Kirjoittaja Aihe: Mittarikelat  (Luettu 10731 kertaa)

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
Mittarikelat
« : 17.08.09 - klo:09:39 »
Millaisia kokemuksia porukalla on mittarikeloista? Törmättiin kesän reissuilla pariin otteeseen puna-ahven parveen välivedessä ja molemmilla kerroilla parvi katosi ensimmäisten nostojen jälkeen, kun oikeaa syvyyttä ei enää löytynyt. Ajattelin hankkia kalustoon yhden kunnollisen mittarikelan ja sille pitkähkön vavan, litkoja varten. Vaihtoehtoja tuntuu olevan vähän niukalti. Tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona olisi Shimano Tekota 6000 lc tai joku Okuman keloista, mutta olen avoin ehdotuksille. Kela saisi olla kuitenkin jossakin alle 200 euron hintaluokassa. Ihan älyttömiä summia en ala sijoittamaan, kun kyseessä on kuitenkin selkeästi "kakkoskalusto".

Poissa kettupettu

• Vakavampi harrastaja
  • *
Vs: Mittarikelat
« Vastaus #1 : 17.08.09 - klo:10:56 »
Itsellä okuma catalina mittarikela, eipä ole parin vuoden kokemuksen perusteella pahaa sanottavaa, voisinpa jopa suositella...

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #2 : 17.08.09 - klo:11:41 »
Hyvä tietää! Juuri Catalina tai Convector kiinnostavat noista Okuman keloista. Molemmat tuntuvat olevan vetouistelumiesten keskuudessa ihan hyvässä huudossa.

Poissa riude

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #3 : 17.08.09 - klo:11:50 »
Mie ostin ebaysta rapalan "irto"mittarin, käyttökokemuksia ei ole vielä.
Eli se tulee vapaan kiinni kelan ja ekan vaparenkaan väliin.

Poissa joro

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #4 : 17.08.09 - klo:12:31 »
jos kelassa lukee shimano tekota, se on toimiva peli.
jarrussa on tehoa, ja kela on nopea.
itse olen nähnyt muutaman tekotan käytössä ja hyvin toimivat.
mittariin suhtautuisin kriittisemmin.
kaiulla ja plotterilla kalat voi löytää uudestaan, mutta mittarilla ???

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #5 : 17.08.09 - klo:13:07 »
En minäkään ole mittaria osannut kaivata ennen kuin tänä kesänä. Minulle tosiaan kävi Salangenissa niin, että pari kertaa kun saatiin kalaparvi alle, niin oikealla syyvydellä olleeseen litkaan nasahti heti 2-3 puna-ahventa. Kalat löytyivät  kyllä gps-viivan ja kaiun avulla nopeasti uudestaan, mutta kun parvi oli noin 80 metrissä ja vettä alla 130 metriä, tuuli ehti viedä veneen sivu parven, ennen kuin oikea syvyys löytyi. Kalat tuntuivat olevan hyvin suppealla alueella ja kaiun mukaan metrin tarkkuudella samassa syvyydessä. Arvelen että mittarin avulla litkan saisi suoraan oikeaan syvyyteen. Toisaalta tarvitsen Avetin kaveriksi toisen hyvän kelan joka tapauksessa, niin jos siinä tulee tuo mittari kyljessä, niin ei kai siitä pahemmin haittaakaan ole?

Poissa joro

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #6 : 17.08.09 - klo:13:42 »
moniväri siima voi olla helpompi ratkaisu tuohon ongelmaan.
minä olen käyttänyt 2-3 vuotta kyseistä siimaa, mutta en ole hyötynyt siitä ajattelemallani tavalla.
siimasta ei tule painoa lisää, kuten laskurista.
mitä enemmin ulokkeita ja härpättimiä kelassa on, sitä vaikeammaksi homma muuttuu.

