Kirjoittaja Aihe: Silakka  (Luettu 3993 kertaa)

Poissa Sepi-?

• Yleisvalvoja
  • Vakavampi harrastaja
  • *
  • Onkivamies
Silakka
« : 01.02.10 - klo:11:10 »
Taas on merestä noussut ennätyssaaalis silakkaa, mutta missä se kaikki on?
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/02/meresta_nousi_aiempaa_muhkeampi_silakkasaalis_1409764.html?origin=rss

Kaupoissa sitä hyvin harvoin enää näkee tuoreena ja jos sattumalta löytyykin, niin alkaa olla hinnoissaan.
Savustettuna vieläkin harvemmin, paitsi joskus muoviin käärittynä epämääräisenä möykkynä.
Nekin ovat suolavedessä liotettuja, joka jättää silakan vetiseksi ja luulen, että monelle vastenmieliseksi.
Säästelemättä karkeaa merisuolaa, saadaan mielestäni paras lopputulos ja makunautinto.
Pyyntituore silakka heti savustettuna on sellaista herkkua, että kerran maistanut muistaa sen loppuikänsä.
Itse ainakin ostaisin silakkaa usein, jos vaan löytäisin kuten joskus ennenvanhaa, vähän joka kaupasta.
Jalostusmuodoksi riittäisi vähempikin, kun nykyiset pakasteet, jotka eivät enää maistu miltään.

Mistä silakkaa siis löytyisi ja mieluummin järkihintaan ihmisravinnoksi, eikä eläinten rehuksi.
« Viimeksi muokattu: 01.02.10 - klo:13:09 kirjoittanut Sepi-? »

Poissa joro

• Vakavampi harrastaja
  • *
Vs: Silakka
« Vastaus #1 : 01.02.10 - klo:11:52 »
onhan kaupoissa silakoita!
se on sellainen punapäinen ja punasilmäinen kala, joka on
runkoväriltään hopean sävyinen.
torilla nuo kalat ovat jostakin syystä erivärisiä ja
paremman makuisia.
ei kai hyviä silakoita saa, kuin itse pyytämällä.

Poissa Sepi-?

• Yleisvalvoja
  • Vakavampi harrastaja
  • *
  • Onkivamies
Vs: Silakka
« Vastaus #2 : 01.02.10 - klo:13:25 »
On se itsepyytäminen ihan oikeasti vaikeaa, näin talvisaikaan, eikä auta luja tahtokaan.
Pitäiskö itse alkaa väsäämään kunnon kalakauppaa, johon samaan yhteyteen pikku ravintola ystävällisellä ja oikein asentoituneella porukalla. Ainakin näissä Stadin muutamassa ravintolassa, joissa silakoita vielä saa, käy aikamoinen kuhina. Salven silakat lienevätkin maankuuluja.

Tarjoilijoiksi vain kunnon tyttöjä ;D

« Viimeksi muokattu: 01.02.10 - klo:13:27 kirjoittanut Sepi-? »