Alkuun tuli paljonkin väsättyä ite, kaikenlaista. ihan mukavaa ajanvietettä.
Tuolta löytyy video Diskoturska (omaviritelmä härpäke)
http://www.tyrskyturska.net/videot.html(tässä välissä kävin ehtimässä omatekosia litkoja ja pilkkejä ajatuksena ottaa niistä kuva, mutta huomasin että niitä on aivan liikaa purettavaks näin vähällä ajalla.)
Yritän kuitenkin ottaa muutamia kuvia joulun jälkeen ja laittaa vaikka tähän osioon.
Valmiit litkathan on ihan hyviä, mutta omatekosissa on kuitenkin se oma viehätys. Turska litkoja en enääö aio väsätä, varmaan millonkaan. Mutta 2 koukun kampela litkoja, miks ei myös pallas(iso kampela) litkoja on tarkotus "päivittää" vanhoista uuteen malliin ennen helatorstai karkeloita.
Jos nyt jotain sanallista vinkkiä voi antaa, niin vain mielikuvitus on rajana, varsinkin turskalle. Mutta kampelalle (pohjakaloille yleensäkkin) kannattaa tehä semmonen viritelmä, laitan kuvan myöhemmin, mutta kerron tässä nyt kirjallisesti.
Otetaan ohutta vaikka 1.5-2.5mm sisä halkasialtaan olevaa muovi putkea/letkua, jäykkää kuitenkin. Pätkästään sopiva pätkä ja silotellaan reunat että siima ei hankaudu poikki. Otetaan heittopilkki, vaikka 50g - 150g, teipataan putki/letku pilkin kylkeen tukevasti ja varmistetaan pysyvyys halutulla tavalla. (putki saa olla hiukka pilkkiä pitempi ja sen voi ujuttaa koukuttomien pilkissä olevien koukkurenkaiden läpi ja teipata sitten siihen pilkin kylkeen.)
Pujotetaan n.50cm siima läpi putkesta ja laitetaan toiseen päähän lukkoleikari, ja toiseen päähän tavallinen leikari. Siinä on itse litkan uittoväline.
Itse litkaan kannattaa laittaa maksimissaan 2 koukkua, 1 sivutapsilla ja toinen sinne siiman päähän, tietenkin niin, että väli koukuilla on tarpeeksi pitkä, etteivät pääse sotkeutumaan. Koukkujen eteen siimaan kannattaa laittaa jotain helmiä estämään ruohon pääsy koukkuihin, ja toimivat samalla houkuttimena, ite oon laittanu myös pätkän fosforoitua kumi letkua. litkan toiseen päähän lenkki solmu, että voi halutessaan vaihtaa uuden litkan kätevästi uittovälineen siimalukolliseen päähän, uittovälineen siiman toinen päää tulee luonnollisesti kiinni virvelistä tulevan siiman lukkoleikariin.
Ymmärtikö kukaan? Katon jos saan sen kuvan tästä versiosta vaikka illalla, kun en oo tehny yhtään näitä uittovälineitä vielä itekkään..