Poissa poka

• Yleisvalvoja
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
« Vastaus #7 : 17.08.09 - klo:17:29 »
Tekotaa voin kyllä suositella ilman mittariakin.. Itsellä on 700 ja en kyllä moitteen sijaa löydä..

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #8 : 18.08.09 - klo:11:50 »
Joro. Olet kyllä siinä oikeassa, että kaikki turhat ulokkeet kelassa on pahasta. Tuolla painolla ei sen sijaan ole mitään merkitystä. Kuustonninnen Tekota painaa mittarin kanssa 479 grammaa ja ilman mittaria 453 grammaa. Eiköhän meikäläisen 130 kilon elopaino jaksa tuo painoeron kannatella :)

Poissa joro

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #9 : 18.08.09 - klo:12:09 »
tekotahan- tarkoittaa toriumia :-*
torium on siis se nopea kela, jonka olen nähnyt käytössä.
torium 30- 46tuumaa/kammenkierros 
tekota 700- 33tuumaa/kammenkierros
tekota600lc-25tuumaa/kammenkierros
torium 30 ja tekota 700 ovat saman hintaisia joten ?

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #10 : 18.08.09 - klo:14:57 »
Eksyy jo keskustelu ulos alkuperäisestä aiheesta, mutta menköön. Pääasia, että saa työpäivän kulumaan ;) Minulla on jo tuo Avetti, joka hörppii siimaa taulukoiden mukaan 96 cm / kierros ja haspeli Penn Sargus 6000 joka imee 99 cm siimaa / kierros. Kyllä nuo näin laiskan miehen vauhtihurjasteluun riittää, minä en ainakaan jaksa koko päivää huitoa :D. Nyt on haussa kela litkojen uittamiseen, eli tuollaiseen hieman perinteisempään Norjan kalastukseen, missä ei kelan nopeus ole ykkösprioriteetti, vaikka eihän kelan nopeudesta tietysti mitään haittaakaan ole.  Jos päädyn mittarittomaan kelaan, niin silloin ostan todennäköisesti toisen Avetin tai säästöbudjetilla Okuma Contouran. Contourassa riittää kyllä vauhtiakin kotitarpeiksi,  453 Contoura ottaa siimaa 102 cm / kierros.

Poissa joro

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #11 : 18.08.09 - klo:16:05 »
kelan nopeudesta ei minunkaan mielestä ole haittaa, päin vastoin.
joillakin kalastajilla meinaa hermot mennä, jos joutuu kavereiden ylöskelausta kauan odottamaan. ::)
hyvä ja kestävä kela kannattaa kuitenkin vara kelaksikin hankkia,
halvasta ja huonosta on pelkkää harmia.
itse pitäydyn Shimano Stelloissa.

Poissa kettupettu

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #12 : 18.08.09 - klo:17:11 »
Saako noita "kontturoita" Suomesta? Jos, niin mistä?

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #13 : 18.08.09 - klo:18:55 »
Ei taida saada ainakaan vielä Suomesta, mutta kelamallikin on aika uusi. En ole löytänyt tuota itseäni kiinnostavaa mallia vielä edes eurooppalaisista nettikaupoista, mutta eiköhän se ainakin niihin ilmesty.   

Poissa Tarvo

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #14 : 23.08.09 - klo:10:48 »
Terve!

Eikös tuosta Catalinasta ollut juttua että siinä ei siimanohjain liiku kun jarru antaa siimaa? Jotain pallaksiakin menetetty tuon takia?
Mulla on nyt kourassa uudennyketti Catalina 30 D ja tässä kyllä siimanohjain liikkuu kun siimaa vetää ulos. Lieneekö Okumalla tehty parannuksia malliin?
Muuten hyvän tuntuinen peli, takasalvassa tosin on klikkeri joka pitää jatkuvaa tikitystä kelattaessa. Mahtaako nyppiä pitemmän päälle?
Early to bed, early to rise, fish like hell and tell no lies!