Kirjoittaja Aihe: jigit / Jigistelyä 2011/2012  (Luettu 26862 kertaa)

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
Vs: jigit / Jigistelyä 2011
« Vastaus #15 : 20.03.11 - klo:11:08 »
Mun tuttu heitti tämmoisen kysymuksen, että onko mitän järkeä käyttä kevlari myös viehesta vavan suuntan, missä me kaikki käyttame fluoro leaderia elikkä perukkesiima.

Olisko mitää järkeä tai hyötyä käyttää esim. puolen metrin pätkää kevlaria tapsina ja leikari väliin ja sit monotapsi?! Siis jigistä ylöspäin mentäessä.. Silloin kevlar suojais kiviltä jne. Pelkästä kevlarista jos tekee niin voi olla tuskaa repiä jigiä pohjasta ja pääsiimat on kovilla. On kuitenkin sen verran jytyä kamaa toi kevlar. ;D

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #16 : 20.03.11 - klo:11:16 »
Mitä lie sössin edellisessä viestissä ku meni koko rimpsu lainaukseks?! Loppu osa oli siis mun kommenttia...
Onko kellää näistä pyrstöistä kokemuksia?
http://mekaro.fi/kauppa/cat/product_catalog.php?c=57
Hyvät värit olis ainakin. Hiven kapearunkoisia ja kestosta ei tietoa mut ostin kun halvalla sai :D
ps. Oli muuten tosi nopea toimitus. reilu vuorokausi ja kamat kotona.

Poissa sepaonu

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • http://www.sepikoda.ee
« Vastaus #17 : 20.03.11 - klo:19:03 »
Olisko mitää järkeä tai hyötyä käyttää esim. puolen metrin pätkää kevlaria tapsina ja leikari väliin ja sit monotapsi?! Siis jigistä ylöspäin mentäessä.. Silloin kevlar suojais kiviltä jne. Pelkästä kevlarista jos tekee niin voi olla tuskaa repiä jigiä pohjasta ja pääsiimat on kovilla. On kuitenkin sen verran jytyä kamaa toi kevlar.

Vähen epäselva juttu minulle. Pääsiima on aina kovilla. Suuri osa kalastajaista käytta 0,8-1,2mm flexi-shock leaderia 0,8/n35kg  1,0/n54kg  1,2/n76kg ja punottu pääsiima on 30-50kg
Molemmissa materjaalissa, shock leaderissa ja kevlarissa on tärkea ominaisuus kivin ja hampaiden kestavuus, ei oikeastaan niin paljon vetovoimaa. Kevlarissa minua kiinosta see, että on pehmea ja helposti solmittava.
Paljalla punotulla ei oikeastaan pärjaa
http://www.youtube.com/watch?v=C-SqIsZaE6s
huonot kalastuspäivat on AINA paremmat, kui hyvat työpäivat

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
Jigit / jigistelyä 2011
« Vastaus #18 : 20.03.11 - klo:21:35 »
Se on kyllä totta että kevlar on aivan eriluokkaa käsiteltävyyden osalta kuin mono tai fluorotapsit. Jos tekee koko tapsin kevlarista niin ainakin kestää ja on nopea tehdä mut silloin pitää vaan toivoa että siima pettää pääsiiman ja tapsin välisen leikarin kohdalta jos jää pahasti pohjaan. Fluoro/mono tapsien teko helpottuu jonkin verran ku liottaa siimoja usean tunnin vedessä ennen kun alkaa tekee tapseja. Meinaa hivenen pehmenee ja solmun teko helpottuu.

Poissa sepaonu

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #19 : 26.05.11 - klo:08:02 »
Ma en ole mikä tavallinen, ma olen elävä  legenda, olen käynyt norjassa 2000 vuodesta ja pohjoisessä  2003 vuodesta, mulla on 2 (kaksi ) ystäviltä lahjaksi saatu hattu, missä luke mikä ma olen ja tämmoinen T-paita(onneksi loppui T-paitan tilat ja ei ole suomeksi)

Legenda on kuollut.

Eilen jigilla 14,8kg pallas. Arnojjan etelapuolelta, vaalea storm. Kaks päiva sitten tuli myös nätti turska jigilla 17kg, savumuikku storm. Olen uittanut vain jigeja tälla reissulla.

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
    • http://www.crazy-cod.com
« Vastaus #20 : 26.05.11 - klo:20:56 »
onnea vain, tulihan se lopulta !! Komea kala!
Petri

http://www.crazy-cod.com - kalastusleiri Arnöyalla, ulkomeren äärellä!

