Kirjoittaja Aihe: Varusteet rannalta kalastukseen Norjassa?  (Luettu 11745 kertaa)

Poissa eakin

• Norjankävijä
  • *
Varusteet rannalta kalastukseen Norjassa?
« : 21.04.10 - klo:19:20 »
Eli olen kesällä lähdössä ensimmäistä kertaa Lofooteille päin ja kalastusta ois pääasiassa tarkoitus harrasta rannoilta heittelemällä isoja lusikoita tai vastaavia. Millainen kela+vapa tuohon tarkoitukseen kannattaisi hankkia? Samalla setillä olisi tarkoitus myös mahdollisesti parina päivä merellä kalastaa. Itselläni on tällä hetkellä käytössä tuollaisia 2500 ja 4000 luokan avokeloja, mutta niihin ei taida tarpeeksi paksua siimaa tarpeeksi mahtua. Olen harkinnut esim. jonkin halvan hyrräkelan (Ambassadeur 6000 tai 6500) hankintaa ja noin 2m jäykkää vapaa, joka toimisi kotosuomessa jatkossa myös hauen jerkkaamisessa. Toisena vaihtoehtona on esim. Juk-Sa:sta tilata 5000 kokoluokan kela ja 7"-vapa, mutta en tiedä mihin niitä tarvitsen kotivesillä. Yhteisbudjetti tälle setille on maksimissaan noin 100 euroa, onko suosituksia?

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
Vs: Varusteet rannalta kalastukseen Norjassa?
« Vastaus #1 : 21.04.10 - klo:19:46 »
Eli olen kesällä lähdössä ensimmäistä kertaa Lofooteille päin ja kalastusta ois pääasiassa tarkoitus harrasta rannoilta heittelemällä isoja lusikoita tai vastaavia. Millainen kela+vapa tuohon tarkoitukseen kannattaisi hankkia? Samalla setillä olisi tarkoitus myös mahdollisesti parina päivä merellä kalastaa. Itselläni on tällä hetkellä käytössä tuollaisia 2500 ja 4000 luokan avokeloja, mutta niihin ei taida tarpeeksi paksua siimaa tarpeeksi mahtua. Olen harkinnut esim. jonkin halvan hyrräkelan (Ambassadeur 6000 tai 6500) hankintaa ja noin 2m jäykkää vapaa, joka toimisi kotosuomessa jatkossa myös hauen jerkkaamisessa. Toisena vaihtoehtona on esim. Juk-Sa:sta tilata 5000 kokoluokan kela ja 7"-vapa, mutta en tiedä mihin niitä tarvitsen kotivesillä. Yhteisbudjetti tälle setille on maksimissaan noin 100 euroa, onko suosituksia?

Jos Juk-sasta olet katsellut noita niin tuolla budjetilla itse ostaisin tuonne 5000 kokoisen avokelan ja siihen jonkun heittovavan devilfishin tai powerstickin.
Näillä pärjäisi ehkä välttävästi myös kevyessä venepilkinnässä........
Tuo 5000 kokoinen kela ja 7 kinttuinen vapa käy myös kotosuomessa jerkkaukseen.

Poissa eakin

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #2 : 21.04.10 - klo:20:03 »
Mites monet näyttävät suosivan enemmän hyrräkeloja rannalta kalastuksessa? Ja jerkkaajatkin puhuvat kovasti hyrräkelojen puolesta, joten tuosta heräsi myös oma mielenkiintoni. Koskaan en ole hyrräkelalla kalastanut, että en itse osaa kokemusten perusteella sanoa asiasta mitään.

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #3 : 21.04.10 - klo:20:32 »
Tuo hyrrällä tai avokelalla kalastelu on lähinnä makuasia. Jos hyrrällä ennen et ole heitellyt, suosittelen avokelaa.
Näin vältyt mahdollisilta harakanpesiltä ja siimanselvittelyillä jolloin aikaa jää enemmän siihen olennaiseen eli kalastukseen.
Jerkkauksessa hyrrä ei myöskään ole mitenkään pakollinen, makuasia sekin. Itse käytän kumpaakin, avokelaa kuitenkin heittelyssä useimmiten johtuen helppokäyttöisyydestä.
Toiset sanoo ja vannoo hyrrän nimeen että kestää paremmin, on myös paremmat jarrut ym. ominaisuudet, minä sanon että riippuu tapauksesta.

