Kirjoittaja Aihe: Litkat ja vaaput  (Luettu 55724 kertaa)

Jani

• Vieras
Litkat ja vaaput
« : 30.01.06 - klo:11:00 »
Avaampa joutessani uuven aiheen.
Jotenka kun kalastatte litkoilla syvältä, niin teillä on vissiinkin joku painava "pääviehe" ja sen yläpuolella sit perhoja tms koukkuja. Onko idea samanlainen kun esim. silakkalitkassa vaikka koukkuja onkin vähemmän? Eli pieni lenkki tai tapsi viritys pääsiimasta ja siihen  koukku? Mut mites pitkät tapsit ja miten pitkillä väleillä?Entäs kun pääsiima on kuitua niin onko tapsi sitten monofiilia vai myös kuitua?  Pitää opetella vielä kunnon solmut kun en juuri osaa ku verisolmun ja CLINCH solmun :oops: .

Niin ja ootte varmaan kokeillukkin, mut itelleni tuli semmonen mieleen  :idea: että jos laittas siihen tapsiin vaapun , sehän kummiski ui siinä viistottain kun nykii siimaa ylös alas?

Poissa Kfriman

• Vakavampi harrastaja
  • *
Litkat ja vaaput
« Vastaus #1 : 30.01.06 - klo:12:33 »
Juu, mulla ainakin on pilkki tai jigi alimmaisena painona, siinä yläpuolella on sitten litka, jossa on muutama koukkuja. Monofiilista ( paksusta! ) kannattaa tehdä litka, kuitusiima menee paljon helpommin sotkuun. Monofiili on sen verran jäykkää, että se pysyy aika hyvin kuosissaan. Käytän yleensä sellaista 1mm vahvaa monofiilia. Tapsit myös monofiilia ja pituus / väli siten, etteivät tapsit pääse sotkeutumaan toisiinsa, eli kahden tapsin pituus on yhteensä lyhyempi kuin kahden tapsin etäisyys toisistaan.

Pääsiiman elikkä sen kuitusiiman päähän vain iso lenkki tai lukko, johon voi vaihtaa näppärästi koko litkan kerralla.

Mikä ettei siihen vaapunkin voi laittaa.

Kimmo.

Poissa Mauno / Merikalastus.info

• Admin
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
Litkat ja vaaput
« Vastaus #2 : 30.01.06 - klo:12:35 »
Itse käytän enimmäkseen tuota systeemiä, että alimpana pääkuva (500-1000g pilkki), sen yläpuolella 3-5 sivutapsia, joissa yleensä kumikoukkuja (punaisia / puna/keltaisia kokoa 12/0).
Joskus tulee käytettyä sivutapseissa 20-30cm:n paksua monofilia (0,9mm -1,0mm). Tähän tuo paksu monofil on huomattavasti parempaa, kuin kuitusiima, koska se on niin jäykkää ettei kierry helposti pääsiiman ympärille. Joskus sivukoukku tulee laitettua pääsiimaan pelkällä "viehelukolla" ilman siimanpätkää, enkä ole huomannut kalastavuudessa mitään eroa. Koko litkassa on myös hyvä käyttää hieman heikompaan siimaa (kuitu tai monfil), kuin pääsiima, koska ei tarvitse pohjaanjäämisen yhteydessä haaskata pahimmassa tapauksessa 350 metriä kallista kuitusiimaa (pääsiima) :!:
Noihin solmuihin kuitusiimaa käytettäessä olen aina käyttänyt tipan pikaliimaa varmistamaan solmun (tuo Fireline XDS on sen verran liukasta siimaa, että ilman liimaa solmut eivät pysy kiinni).

Poissa Jani

• Yleisvalvoja
  • *
Litkat ja vaaput
« Vastaus #3 : 30.01.06 - klo:20:36 »
Pää on (hyviä  :?: )ideoita :idea:  :idea:  :idea:  pullollaan, pakko kai kiusata muita niillä. Elikkäs: Kun oon ite tehny niitä pillkejäni 30mm alumiiniputkesta, pituus 10-23cm painot 400-680g. Tein niin että putken pää lyttyyn, sullaa lyijjyä sissään ja toinen pää lyttyyn ruuvipenkissä, vähä viistoks reunoja ja koukku kiinni(koukku pää on 4cm levvee). Sitten ku sinne jäi tyhjee tilloo sisälle niin porasin reikiä niin pääsee vesi sissään eikä jää kellummaan, varmaan ujeltaa kun Stuka ku vesi virtaa reijistä. Miten on tuo pittuus ja levveys? Arveluttaa vaan että oovat liian isoja vaikka tuskin oovat :?:  No yhteen laiton kokkeeks nauloja sisälle "helistimeks" kun ymmärsin että ainakin kissakalat ja pallas on kiinnostunneta pohjassa kuuluvista äänistä.