Poissa Tapio

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #21 : 22.08.11 - klo:21:05 »
Onko kukaan testannut Flat Matteja ja Scary jerryjä, ovatko toimineet ja onko kalaa tullut. Oulun Motonetissä näyttäis oleva myynnissä. Kannattaisiko ensi kesän reissulle varata niitä muovikassillinen mukaan vai olisiko parempi ne jättää kaupan hyllyn koristeeksi?

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
« Vastaus #22 : 23.08.11 - klo:07:26 »
Ite en ostanu tälle kaudelle noita RED EDDYÄ, FLAT MATTIA tai SCARY JERRYA mut Ruottin forumilla niitä on testattu ja ei kyl kovin paljo hyvää palautetta nuo kolme ole saannu :)
Käytiin ite pohjois Norjassa ja pallas puri hyvin STORM jigiin, laita siihen vaan lisäks ykshaarakoukku mallia vahva niin hyvin menee  :D

Poissa sepaonu

• Vakavampi harrastaja
  • *
Vs: jigit / Jigistelyä 2011/2012
« Vastaus #23 : 26.01.12 - klo:08:12 »
*Jos et välttämättä halua vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista. *
muokasin 2011/2012

Kevlaritapsit testattu 2011 reissuilla. Aluksi vähen pelotti, että vaikutako tämmoinen naru kalansyönti, EI. Helppo solmia, kestää hyvin.

Poissa Sampsa

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #24 : 15.03.12 - klo:16:52 »
Itse olen huomannut, että kun kivikoissa jigejä kolistelee, ei kevlarperukkeet kauaa kestä. Kivikossa käytän yhä monoperukkeita,
muuten kevlarilla on varsin mukava vedellä.
Pelottavinta noissa kevlareissa on juuri se, että vaikkei se näytä pahasti rispaantuneelta, on vetolujuus yhtäkkiä
enää murto-osia alkuperäisestä.
Joustoakaan eivät tarjoa pätkääkään, joten esim. kissan tärppi kyllä TUNTUU! ;D

Makuasioitahan nämä ovat, mutta itse jos jigistelen kissoja, en sinne kevlaria laita.

Jonkun hiekkapakan päällä pallaksen perässä, miksei.  :)
Ku kaikki muutkin aina saa..

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #25 : 15.03.12 - klo:18:40 »
Eipä ole ite vielä kevlariin päässyt käsiksi, tarkoitus oli tulevaksi kesäksi hommata, mutta nyt kun luki Sampsan kokemuksia siitä niin taitaa jäädä väliin.
Ei silti, näillä omilla sinteillä tuollainen normaali monofiili tapsi riittää vallan.. :D

Poissa sepaonu

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #26 : 15.03.12 - klo:20:59 »
Mistä Sampsa kokemus on peräisin? Mielestäni ei ollut sinulla 2011 toukokuussa aavistustakaan, mikä materiaali kevlar on. Kävitko sen  jälkeen kissanjahdissa ja perukke oli kevlar ja sait viisaksi, että kevlar ei kestää? Laita kuva tähän aiheeseen omasta kevlarista.

Poissa Sampsa

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #27 : 21.03.12 - klo:16:09 »
Siis koska et nähnyt meillä kevlarperukkeita, päättelit, ettei ole aavistustakaan, mitä kyseinen materiaali on?  :o

Ette nähneet meillä kevlaria, koska sitä ei ollut. Jätimme edellisvuoden hävikin vuoksi kevlarit suosiolla kotiin.

Kokemukseni kevlarista, sekä muista aramideista alkaa vuodesta 2000, kun ensimmäisen kerran pukeuduin Nomexiin.
Sen jälkeen on kevlaria, nomexia, sekä näiden ja muiden aineiden seoksia tullut kokeiltua työssä ja harrastuksissa niin
pukeutumisessa, köysissä, kuumankestokomposiiteissa, muovien sidosaineena, kuin perukkeissakin.

Kotivesissä käytän ainoastaan kevlarperukkeita niiden kestävyyden ja notkeuden vuoksi. En kuitenkaan
heittokalastuksessa, sillä usein heitettäessä vieheen koukku hieman hipaisee peruketta ja kun sattuu
koukun kärki katkaisemaan muutaman kuidun aina silloin tällöin, niin vetolujuus kärsii yllättävän paljon.

Uisteluhommissa ehdottomasti parasta. Antaa vieheen uida, niin kuin on suunniteltu, on ohutta, sekä varmasti hampaat kestävää.

