Kirjoittaja Aihe: Aallon Maken erittäin märkä uunikala  (Luettu 2820 kertaa)

Poissa tyhjän pyytäjä

• Norjankävijä
  • *
Aallon Maken erittäin märkä uunikala
« : 12.07.11 - klo:19:03 »
Tämä resepti on ollut jo useammalla reissulla Team Nordic Fishingillä mukana ja aina on maistunut. Tuiskusen Jari ja Luukkosen Timo ovat tätä ihanuutta päässeet joskus Seter Bryggessä maistamaan. Lisättynä pienellä huumorilla tämä toimii!!

Aallon Maken erittäin märkä uunikala (seiti, turska, pallas, merikissa, kolja,lyyraturska ym. ym.)

- kalat n.700gr-1000g olisi hyvä ottaa sulamaan jo edellisenä päivänä jääkaappiin (hidas sulatus)oluiden kera. Laitetaan olutta mukaan kaappiin sen verran että riittää huomiseksi!

Seuraava päivä, kun aletaan kokkaamaan!

Otetaan kylmä olut ja…nam!!!

- kalauunivuoka joka voidellaan voilla jota itse käytän,
margariinilla tai öljyllä, ei oluella!

- kalafileet siihen vuokaan ja juodaan jo hieman lämmennyt olut!

- mausteita jokainen laittaa miten tahtoo, mulla ei ole
mittaa esim. 2cl, 4cl, viinissä taitaa olla 8cl mutta en käytä..
   - merisuolaa myllystä
   - sitruunapippuria
   - jauhettua valkosipulia
   - oreganoa
   - kalamaustetta "yrttinen"

- laitetaan vuokakelmu päällä jääkaappiin 2-3 tunniksi, ja tarkistetaan että olutta on tarpeeksi kylmässä ja jos on niin mielellään vaikka 4 tunniksi muhimaan

- niin ohuita siivuja sipulista kuin mahdollista, kannattaa varoa sormia ku on jo ottanut muutaman…meinaan 4 tunnissa ehtii.. Kokemuksen syvää rinta-ääntä!

- tuoretta ruohosipulia ja tilliä alle, väliin sekä päälle

- herkkusieniviipaleita ,kanttarellia tai muita sieniä päälle, katukaupasta en suosittele ostaa..

- lopuksi 2,5 dl kolmenjuustonkermaa riippuu tietty kuinka isot fileet on ”tässä vaiheessahan aletaan etsii sieltä jääkaapista niitä oluita ja koko ruokaryhmä on kuullut mitä petoja sieltä norjasta on noussut” ja jos on tarvis niin olen lisännyt tavallista cremeä, tietty sitte sekoittanut kolmen juuston kanssa sekaisin! Jos haluaa esim. kastiketta tästä perunoiden kanssa niin kannattaa laittaa tuota cremeä vähän enemmän, ja ottaa oluen!

- juustoraastetta päälle…

- 200 astetta 25-30 min, katse baarikaappiin ja naukku konjakkia tekee tässä vaiheessa terää. Vuoka uunista pois, ja olen valellut
kermaliemellä hieman ruskistunutta pintaa, lisännyt katkarapuja kourallisen ja laittanut vielä 10 min
takas uuniin(jos kalanpalat ovat kermassa kokonaan uppeluksissa, eipä sitten tarvitse valella) katsella vaan ja käynti uudestaan baarikaapilla on suositeltavaa!

-   Olen joskus myös laittanut aurajuustomurua ton  kolmenjuustonkerman kanssa, toimii tosi hyvin kalan oluen ja konjakin kanssa!
-   Ei muuta ku ääntä kohden, ellet jo satu nukkumaan!!!

-Make