Krottiahan on melko hankalaa lähteä tavoittelemaan, koska se ei ole mitenkään aktiivinen saalistaja. Itse lähtisin krottia tavoittelemaan pehmeiltä hiekka tai savipohjilta, kasvillisuutta ja kiviäkin saisi mielellään vähän olla.
Syvyydellä ei taida olla tuon taivaallista merkitystä, krottia tavataan matalista lahdista aina 2500 metrin syvyyteen saakka, joten valinnanvaraa riittää. 40-100 metriä taitaa olla se tavallisin syvyys saalisraporteissa, mutta itse epäilen tämän vahvasti johtuvan siitä, että krotti on lähes aina tullut muun kalastuksen sivutuotteena.
Sitten vaan iso fileen pala tai vaikka kokonainenkin sei syötiksi, syötti pohjaan ja hidasta (0,1-0,5 solmua?) ajelehtimista niin, että syötti/puntti laahaa koko ajan pohjassa. Tässä kohtaa lienee jo lähes kaikille selvää, että keiloja saanee irroittaa noin 1000 kpl ennen kuin ollaan krottiin saatu kosketus..

Ja itse en siis ole koskaan krottia saanut, joten tuo edellinen saattaapi olla täysin höpöhöpö-juttua. Kokeilut omalla vastuulla!

Nippelitietoa:
- Insuliinia uutettiin ensimmäistä kertaa Merikrotin haimasta.
- Merikrotin on tiedetty syövän saalita joiden koko on ollut lähes puolet itse krotin koosta.
- Merikrotin tiedetään myös saalistaneen lintuja pinnalta. Myös sukeltavat linnut päätyvät vähän väliä tämän ahmatin kitaan.