Poissa eakin

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #4 : 21.04.10 - klo:20:39 »
Olemme lähdössä vasta heinäkuun lopulla, joten hyrräkelalla heittelyyn olisi aikaa koko kesä opetella. Mitenkä muuten hyrrällä heittäminen toimii, jos käyttää 0,4m monofiilisiimaa? Ei varmaan raaskisi kuitusiimaa ostaa, kun olen lukenut että rantakalastuksessa siimaa ja uistimia saattaa mennä reilumminkin.

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #5 : 21.04.10 - klo:21:08 »
Noniin, ei muuta kun hyrrän hankintaan. Äkkiä sen silti oppii kun muistaa ettei aloita heti ryskäisemällä täysillä.
Kyllä 0.40mm monofiili hyrrällä lentää siinä missä kuitukin kun painoa on vaan tarpeeksi. Tuolla kuitenkin kuitu on venymättömyyden, tunnokkuuden ja vetolujuuden kannalta parempi.

Poissa kettupettu

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #6 : 21.04.10 - klo:21:15 »
Kunhan muistat, että kaikki hyrrät ei sovellu heittelyyn...

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #7 : 22.04.10 - klo:09:40 »
Minä kyllä harkitsisin huolella, ennen kuin pistäisin rannalta heittokelaan muuta kuin kuitusiimaa.

Kyllähän kuitusiima käytössä kuluu,  pahassa rannassa nopeastikin, mutta en silti usko, että monolla saa hirveitä kustannussäästöjä aikaan. Kuvittelisin, että pilkkien irti reuhtominen rakkolevästä venyvällä siimalla on sen verran haastavaa, että viehemenetyksiä tulee väistämättä sen verran enemmän, että kannattaa silti ostaa kuitua.

Minulla on ollut rantakelassa sama kuitusiima vuodesta 2007 alkaen, jolloin tein ensimmäisen Norjan reissun. Nyt reissuja on takana viisi ja kelalla on kalastettu jonkin verran myös Suomessa, mutta siima on edelleen täydessä iskussa, tosin käänsin siiman viime kesänä, mutta tähänkään ei olisi ollut vielä välttämätöntä tarvetta. Olen käyttänyt kuitusiiman edessä lyhyttä monofiilitapsia, joka tavallisessa rannassa ottaa pahimmat iskut vastaan. Joskun olen joutunut katkaisemaan siiman kärjestä metrin pätkän, kun olen havainnut siinä vaurioita.

Poissa eakin

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #8 : 22.04.10 - klo:11:14 »
Minä kyllä harkitsisin huolella, ennen kuin pistäisin rannalta heittokelaan muuta kuin kuitusiimaa.

Kyllähän kuitusiima käytössä kuluu,  pahassa rannassa nopeastikin, mutta en silti usko, että monolla saa hirveitä kustannussäästöjä aikaan. Kuvittelisin, että pilkkien irti reuhtominen rakkolevästä venyvällä siimalla on sen verran haastavaa, että viehemenetyksiä tulee väistämättä sen verran enemmän, että kannattaa silti ostaa kuitua.

Minulla on ollut rantakelassa sama kuitusiima vuodesta 2007 alkaen, jolloin tein ensimmäisen Norjan reissun. Nyt reissuja on takana viisi ja kelalla on kalastettu jonkin verran myös Suomessa, mutta siima on edelleen täydessä iskussa, tosin käänsin siiman viime kesänä, mutta tähänkään ei olisi ollut vielä välttämätöntä tarvetta. Olen käyttänyt kuitusiiman edessä lyhyttä monofiilitapsia, joka tavallisessa rannassa ottaa pahimmat iskut vastaan. Joskun olen joutunut katkaisemaan siiman kärjestä metrin pätkän, kun olen havainnut siinä vaurioita.
Oletko käyttänyt haspelia vai hyrräkelaa? Ja miten pitkä tuon monofiili tapsin kannattaa olla? Ja kannattaako tuon monofiilitapsin olla kestävyydeltään heikompi kuin pääkuitusiima, jotta kun siima revitään katki niin katkeaisi vaan tapsi eikä puolta kelallista kuitusiimaa?