Ajattelin tehä muutaman noin kilon kokoluokkaa olevan pilkin ja kaipaisin nyt vähä neuvoja: Miten pitkiä maksimissaan ja miten levveitä entäs se paino :?: Onko turhaa tehä yli kilosia?, mitä mieltä ootte helistin efektistä :?:  Sitten myös tämmönen juttu: Onko tärkeintä että pilkki mennee pohjaan ku Stuka vai pitäskö siinä olla "leija" efektiä? Aattelin vaan että jos iskis moukarilla pilkin pikkusen U muotoon eli lievästi kieroks :?: , Huomena vien 1 pilkin koe maalaukseen serkulle (tekkee muten hienoja vaappuja) ajattelin jotain huulikalan väritystä, mut liekkö värillä niin väliä jos pilkkii tosi syvältä? Ehkä jottain vosvoria ja kiiltoo, Sit ajattelin mustekalan kopioo, isot silimät ja lonkerot vaikka tinselistä tai kumiletkuista.

Koukuista vielä sen verran että mites iso (kolmihaara)koukku ei oo vielä liian iso tuommosseen kilon luokkaa olevvaan pilikkiin? En tiiä minkä kokoset niissä nyt on, Norjasta kevväällä ostettiin(aika isoja kummiski). 1 haara koukkuna mulla on Sanxin Sea Kirby nro 6# isoja nuo on mut onko sittenkkii liian pieniä? Ja onkos kukkaan kalastanu käsi siimalla Norskithan harrastaa sitä ite? Mulla on tosiaan n.40kg vetolujuueltaan olevaa selkäsiimaa n.400m ja olis mukava koittaa sitäki. Aattelin jos kehittelis 5L mehu pöntöstä "kelan" siihen niin että pönttö lähtee n 100m ennen siiman loppumista kohoks ja "väsytinlaitteeks" jos ei muuten pysähy. Viiltosuojahanskat tai muut paksut rukkasethan siinä tarvii jos ISO :shock:  tarttuu kiinni ja tommonen 5l ilmaa tai vaikka uretaania täynnä oleva pönikkä väsyttää kyllä issooki kallaa vaikka se sen  veen alle vetäski, jäähän vielä 100m pelivarraa.

Näihin ideioihin :idea:  :idea:  kaipaisin nyt kommentteja.

• Admin
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
Litkat ja vaaput
« Vastaus #4 : 30.01.06 - klo:20:58 »
Tuo helistin homma kuullostaa hienolta idealta :!:
Siinä saattaakin olla tulevan kauden ottipeli kissakalan pyyntiin. Otahan ihmeessä noita virityksiä Lyngeniin reilusti mukaan, niin ainakin itse lupaudun ostamaan noita omavalmiste pilkkejä (kunhan hinta ei nouse Norjassa paikalliselle tasolle :wink: )

Itse ei ole tullut käytettyä yli kilon pilkkejä (eipä ole ollut saatavillakaan, enkä kyllä monen kilon puntteja alkaiskaan siiman päähän asentamaan), joten kyllä mielestäni tuo kilo alkaa olla jo maksimipaino noihin pilkkihommiin!
Kyllähän ne isot pilkit pituudeltaan ovat tuota 20-30cm:n luokkaa, joten hyviltä siinäkin suhteessa kullostavat nuo sinun tekeleittesi mitat!

Tuo "leijumis" efekti pilkissä kyllä hankaloittaa kalastusta. Jos on useita kalastajia samassa veneessä ja pilkit alkavat kovasti leijumaan puolelta toiselle, niin siinä alkaa siimasotkuja tulemaan ihan urakalla.
Minun mielipide tuohon asiaan on, että anna pilkeille sellainen muoto, ettei leijaile kovinkaan suurta kaarta, vaan menee suosiolla suorinta reittiä pohjaan.

Minä olen vaihtanut pilkkeihini 12/0 kolmihaara koukut, koska pikkukoukuilla ei iso kala pysy kiinni, joten anna mennä vaan kunnon koukut pilkkeihin. Jossakin paikoissa, joissa meinaa kaikki jäädä suorilta pohjaan, olen käyttänyt isoja 1-haara koukkuja (12/0 - 14/0). Tämä auttaa huomattavasti siihen, ettei kuvat jää niin helposti pohjaan :!:

Tuohon käsillä kelaamiseen en anna mitään kommenttia, kun itse haluan säilyttää kädet ja sormet, joten pidän siiman kelalla :wink:

Laittelehan sähköpostiin (rpteam@rpteam.net) kuvia noista pilkeistä, niin laitellaan tänne foorumiin kaikkien ihailtaviksi :!:

Poissa Jani

• Yleisvalvoja
  • *
Litkat ja vaaput
« Vastaus #5 : 30.01.06 - klo:21:13 »
Niissä vanhoissa pilkeissä nyt ei muu maksa ku maalaus, tulevaisuuvessa joutuu varmaan ostammaan sen alumiiniputkenkii jos ei löyvy mistään ilimaseks(tai lyhennä nostokoukun vartta) ja koukut ja lenkit tietysti. Lyijjyy on toistaseks aika mukavasti jälellä ja saatavilla. Kokkeillaan sitä kuvan laittoo sitten ku on se 1 valamis pilikki maalattuna siihen mukkaan.

