Kirjoittaja Aihe: noin 30lb vavat  (Luettu 5611 kertaa)

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
noin 30lb vavat
« : 03.08.10 - klo:11:07 »
Tere,

Tuolla kalastuskauppa.com:is olis Fladenin Warbird 20-40lb 1,8m myynnissä 49€, onko joku kokeillu tälläistä keppiä?

Mistä ite ootte ostanu vavat, Suomesta ei oikeen tahdo löytyä kovin paljon vaihtoehtoja!?
Shimanon Hyperlooppi 16-20lb 60€ ja BFT:t maksaakin jo 150€.

Olen kuullut että kannattais osta 1 osasia vapoja, mielipiteitä tästä?
Onko jollaki hajonnu 2 osanen ku kala on vienny???

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
Vs: noin 30lb vavat
« Vastaus #1 : 03.08.10 - klo:16:06 »
Mulla on tuolainen kärkirissalla oleva Warbird yksiosaisena, 165cm pitkänä ja 30-50lbs, plussana metalliset kelan kiinnitin osat.
Vapa on toiminut ihan hyvin 7000 kokoisessa döörissä, ollaan uiteltu tuolla noin 200-400 grammaisia vieheitä pääsännöllisesti, mielestäni toimii hyvin hintaansa nähden.
4-5kg isompia kaloja sillä ei kyllä ole nosteltu, mutta uskon että nousee isommatkin järkäleet helposti.

Poissa jpsuominen

• Yleisvalvoja
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #2 : 04.08.10 - klo:19:50 »
Saksasta on viimeiset kamppeet tullut tilattua. Ei tosin saatavuuden, vaan hinnan vuoksi. Kyllähän se suomalainen kalaliikkeen pitäjä tilaa ihan mitä vaan kampetta, mutta hinta on yleensä ollut sen verran kova kun osansa haluaa sekä virallinen maahantuoja että vielä kauppias.

1 vs 2 osaa on makuasia, kunhan ostaa hyvän vavan. Halvat romut hajoaa osien lukumäärästä riippumatta, tai ovat umpilasikuitua ja painavat 6 kiloa sekä omaavat miesten seipään väsytysominaisuudet. Itse tuskin Norjaan tulen ostamaan enää koskaan alle 2 metristä ja yli 30 libistä vapaa. Pidempi ja "toimisempi" vapa on vaan niin paljon mukavampi käytössä kuin tuollainen viiden jalan rautakanki.

Poissa joro

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #3 : 04.08.10 - klo:21:12 »
makuja on monia.
itse en ostaisi yli 2m vapaa.
mielestäni hyvä vapa on herkkä, kokotoiminen, voimakas (ei jäykkä)
ja n.1.7-1.9m pituinen.
mitä pidempi vapa sitä tunnottomampi se on käyttää.
pitkä vapa vaatii myös kalaa väsyttäessä enemmän voimaa kuin lyhyempi.
hyvä vapa painaa vähän, pituuden kasvaessa myöskin
vavan paino kasvaa.

Poissa joro

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #4 : 04.08.10 - klo:22:21 »
vertical jigging vavat soveltuvat myöskin muihin kalastusmuotoihin,
metallisten jigien lisäksi.(pitkille litkoille ne eivät sovellu)
vapa jota suositellaan 300g metallijigille, soveltuu hyvin,
myös 500g pehmyt runkoiselle kalajigille, tai syöttikalalle.
espanjasta melkein kaikki hommattu. tässä taas kerran osoite.
www.subprof.com/tienda/index.php?cPath=324&language=en&nom=Rods+jigging
vapoja moneen makuun.

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
    • http://www.crazy-cod.com
« Vastaus #5 : 05.08.10 - klo:18:45 »
Vapoja 30lbs luokassa löytyy joka makuun ja joka lähtöön. On lyhyitä, pitkiä, puolitoimisia, kärkitoimisia ja kokotoimisia.

Kerrotkos minkätyyppisiä vieheitä aiot uittaa, niin osaan antaa suosituksen vavasta tarkemmin.

Petri

http://www.crazy-cod.com - kalastusleiri Arnöyalla, ulkomeren äärellä!

Poissa jpsuominen

• Yleisvalvoja
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #6 : 05.08.10 - klo:21:35 »
pitkä vapa vaatii myös kalaa väsyttäessä enemmän voimaa kuin lyhyempi.

Tuo nyt ei ainakaan pidä paikkaansa. Pitkä ja "hyvätoiminen" vapa väsyttää kalan käytännössä itsestään. Lyhyellä nysällä saa sen sijaan tempoa ja höllätä koko ajan, etenkin jos se on vielä jäykkä kuin kanki.

Painosta oon samaa mieltä Tuo oma vapa painaa sen 380 grammaa tjsp. Toistaiseksi ei ole liian raskaaksi käynyt.

Muoks: Tarkoitit tietysti ihan "raakaa" nostoa/pumppaamista? Siinä tietysti pidempi vipuvarsi vaatii teoriassa enempi voimaa.
« Viimeksi muokattu: 06.08.10 - klo:04:07 kirjoittanut jpsuominen »

Poissa Kristian

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • PIRAYHAJ
« Vastaus #7 : 05.08.10 - klo:23:16 »
Terve Petri/Merikalastus.info

No sanotaanko että 70% kalastan jigillä 250-400g ja 25% pilkeillä 200-400g + 5% jollain muulla konstilla :-).
Mulla on Shimanon Hyperloopi 16-20lb 1,65m (se on ihan kiva) on myös kokorissa Michell 30-50lb 1,71m (jäykkä vara vara vapaa) ja sit Shakespear Uglystick EliteBoat 30lb 2,10m (siinä on kela aivan liian kaukana, muuten tosi hyvä) voikohan siitä perästä poistaa noin 10cm tai meneekö siitä joku jännite tai vastaava päin hel¤#ttiä?

Tilasin eilen Fladen Warbird 1,80m 20-40lb:n oli halpa 49€ mut en tiedä minkä laatuinen keppi on?

Olen kuullut hyvää BFT:n vavoista siinä vois olla Sea Jigging 5'8" - 450 gram tai Sea Strike 7' 20 lb onko näistä tietoa!
Talvella olen ostamassa AVET MXL 5.8 kokeilin kesällä sellaista ja tuntui kun hanska käteen(mut kuulema ei oikeen sovi BFT Sea Jigging kelakiinnikkeeseen)?.

Siinä olis mun vapa STORY ;D, kiitän mahdollisesta avusta!

Poissa Lasse

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #8 : 06.08.10 - klo:04:53 »
Noita avetin kelajalkoja joutuu vissiin tuunailee aika moneen vapaan, mulla myös sama juttu. Jalan takaosa liian leveä kelakiinnikeeseen.

PoPo Lasse