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #9 : 22.04.10 - klo:11:35 »
Olen heittänyt sekä haspelilla, että hyrrällä, mutta enimmäkseen kuitenkin haspelilla. Tapsin pituus on vaihdellut muutamista kymmenistä senteistä melkein vavan mittaiseen. Tapsin pituuteen vaikuttaa heittovavan renkaat ja solmu, millä tapsi on kiinnitetty pääsiimaan. Etenkin joissakin hyrräkelavavoissa on niin ahtaat renkaat (kuten jerkkikepissä, jolla itse välillä heittelen), että runkosiiman ja tapsin välinen liitos takeltelee renkaissa, mikä voi aiheuttaa tosi pitkän heiton ilman siimaa  :)

Poissa eakin

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #10 : 22.04.10 - klo:13:13 »
Kävin parissa paikallisessa kalastusliikkeessä kyselemässä keloja ja vapoja, niin myyjät olivat sitä mieltä että nuo jerkkausvavat ovat liian lyhyitä Norjan rantakalastukseen. Eikö tuohon löydy mitään järkevää kompromissia vai kannattaako vaan ostaa sit kaksi eri vapaa ja yksi kela?

Poissa TPJ

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #11 : 22.04.10 - klo:15:57 »
Suosittelen 2 eri vapaa, tällöin mahdollinen 100 euron budjetti kyllä umpeutuu äkkiä. Rannalla saisi olla se mahdollisimman pitkä vapa, 10-11 jalkaisella jo pärjäilee.

Poissa eakin

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #12 : 22.04.10 - klo:16:14 »
Suosittelen 2 eri vapaa, tällöin mahdollinen 100 euron budjetti kyllä umpeutuu äkkiä. Rannalla saisi olla se mahdollisimman pitkä vapa, 10-11 jalkaisella jo pärjäilee.
Juu, 2 vapaa varmaankin täytyy hommata, lyhyempi nyt kesäksi ja sit loppukesästä pidempi Norjaan mukaan. Mitenkäs vaikea yhdistelmä tuollainen hyrräkela + 10 jalan vapa on opetella heittämään vai onko siinä vaikeuseroa lyhyemmän vavan kanssa? Ja olen nyt kelaksi harkinnut Motonetissä myytävää Ambassadeur 6000 TGC:ää http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=54-3715 . Onko tuossa mitään järkeä ensimmäiseksi hyrräksi, jolla olisi tarkoitus harrastaa Norjankalastusta ja hauen jerkkausta kotona?

Poissa kettupettu

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #13 : 22.04.10 - klo:19:02 »
Ihan sopiva peli eka hyrräks. Helpompi pitkällä vavalla on opetella, kuin lyhyellä ja jäykällä jerkki kepillä...

Poissa eakin

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #14 : 04.05.10 - klo:17:52 »
Tuli ostettua tuollainen Abun 5600C3 hyrrää, jota käytän pääasiassa jerkkaukseen. Paljonko suositelette siimaa rannalta kalastukseen Norjassa? Riittääkö tuo kaupan täysi kuitusiimarulla 137-150m mihinkään, vai kannattaisko tuohon hommata siimaa vaikka 200m Norjan reissulle? Tuohon menee 190m 0,35mm siimaa, joten jotain 0,25 kuitua pitäisi kyllä se 200m mahtua. Ajattelin ostaa tänä kesänä myös jonkin halvan hyrräkelan vielä lisäksi uisteluun, esim. Okuma Classicin johon mahtuisi sitten enemmän siimaa reissulle esim. veneestä pilkkimiseen.