• Admin
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
Litkat ja vaaput
« Vastaus #6 : 30.01.06 - klo:21:17 »
Tuohan on hyvä uutinen :!:
Saa itekki vapun reissulla pakin täyteen pilikkejä ja halavalla :wink:

Poissa poka

• Yleisvalvoja
  • *
Litkat ja vaaput
« Vastaus #7 : 30.01.06 - klo:21:17 »
Tuota lyijyä sain itse ilman edestä rengasliikkestä.. Ilmeisesti joutusivat maksamaan lyijyn hävityksestä, niin hyvillään antoivat käytettyjä rengaspainoja.. Joita sitten sulattelin ja valoin isoja jigipäitä..

• Admin
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
Litkat ja vaaput
« Vastaus #8 : 30.01.06 - klo:21:18 »
ja vielä pakkin jigipäitäkin puoli-ilimaseksi :wink:

Poissa Jani

• Yleisvalvoja
  • *
Litkat ja vaaput
« Vastaus #9 : 30.01.06 - klo:21:31 »
Sehän se kans on ettei serkku innostus ihan mahottommuuksiin sen maalauksen kanssa. Luulen et ei niissä kummiskaa maali pysy vaikka miten lakkais kun kuitenki kivviin kolajaa, se maalaus on kummiski rungon kallein ossuus enkä tiiä vielä hinta arvijjoo, no huomena selevvii.

Poissa Nypy/RP-Team

• *
    • http://www.rpteam.net
Litkat ja vaaput
« Vastaus #10 : 30.01.06 - klo:22:14 »
missäspäin jani liikut, multa löytyisi rosteriputkea riittävästi, eri kokoisia, kun värkkäät vähän mullekkin niin saat putkea niin paljon kuin tarviit eikä maksa mitään, eikä niitä minun kuvia tarvi maalata, väriä saa kumeilla.

käsisiimaa olen vähän kokeillut itsekin, mutta onkimielessä, eli 18 L lepuuttaja kohoksi ja kilon pilkki sekä 6 sivutapsia 4-5m matkalle, tuo 5 litraa on liian vähän, jo tuollainen alle kymppi vie sitä pirusti, saatikka jos painaa useamman kympin, sitä ei enään käsin pidetä.
itselläni on vaan 6mm "köyttä" siimaosa 50m ja kohosta käteen 12mm köyttä n 30m, tosin sitä ei voi sitoa veneeseen, yli sadan kilon kalan sattuessa se vetää veneen reunan veden alle, mutta pallomainen oranssi lepari nostaa isommankin kalan ennemmin tai myöhemmin pintaan, paksun köyden päähän vielä joku pikku koho joka pitää pään pinnalla jos irtoaa käsistä .

pelkään ohuemman menevän sekaisin veneessä, koska tuokin meni pari kertaa vähäsen, toinen asia, pohjasta ehkä ei tuolla kannata onkia vaan nimenomaan välivedestä, seiparvien alta, missä ne isot ovat :D

koukkukokona sopiva on varmaan 10/0 - 12/0 ja yksihaarakoukuissa 12/0 ja 16/0, tietysti riippuu mitä kalastaa
ypy/rp-team
www.rpteam.net

Poissa Nypy/RP-Team

• *
Litkat ja vaaput
« Vastaus #11 : 30.01.06 - klo:22:15 »
niin ja toi rosteri koliseekin paremmin, eikä hapetu samoin kuin alumiini
ypy/rp-team
www.rpteam.net

Poissa Nypy/RP-Team

• *
Litkat ja vaaput
« Vastaus #12 : 30.01.06 - klo:22:18 »
noihin sivutapseihin vielä, mielestä ni varsinaiset tapsit ovat turhia, ne vain sotkeentuvat , lenkillä tai lukolla kiinni kolmihaara-leikariin ja suoraan pääsiimaan
ypy/rp-team
www.rpteam.net

Poissa Jani

• Yleisvalvoja
  • *
Litkat ja vaaput
« Vastaus #13 : 30.01.06 - klo:22:22 »
Outokumpu eli StrangeMound on osote, mut enimmäkseen liikun Itä rajan lähheisyyvessä, varsinki jos en oo vappaalla  :)  . Se rosteri oliski hyvä kun siinä on kiiltoo jo itessään, mut minkäs paksuiset putken seinämät? Pitäs kummiski saaha litistettyy kohtuu voimalla, esim, siinä ruuvipenkissä. Harkihen itekkii tuota maalausta sen hinnan takia, jota tosin en vielä tiiä, mut tehhään nyt 1 kokkeeks.

Poissa Nypy/RP-Team

• *
Litkat ja vaaput
« Vastaus #14 : 30.01.06 - klo:23:03 »
niitä on eri paksuuksilla ja eiköhän posti kulje, katsellaan ensi viikolla, muistuta jos kiinostaa
ypy/rp-team
www.rpteam.net