Tuo helistin homma kuullostaa hienolta idealta :!:
Siinä saattaakin olla tulevan kauden ottipeli kissakalan pyyntiin. Otahan ihmeessä noita virityksiä Lyngeniin reilusti mukaan, niin ainakin itse lupaudun ostamaan noita omavalmiste pilkkejä (kunhan hinta ei nouse Norjassa paikalliselle tasolle :wink: )
Itse ei ole tullut käytettyä yli kilon pilkkejä (eipä ole ollut saatavillakaan, enkä kyllä monen kilon puntteja alkaiskaan siiman päähän asentamaan), joten kyllä mielestäni tuo kilo alkaa olla jo maksimipaino noihin pilkkihommiin!
Kyllähän ne isot pilkit pituudeltaan ovat tuota 20-30cm:n luokkaa, joten hyviltä siinäkin suhteessa kullostavat nuo sinun tekeleittesi mitat!
Tuo "leijumis" efekti pilkissä kyllä hankaloittaa kalastusta. Jos on useita kalastajia samassa veneessä ja pilkit alkavat kovasti leijumaan puolelta toiselle, niin siinä alkaa siimasotkuja tulemaan ihan urakalla.
Minun mielipide tuohon asiaan on, että anna pilkeille sellainen muoto, ettei leijaile kovinkaan suurta kaarta, vaan menee suosiolla suorinta reittiä pohjaan.
Minä olen vaihtanut pilkkeihini 12/0 kolmihaara koukut, koska pikkukoukuilla ei iso kala pysy kiinni, joten anna mennä vaan kunnon koukut pilkkeihin. Jossakin paikoissa, joissa meinaa kaikki jäädä suorilta pohjaan, olen käyttänyt isoja 1-haara koukkuja (12/0 - 14/0). Tämä auttaa huomattavasti siihen, ettei kuvat jää niin helposti pohjaan :!:
Tuohon käsillä kelaamiseen en anna mitään kommenttia, kun itse haluan säilyttää kädet ja sormet, joten pidän siiman kelalla :wink:
Laittelehan sähköpostiin (
rpteam@rpteam.net) kuvia noista pilkeistä, niin laitellaan tänne foorumiin kaikkien ihailtaviksi :!: