Kirjoittaja Aihe: Venevapa haspelille  (Luettu 7038 kertaa)

Poissa tonimv

• Yleisvalvoja
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
Venevapa haspelille
« : 16.01.12 - klo:19:04 »
Oon edelleen suunnittelemassa järeäähkön haspelin hankintaa venehommiin , niin oliskos kenellääkään suositella hyvää venevapaa pilkkien ja jigien nosteluun.  Jotkut hyrrävavatkin varmaan käy , mutta mielellään haspelille suunniteltu pitäs olla.

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
Vs: Venevapa haspelille
« Vastaus #1 : 16.01.12 - klo:20:23 »
Jokos Stella on siis tilauksessa?  :D Itse panttailen vielä Stellaa mutta katsotaan helmikuussa kun tulee vuosi täyteen ilman tupakkia josko sitä palkitsisi sitten..
Tuosta venevavasta niin minkämoinen hintapolitiikka sinulla siinä? Hyrrävavalla kalastuksesta avokelalla ei ole kokemusta mutta äkkiseltään voisi kuvitella näin kun yleensä hyrrä mallissa on pienemmät vaparenkaat kuin haspelissa että varsinkin iso haspeli tuottaisi ylimääräistä kitkaa huomattavasti. Haspelissa saisi olla ensimmäinen, toinen ja vaikka kolmaskin vaparengas mahdolisiman isoja.

Poissa tonimv

• Yleisvalvoja
  • *
« Vastaus #2 : 17.01.12 - klo:07:05 »
Vielä Stellat odottelee kaupanhyllyillä ja ei taida sellaisiin olla koskaan varaa. (tämä siis vaimon ajatuksista luettuna  ;) )
Kelan hintaluokan olen tiputtanut pariin kolmeen sataan ja vapaan saa varmaan menemään sen parisatasen.   Mutta on vähemmän tullut perehdyttyä noihin stand up haspelivapoihin , joten ei ole hajuakaan mikä olisi hyvä.

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #3 : 17.01.12 - klo:10:08 »
Kaverilla on käytössä Shimano Speedmaster: http://www.askari-fishing.com/__WebShop__/product/fishing/rods/boat-beachcasting-rods/shimano-speedmaster-ax-jigging/detail.jsf- Mies on ollut vapaan tyytyväinen ja mitä itsekin käsissä käyttänyt, niin on kyllä oikein hyvän tuntoinen keppi. Itsellä on ollut monta vuotta Penn Sargus 6000 kaverina halppisvapa, Rhino Xtra Sea Jig - vapa, joka on ollut hinta-laatu suhteeltaan tosi hyvä vapa, mutta sopii vain alle 250 grammaisten vieheiden uittoon.

Nyt minulle on tulossa jenkeistä Penn Battle 8000 kela ja siihen olen ajatellut ostaa vavaksi juuri tuon Speedmasterin, Penn Overseasin http://www.askari-fishing.com/__WebShop__/product/fishing/rods/boat-beachcasting-rods/penn-overseas-pro-jig-rods/detail.jsf tai Shimano Beastmasterin http://www.fishingtackle24.de/product_info.php?pName=SHIMANOBEASTMASTERJIGGINGBXBOAT(spinningreel)&cName=SaltwaterRods-PilkJigRods. Jos jollakin on näistä käyttökokemuksia, niin mielellään kuulisin kommenttia.

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
« Vastaus #4 : 17.01.12 - klo:12:44 »
Moi,

Ostin ite tollasen http://www.savage-gear.com/ecatalogue/Savagegear/flash.html#/9/

Eli tuo minkä mallimerkintä on 6`1" (183) >300g(20-40lbs), Shimano Spheros 8000PG sopii siihen täydellisesti. Tätä pakettia kokeillaan Pääsiäisenä ku kiskotaan "Skrei" Turskaa Pohjois Norjassa. Vapa tilattu Ruotsista ja kela Saksasta :-)

Tuttu nostanut pallaksia tällä vapalla ja toiminut hyvin :-)

Poissa tonimv

• Yleisvalvoja
  • *
« Vastaus #5 : 30.01.12 - klo:11:16 »
Askarilta tilasin WFT vavan Daiwan kaveriksi.  Vavassa on pituutta vähän liikaa , mutta saapahan pilkin lentämään.  Otin tuon 240cm / 200-600 mallin , kun näyttää melko rimpulalta.
http://www.askari-fishing.com/__WebShop__/product/fishing/rods/premium-rods/wft-international-ocean-fighter-rods/detail.jsf
Avokelaan on huomattavasti vaikeampi löytää vapaa , kuin hyrrään. Iso osa vavoista , jotka oli suunniteltu painaville vieheille , olivat sellasia 180cm pätkiä , joita en viittinyt ottaa. Kyllähän ne tietysti veneessä olis menny , mut meinasin että jos viskos vähä rannaltakin...

Onkos jollain kokemusta kyseisestä WFT:n vavasta.

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
« Vastaus #6 : 30.01.12 - klo:13:32 »
Tuo näytti ihan hyvältä tuo WFT, mulla ei ole mitään tietoa tästä merkistä mutta näyttää olevan aika iso merkki keski Euroopas .......?
Minkälaista meinaat heitellä tolla setillä, pilkkejä tai jigejä ja minkä painosia?

Ostin ton jigstickin just veneeseen ja nyt olis tommosen heittovavan hintaneuvottelu käynnissä  ;D
Siitä vavasta lisää juttua kun se on himassa  ;)

Poissa tonimv

• Yleisvalvoja
  • *
« Vastaus #7 : 30.01.12 - klo:14:49 »
Tarkotus olis et jos pystyn viskomaan esim.Stormin Giant jigejä , eli heittopainot menis lähelle 300 grammaa.  Pilkeissä riittää 150 grammaa.

Ostoskorissa oli myös Pennin lyhempi keppi  , että olis vaihdellu vapaa milloin kalastelis veneessä , mutta lompakko oli taas eri mieltä...
« Viimeksi muokattu: 30.01.12 - klo:14:54 kirjoittanut tonimv »

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
« Vastaus #8 : 30.01.12 - klo:18:07 »
Okay just, en ole kyl ite koskaan heitelly noin painavia jigejä :o. Luulis et kädet väsyy ja sormi irtoaa 1/2h päästä  ;D
Mä olin ajatellu tollasta Savagear Sandeel 150g heittojigiks ...... eihän siinä auta muu ku kokeilla  :)

Poissa tonimv

• Yleisvalvoja
  • *
« Vastaus #9 : 30.01.12 - klo:18:40 »
Siimasormi ei kyllä kestäkkään , pitää varmaan kehitellä joku jippo etusormeen.   
Itellä on ollu norjassa hyrrien kans ongelmana , että kun päivän viskoo ja kelaa painavaa rojua , niin vapakäsi menee kipeeks. Avokelalla ei pitäs olla niin paljoa sitä ongelmaa. Saa nähä.   Tää on vähä tällasta puuhastelua   :D

Poissa tonimv

• Yleisvalvoja
  • *
« Vastaus #10 : 11.02.12 - klo:16:57 »
Vapakin on jo kotiutunut ja kytketty Daiwan kaveriksi.  On ihan pätevän oloinen vapa ja rakenne näyttää ainakin päällisin puoloin kestävältä ja hyvin tehdyltä.

Vapa esitteen sivulla 55        http://www.world-fishing-tackle.de/#
« Viimeksi muokattu: 11.02.12 - klo:19:51 kirjoittanut tonimv »

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #11 : 11.02.12 - klo:18:41 »
Nonnii, ilmottele sitten miten paketti pelitti. Ite jään vielä punnittemaan mitä hommata vai hommatako täksi kaudeksi mitään.
Tulisi nyt pian Shimanon tämän vuoden tuotekuvasto niin pääsisi ainakin selailemaan, vaikka ei noihin meri vermeisiin niinkään joka vuosi uusia päivityksiä tule.

Tuo 300 grammaa muuten on kyllä etusormelle aika järeä paino ainakin tottumatta. Ite olen pitäny siinä 100 gramman hujakoilla ylärajaa, silläkin lähtee tottumatta nahka äkkiä mutta ainahan se siitä sitten paksunee.. ;) Joten erkkaria pirusti mukaan tai kestävä hanska. Heitteleehän ne isolla haspelilla tuolla lämpimissä vesissä poppereita ym. jotka ovat myös aika painavia jopa useita satoja grammoja.

Poissa Jani

• Yleisvalvoja
  • *
« Vastaus #12 : 30.03.12 - klo:08:21 »
Mulla on Norjaa varten Fladenin heittovapa. Fladen Powerstick Twin Tip. 2 eri kärkiosaa, toinen 20-60g vieheille, toinen 100-250g vieheille. Ja olempa tuolla heittänyt vielä Stormin isoa gigiäkin, mutta se on vähän liian painava.

Noilla 100-250g vieheillä ajaa hyvin asiansa. Hintaa oli 35€. Tosin eipä ole viimeseen 5v ollut käyttöä  :(

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
« Vastaus #13 : 31.08.12 - klo:12:33 »
Moro,

Tähän aiheeseen taas vähä infoa, no tuli tuo uus SavaGear Jigstick 6`1" (183) >300g(20-40lbs) kokeiltua kesällä.
Mulle liian lyhyt eli kalastusta 1/2 päivää :-(, jos kiinnostaa niin se on kyl myynnissä!
Tuli sit just tilattua WFT Nevercrack Heavy Spin 2,1m  100-400g fullaction vuodelle 2013 :-) paino 350g.
Toivotaan et tä sopis sit paremmin ku osti ilman että on näplänny sitä :-O .......