Kirjoittaja Aihe: Autonavigaattori...  (Luettu 6299 kertaa)

Poissa tonimv

• Yleisvalvoja
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
Autonavigaattori...
« : 29.03.09 - klo:20:41 »
Mitäs vaihtoehtoja löytyy , jos meinaa hommata sellasen navigaattorin autoon mihin saa myös merikattoja. Ja onkos niitten käytettävyys mistään kotoisin  :-\

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
Vs: Autonavigaattori...
« Vastaus #1 : 30.03.09 - klo:20:41 »
Minä en ole käyttänyt noita varsinaisia autonavigaattoreita, mutta hankin kesällä nokian gps puhelimen. Tuo on toiminut maantienavigoinnissa moitteetta ja netistä löytyy ilmaiset softat, joilla saa myös omat kartat toimimaan luurissa. Olen käyttänyt puhelinta metsällä ja talviverkoilla, homma on toiminut hyvin. Olen myös tehnyt ensi kesälle Norjaan kartat valmiiksi.

Ennen kuin kukaan ehtii sanomaan mitään, niin sanon heti, ettei kännykkä oikean navigaattorin veroinen ole. Näyttö on pieni ja akun kesto rajallinen, mutta paljon parempi tuokin on kuin ei mikään. On todella harmi, ettei noihin navigaattoreihin pysty laittamaan omia karttoja. Tuon kännykkä homman paras puoli on se, että saa kartan juuri oikeasta alueesta ja sopivassa mittakaavassa. Kartat ovat myös ilmaisia, mikä ei ole huono ominaisuus sekään...

Liitteenä kuva kartasta kännykän ruudussa, toivottavasti tuosta saa selvää.

Poissa tonimv

• Yleisvalvoja
  • *
« Vastaus #2 : 30.03.09 - klo:20:50 »
No ei tuo hullumpi näkymä ole , kyllä tuollakin jo pärjää. Ja veneeseenhän on helppo asentaa 12V ulostulo jolla voi ladatakin. Eihän se autonavikaan pärjää normaali plotterille , mutta kätävä olis käyttää.

Poissa jyrki

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #3 : 30.03.09 - klo:21:04 »
Minulla on ollut Norjassa mukana pieni kaikuluotain, jossa pari 10 amppeerin akkua. Ajattelin, että rakentelen kaiulle kunnollisen kuljetuslaatikon, johon tulee kanteen teline kaiun näytölle, kunnolliset akkupidikkeet ja pari 12V ulosottoa. Siitä on sitten hyvä latailla myös kännykkää.

Poissa Jari S

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #4 : 30.03.09 - klo:21:43 »
Garminilta löytyy laitteita mihin saa autonavigoinnin lisäksi maasto- ja merikarttoja, karttojen hinnat vaan aika suolasia...kätevä kaveri kyllä varmaan löytää karttoja "opiskelijalisenssillä" joiltain torrenttisivustoilta... :)

Omaan oregoniin (laite n.300€) tarkemmat Suomen maastokartat maksais kutakuinkin 1200€  :o
Eli kartta on kallista..

Poissa poka

• Yleisvalvoja
  • *
« Vastaus #5 : 31.03.09 - klo:10:56 »
Mulla on kans käytössä Jyrkin tapainen viritys.. Eli N73 ja siinä SmartComGps ja gps vastaanotin.. Kyllä tuolla paketilla päivän pärjäää helposti.. Ja kartat tosiaan on ilmaisia, niin Suomeen kuin Norjaankin..

Sitten mulla on puhelimessa tomtom, joka on autokäyttöön..

Näillä mennään, eikä ole ollut tarvista vaihtaa virallisempiin vermeisiin..

Poissa Mikko

• Yleisvalvoja
  • Vakavampi harrastaja
  • *
    • LämpöRuukki
« Vastaus #6 : 31.03.09 - klo:18:40 »
Magellan Tritonin 400 laitoin viime kesänä .Eipä tuolla ilman karttoja muuta tee kuin merkkaa ottipaikkoja ja löytää reitille satamaan. Oli muuten tarpeen viime kesänä brönnoysundin lähellä kun vettä oli 0,5-2 metriä ja saaret kaikki samannäköisiä ja niitä oli paljon.

Tilailin talvella Norjan merikartan 980843-02E SKU,BLUENAV EU,XLG11X,E-COM,hintaa noin 160 € tilattuna jenkeistä.Onko tästä kellään mitään kokemuksia?

Ei näytä kovin hääviltä näin äkkipäätä. Oiskohan parempi paikan päällä?

Autonavigaattorit on kyllä mielestäni aika hengettömiä merellä noin mekaanisesti voi tuo suolavesi tehdä äkkiä entisen.

Poissa sepaonu

• Vakavampi harrastaja
  • *
    • http://www.sepikoda.ee
« Vastaus #7 : 02.04.09 - klo:06:48 »
Jyrkin kännykankartassa on mielestani ihan riitavasti kaikenlaista.
Itsella garminin 60csx ja kartoista citu navigator europe NT 2008, bluechart atlantic v9,5, N250 norge, elika topo.
Liitessa näky, millainen sama paikka on eri kartoilla
huonot kalastuspäivat on AINA paremmat, kui hyvat työpäivat

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • *
    • http://www.crazy-cod.com
« Vastaus #8 : 03.04.09 - klo:22:02 »
Talvikin lahden suulla kannattaa kokeilla Storm 385g jigin uistelua. Saattaa napsahtaa se ISO.
Petri

http://www.crazy-cod.com - kalastusleiri Arnöyalla, ulkomeren äärellä!