Kirjoittaja Aihe: Abu suveran pro boat 20-30lb, Penn slammer 15-40lb  (Luettu 8048 kertaa)

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
Ostin kun halvalla sain.... ;D Elikkä onko kokemuksia ko. vavoista? Abu tuntuu hivenen köykäseltä mut jos jollain sama keppi on niin pistäkee mielipidettä?

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
    • http://www.crazy-cod.com
Vs: Abu suveran pro boat 20-30lb, Penn slammer 15-40lb
« Vastaus #1 : 20.04.11 - klo:18:31 »
Tuo Suveran on toki kevyt vapa, mutta sillä on kammettu veneeseen lähes satakiloisia ruijanpaltaita. Eli voimaa löytyy tarvittaessa.. 20-30lbs vapa toimii vallan hyvin jigihommissa tai täkykalalla pyytämiseen. Pilkkimiseen siitä ei oikein ole. Olen itse kalastanut ko. vavalla pari viikkoa ja en löytänyt moitittavaa.

Yksi juttu kannattaa muistaa tuon vavan kanssa: se ei ole kokotoiminen, eli kalaa veneen viereen uitettaessa ja koukattaessa vapaa ei saa päästää taipumaan liikaa kärjestään ts. nostaa vapaa pystyyn siten että kärki on liian kovalla mutkalla. Katkeaa melko helposti. Katkenneesta vavasta saa kivan keihään, olen nähnyt parin Suveranin lentävän aika komeita kaaria Lofooteilla kun opas on lievästi kiukuspäissään niitä paiskonut mereen kun asiakkaat eivät ole kuunnelleet ohjeita...   

Slammerista ei ole itselläni kokemuksia.
Petri

http://www.crazy-cod.com - kalastusleiri Arnöyalla, ulkomeren äärellä!

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #2 : 20.04.11 - klo:20:23 »
Kiitokset Petrille tiedoista! Eipä tuo ainakaan siis hukkaostos ollut :) Kuukausi ja pääsee testaamaan tositoimissa. Ja jos onnistun sen katkomaan niin oma moka ja sit on käsissä huiman 19e keihäs... ;D

Poissa Jeh

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #3 : 25.10.12 - klo:16:22 »
Joko on joku Pennin Slammer Stikkiä ehtinyt testaamaan? Kehuvat että aihio olisi samaa tuotantoa kuin Overseas malleissa... mitä lie sit tosiasiassa kun hinnassa eroa kolmannes.
Kuvista päätellen Slammerissa halvemmat hilut, mutta kuinka paljon huonommat sitten?

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #4 : 25.10.12 - klo:19:14 »
Jos kyseessä on on samanlainen perus Penn Slammer, eikä mikään uudistettu versio siitä, niin mulla oli moinen kapistus toissa vuonna. Ostin Rianlinnasta alennus lootasta halvalla ja vaikutti ihan ok kepiltä päällisin puolin. Ehkä hivenen halvan näköinen mut ominaisuudet ratkaisee. Vapa on hauska koska se on täyspitkä 1-osainen, eli se 180cm. Hivenen vaikeuttaa kuljetusta.. . Vapa on kevyt ja ihan kivanoloinen mutta jotenkin mulle jäi sellainen kuva että on turhan letku. Voimaa kyllä kuitenkin vavasta löytyy koska vaikutaa suht kokotoimiselta. Tosin kuten mulla tapana on, niin isoilla kaloilla ei sitä päässy testaamaan, mutta pilkkien uittamisessakin tuntui olevan välillä tunnokkuus kateissa jos oli 400-500g pilkit syvässä vedessä. No seki on varmaan mieltymys kysymys että kuka tykkää mistäkin, mutta esim. ugly Stickin Gold Boat 50lb on halvempi ja 6 kertaa tunnokkaampi pilkkivapa mun mielestä.

Poissa jester burk II

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #5 : 25.10.12 - klo:19:22 »
Mielestäni noin lyhyt vapa (180cm) ei sovellu kovin hyvin pilkkimiseen koska pilkin liikerata jää liian lyhyeksi. Pilkkivavaksi kannattaa etsiä joku suht jäykkäkärkinen mutta silti mahdollisimman kevyt 7´- 7´6" pitkä vapa.

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #6 : 25.10.12 - klo:19:25 »
Mun mieltymys on kanssa noissa hivenen pidemmissä kepeissä ja se on jännä että semmoinen 1' vaikuttaa jo uittamiseen yllättävän paljon ja minusta hivenen pidemmällä kepillä on kivempi kepitellä kaloja ylös ;D

Poissa Jeh

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #7 : 25.10.12 - klo:20:46 »
Niin, siis itse ajattelin tuollaista kepukkaa, 7' / 30lb mallia kaksiosaisena.

http://boddenangler.de/Penn-Slammer-Stik-Boat-212-30-lb_1

Lieneekö sitten lähelläkään samaa kuin pelkkä Slammer, sellaisiakin löytyi internetin ihmemaasta. Näytti ainakin kelakiinnike olevan muovinen, kun tuossa kuvan esimerkissä ilmeisesti alumiinusta...

