01.11 - klo:14:30 »
Lainaus

Onko sulla TPJ esimerkkeja, mitka litkat on näin huonot ?
Norjasta ostettiin joitakin perholitkoja joissa laadukkaan oloinen koukku sisäänpäin hieman taitettuna, näistä lähti tosin vain karvat käytön aikana, merkki taisi olla Dam. Fladenin litkoista osasta on lähtenyt mustekala, osasta koukku ja osasta koko paketti kalan mukana. Huomioon täytyy toki ottaa litkojen koukun koko ja siimavahvuus siihen mitä pyydetään.
Markkinoilta löytyy varmasti myös laadukkaita litkoja, yllä mainitut ovat ehkä halvimpia ja siksi heikkoja, mene ja tiedä. Nykyään tulee itse tehtyä yleensä koko paketti jos litkata haluaa.

Poissa sepaonu

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #22 : 29.01.11 - klo:15:04 »
Mielestani yksi syy, miksi litkat antaa periksi on see, että litkassa, mita käytetan on liian paljon koukkuja. Jos litka on jotain 0,6mm mono luokka ja koukkujen väli 40cm ja molemassa koukussa isompi kala, ei kestä, kalat menee eri suuntan ja jotain pidäs antaa periksi, tämmoisessa tilannessa ei ole taistelujarrusta mitään apua. Vähen parempi tilanne, jos siima jotain 0,8-1,2mm luokka ja metri+ koukkujen välilla.
Fladenilla on myös hyviä litkoja, esimerkiksi Big Water flashing röd/blå 2 krokar 8/0, 0.8 0mm lina, 140cm

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #23 : 29.01.11 - klo:21:22 »
Tuo 0,8-1,2mm riittää hyvin ainakin jos käyttää 2 vieheen litkaa, mulla nykyään 1 perho ja kumimato tai 2 perhoa tai 2 kumimatoa.
Pieni litka pilkin yläpuolella tuo kyllä mukavan lisäjännityksen kalastukseen.

Poissa Aimo Nurminen

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #24 : 03.12.11 - klo:15:40 »
Mielipiteeni  asiaan ajattelin tuoda julki.

Itse käytin stinger koukkuja noissa Stormin isoissa jigeissä pelkästään leivonpää liitoksella jigipään omaan koukkuun.

Kalat olivat kyllä siinä kiinni vaikka sitä ei millään kumilangalla viritellytkään jigin pyrstöön.

Koukut mitä käytin http://www.tackledirect.com/owner-stinger-hooks1.html

Kaverin 15kg pallas pelkästään tuolla kiinni ja eikä vaaraa irtoamisesta.

Epäonnistuneen koukkauksen johdosta haki vauhtia uudelleen pohjasta  ;D

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #25 : 06.12.11 - klo:18:37 »
joo, varmsti toimii siinä missä muutkin ja tuo koukku ei ihan helpolla anna periksi ja terävyyttä piisaa.

Poissa Aimo Nurminen

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #26 : 06.12.11 - klo:19:06 »
Joo kyl ovat hintansa arvosia kapistuksia.

Ehkä suurempia sais olla mut toki jäi ne tohon 3/0 jo kiinni

niin mitäpä si paljo suurenteleen.

Poissa Sami75

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #27 : 28.05.12 - klo:22:00 »
Mä teen lisäkoukutuksen näin.

Käytän jigin kiinnittämiseen rosterirengasta ja samaan renkaaseen tapsilla lisäkoukku kiinni. Tuo lisäkoukun tapsi on periaatteessa samanlainen kuin siimaan tuleva tapsi. Samanlainen leikari ja 1,05mm fluoro, johon Uni-solmulla Ownerin 3/0 ST-66 kiinni. Tapsi pienellä kumilenksulla jigiin.

Pysyy yllättävän hyvin paikoillaan ja näin saa koukun asettumaan melko taakse uinnin juurikaan häiriintymättä. Varovaisetkin näykkimiset jäävät (ehkä) paremmin kiinni. Kestävyydessä ei ole vielä ollut ongelmia. +40kg pallas siinä roikkui veneeseen asti.
Kaveri tämän tavan näytti viime syksynä, itse käyttää myös samaa konstia.