Minulla on ollut jo vuosia käytössä Canonin Ixus, johon olen ollut tyytyväinen. Kamera on pieni, helppokäyttöinen ja toimintavarma. Mutta tuollainen veden kestävä kamera olisi kyllä mukava. Taitaa pitää tutustua noihin edellä mainittuihin kameroihin ihan huolella.
Noilla kameroiden megapikseleillä ei ole kuulemma ollut enää moneen vuoteen mitään merkitystä. Yksi tuttu luontokuvauksen harrastaja kertoili, että ihmisen silmän erottelukyky loppuu A4 kokoisessa kuvan suurennoksessa siinä 3 megapikselin tienoilla. Lisäksi taskukokoisissa kameroissa on harvoin muut helkkeet (kenno, optiikka jne) sillä tasolla, että niiden tekniset ominaisuudet riittäisivät hyödyntämään lisääntyneen kuvatarkkuuden. Ääritapauksessa kuulemma huonolaatuinen kenno voi yhdessä liikojen pikseleiden kanssa aiheuttaa kuvaan "kohinaa". No tämä on siis muualta kuultua, ei ole asiasta omaa tietoa, saati sitten ymmärrystä, mutta olen itsekin ottanut tuon ixuksen kuvista A4 kokoisia suurennoksia, kun piti saada Norjan maisemia olohuoneen seinille ja hyviä tuli.
Tästä olen vetänyt sen johtopäätöksen, että kun välillä näkee hurjissa alennuksissa kameroita, joista on ilmestynyt markkinoille "megapikselipäivitetty"malli, niin tarjouksiin kannattaa tarttua, jos on kameran tarpeessa.