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #8 : 25.10.12 - klo:21:40 »
Niin vähän arvelinkin että eri malli on kyseessä... :) Tuo slammer stick vaikuttaa täysin erillaiselta ja vaikka nimet lähelle toisiaan viittaa niin epäilen että ero aikamoinen perus slammeriin tooiminnaltaan ja laadultaan.

Poissa Jeh

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #9 : 26.10.12 - klo:16:49 »
Täytynee hankkia Slammer Stik ja Overseas, sama pituus ja painoluokka ja testata itse. Siitäpä sen näkee mitä noilla tekee.

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #10 : 26.10.12 - klo:19:08 »
Yhdistä noiden kahden vavan hankintahinta ja osta yksi jokapaikanhöylä--> Shimano Speedmaster vertical jigging SMAXJBT183H tai HS eli hyrrä ja avokela versiot ovat saatavilla.
Painoa 320 gramma, 2 osainen ja 1.83 pitkä (lyhyt?), kuljetuspituus 115cm, 160-420 grammaisille vieheille. Kestää kuitenkin pienet ylityksetkin ainakin tuonne 480 grammaan saakka, hinta siinä 150 hujakoilla. Meillä ollut 2 noita avo ja hyrrä versiot reissuissa mukana ja toimineet perus pilkinnässä, pohja-onginnassa ja tottakai jigittelyssä. Se on niin että kun näitä ostelee muista maista hypistelemättä, tullaan vääjäämättä aina siihen että ostetaan sika säkissä. Jos itsellä olisi ollut mahdollisuus testata speedmasteria ja aiemmin hankkimaani yli 3x kalliimpaa Jigging Master power spell vapaa niin olisin ehdottomasti jättänyt jälkimmäisen hankkimatta ja ostanut Shimanon. Ei sillä että JM huono on mutta kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 26.10.12 - klo:19:16 kirjoittanut TPJ »

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #11 : 26.10.12 - klo:23:19 »
Tuo Speedmaster on kyllä kiva vapa, minulla on tuollainen haspelivapana ja olen tykännyt kovasti.

Tuo vavan pituus on aika paljon makuasia. Minä ole kokeillut useampaa seiskajalkaista, mutta aina loppujen lopuksi käteen päätyy 5,8 jalkaa pitkä bft seajigger ja haspelihommat saa hoitaa tuo shimano. Olen tosin miettinyt, että litkojen uittoon tarttis hommata pitempi vapa. Olen katsellut mm 7,6 jalkaista Edge Dynamic Boat 30-50 lb vapaa ja Penn Overseas Pro Boat 50 lbs vapaa 7 tai 8 jalkaisena. Onko noista kenelläkään kokemusta?

Itse tykkään siitä, että minulla on veneen tiloista riippuen 2-3 erilaista vapakalustoa varustettuna, että voi vaihtaa kalastustyyliä "lennossa" olosuhteiden ja fiiliksen mukaan.

Poissa joro

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #12 : 30.10.12 - klo:07:47 »
speedmaster on ihan ok vapa kevyt ja tunnokas. kyseisiä vapoja meidänkin porukalla on useita kahdessa eri painoluokassa.
tuon vavan ongelma on kestävyys tiukan paikan tullen. kaksi vapaa on katkennut vuosien varrella.
toisesta katkesi kärjestä vaaksan mittainen pätkä ja toinen vapa paukahti poikki yläkahvan etupuolelta tunnin väsytyksen päätteeksi.
ilmeisesti komean kokoinen pallas. (50 kg:n pallaksessa väsytys aikaa kului n. 10 min.)
ehkä kalliimpi paremmista raakaaineista tehty vapa olisi kestänyt tuon ja ennätys kala olisi noussut veneeseen?

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
« Vastaus #13 : 30.10.12 - klo:08:00 »
Tere Jyrki,

Mulla on tollanen Edge Dynamic 20-30lb ja se on paras millä olen kalastanut ikinä ja hintakaan ei ole mikään paha.
Kaverilla OLI tuo jäykempi malli mut oli ku kanki eli jos meinaat kalastella esim. jigeillä - 400g niin ota se kevyempi ........

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #14 : 31.10.12 - klo:16:56 »
Oliko katkenneet vavat kuinka vanhoja? Toivotaan että kyse on yksittäistapauksista.
Kestävyyshän voi olla koetuksella monesta eri syystä, valmistus virheestä, halppis vavan laadusta, aihio on saanut kolhun, kalastajan omasta käyttövirheestä tai liian isosta kalasta.
Kyllähän tuollainen +50kg kala varmasti rupeaa kysymään vavalta jo jotakin ja taatusti pistää v.ituttamaan kun se kesken kaiken katkeaa oli syy mikä tahansa.  :D