Jokainen voi kyllä kotonaan kokeilla hieroa märkää kevlaria terävää kiveä vasten. Kyllä sen aika äkkiä huomaa, kun
kuivuttuaan peruke onkin "pörröinen", siis katkenneita kuituja sojottaa joka suuntaan.

Kevlar, kuten kaikki aramidit ovat herkkiä UV säteilylle. Tämä on työssäni rajoittanut useasti aramidien käyttöä.
Kieltämättä, säteilyannokset työssäni ovat huomattavasti auringonvaloa suurempia, mutta se ei poista
sitä tosiasiaa, että UV säteily haurastuttaa kevlaria.
Huhu kertoo myös, että suola(t) haurastuttaisivat kevlaria. Tätä en ole itse päässyt kokemaan(?), mutta merikalastuksessa
tuokin tulee ehkä hieman vastaan.. Annoksista ja altistusajoista en kyllä tiedä, pitäisi varmaan vähän kaivella nettiä..

Mekaanista kulutusta kevlar kestää kyllä huomattavasti esim. Dyneemaa paremmin, mutta perusperiaate ei muutu.
Molemmat on punottu useista hyvin ohuista kuiduista ja molemmat heikentyvät, kun kivikossa niitä vetelee.
Kuitu kerrallaan se Kevlarkin katkeaa ja jos mekaanisen kulutuksen kesto olisi vaikkapa seitsenkertainen
Dyneemaan verrattuna, Kevlar kestää seitsemän kertaa pidempään. Jokainen voi sitten itse tuomita sen, onko
7x pidempään paljon vai vähän? Noiden kohdalla kun ei "selvästi" näe mahdollista vauriota, kuten monoperukkeessa.

Ei se kevlar loppujen lopuksi mitään ihmeainetta ole. Mekaanista kulutusta kestää kyllä paremmin kuin muut siimat, mutta
UV säteily tekee työnsä jopa nopeammin, ehkä suolatkin.

Tietty minä olen käyttänyt vain paljasta kevlaria kalastuksessa. Jos sepaonulla on ollut käytössä jokin pinnoitettu
kevlar, on moni asia varmasti toisin. Esim. köysiä valmistettaessahan kevlar usein pinnoitetaan PE tai PU muoveilla
UV säteilyn vaikutuksen minimoimiseksi.

Jokainen tekee omat valintansa, mutta ymmärtääkseni tämäkin foorumi on täällä nimenomaan kokemuksien ja tiedon
jakamiseksi ja tuossa on minun kokemuksia, sekä tietoa tästä asiasta.   :)
Ku kaikki muutkin aina saa..

Poissa sepaonu

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #28 : 21.03.12 - klo:18:13 »
Ma päätin tästä, että näkin sut livena
Jos käytat kevlarperukkeita, laita käikki kuvat tänne eri kevlareista

Mulla on kevlarista itella vain yksi huono kokemus - monni kevlar, ostettu honkarista tai motosta, mikä ainetta täma on ja miksi vahattu niin rajusti, ei aavistusta

Ma testaisin filettilla ennen käyton otto vuosi sitten
Verttaisin niita, mitkä olivat mulla, kiristin tiukkaksi ja vetäisin filettilla kierroksiä edästakaisin noin 50-70mm  alalla terä risttikkäin siiman ja yritin tehdä samalla painella ja liikkella.

En halunut tehdä kümmenen kertta testi ja sitten otta keskiarvo, tekin vain kerrän jokaisen materjaalin kanssa

paksuus/vetolujuus/montako kierrosta onnistui raaputta ennen, kuin oli poikki

fluoroleader 0,6/45lbs/3
fluoroleader 1,0mm/118lbs/12
fluoroleader 1,2mm/167lbs/19
kevlar 1,4mm/300lbs/17
marlin super braid 200lbs/6
kevlar 1,9mm/500lbs/35

ja käytin sama perukketta 2 viikoa norjassa 2012, ei mitän UV hätä jne

Poissa Veku1

• Admin
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #29 : 24.03.12 - klo:11:17 »
Tuli viimekeväänä testattua teollisen hammashihnan vahvikkeena olevaa noin 1mm kevlaria. Vetolujuus tuli testattua nosturilla ja painolla ja yli 100kg kestää. Käytin sitä lisäkoukkujen tapseissa ja hyvin pelas. Tosi helppo sitoa ja kaikenhuipuksi ilmaista koska on käytöstä poistetuista hihnoista otettua.