Kirjoittaja Aihe: Kunnon vapa  (Luettu 62481 kertaa)

Poissa Mauno / Merikalastus.info

• Admin
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
Kunnon vapa
« Vastaus #30 : 13.03.06 - klo:16:18 »
Pitäisköhän itekki alakaa laihuttammaan, nii paremmat mahollisuuet saaha ittiään isompi kala :shock:

• Admin
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
Kunnon vapa
« Vastaus #31 : 13.03.06 - klo:16:21 »
Lainaus käyttäjältä: "poka"
Tervetuloa JElure ja Tyrä tällekkin foorumille..

Tervetulua vaan munkin puolesta!
Muistakaahan myös täytellä nuita reissujuttu- ja reissukuvia osiota.
Ilo aina lukia kalajuttuja ha ihastella ennätyskalojen kuvia.

Poissa Nypy/RP-Team

• *
    • http://www.rpteam.net
Kunnon vapa
« Vastaus #32 : 13.03.06 - klo:17:10 »
hyvin huomioitu tyrä, juuri noin asia on
ypy/rp-team
www.rpteam.net

Poissa JElure

• Norjankävijä
  • *
Kunnon vapa
« Vastaus #33 : 13.03.06 - klo:17:20 »
Tuolla tavalla kikkailemalla kyllä saisi onnistumaankin, ehkä. Aattelin lähinnä yhen tehä koristeeksi tuonne pajan seinälle ja kylkeen Jelure logo. Ja koko sillä sais olla vaikka vaisut 70cm  :lol:  :shock:
Hommasin itelle viime vuonna 25cm ruskean NilsMaisterin. Tuntuu aika reilun kokkoselta, mutta mallailin sitä n. 8kg hauen suihin niin ei se yhtään isolta siinä näyttäny. Vois tietysti tehä pari 30centtistä kokeeksi myös, vaikka tuskin niille varsinkaan täältä päin naarmuttajia löytyy  :wink:

Poissa JElure

• Norjankävijä
  • *
Kunnon vapa
« Vastaus #34 : 13.03.06 - klo:17:21 »
Ja tuosta vavasta olisi todella kiva kuulla ominaisuuksia ja soveltuvutta Vetuisteluvavaksi.  :)

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • *
    • http://www.crazy-cod.com
Kunnon vapa
« Vastaus #35 : 13.03.06 - klo:17:40 »
Lainaus käyttäjältä: "JElure"
Moro Merimiehet ja Jani erityisesti jos lukee tämän. Tuolla Juksassa on nuo 3metriset poverstik "heittovavat".  :lol:  Oon ite lähinnä sisävesien kohtuu kalojen pyytäjä uistelemalla. Oisko miten hyvä valinta nuo vavat jos kokeilisin uistelu heppinä noita? Onko kärki miten herkkä? Värähtääkö millään lailla 1kg hauen painosta?
 Serkku poika siellä thaimaassa seikkailee ja juhlat on nyt täällä ohi. Siis sanokaapa oisko millainen vetokeppinä tuollainen poveri stikki? jos toimis, niin vois sit vappuna Jani tuua miulle tommosen
Ja Jani , otappa mulle muutama noita ISOJA kolmihuara koukkuja jos löytyy? Teen sit kesällä 50cm-metrisen vaapun..  :shock:

Noita olen myynyt pari lohen uisteluun, viehesuositushan niissä on 30-100 gr. Kyllä se kilon hauesta värähtää ihan hyvin tuokin vapa, ei se sentään ihan rautakanki-luokkaa ole  :wink:
Petri

http://www.crazy-cod.com - kalastusleiri Arnöyalla, ulkomeren äärellä!

Poissa JElure

• Norjankävijä
  • *
Kunnon vapa
« Vastaus #36 : 13.03.06 - klo:18:18 »
Ok, mukava tietää. Tuo vapa pitäisi kyllä saada. Jos sais Janin kautta vaikka, no katellaan...  :)

Poissa Jani

• Yleisvalvoja
  • *
Kunnon vapa
« Vastaus #37 : 14.03.06 - klo:09:40 »
Terveppa vaan terve....isoja kolomihuaroja ei oo ollenkkaan tialla, 1 huarasten kauppaki mani puihin ku lupas 3pvn toimittaa paikkaan x ja otti jo etu maksunkii...viikkon verran olis vierahtany mut onneks sain etumaksun takasi. Jos keksit jonku kohttuu hintasen tavan teha niita ISOJA vaappuja niin luulen etta norjankavijoille manis kaupaks...mulle ainakkii keleppois...jokkainen sais sitte hommata mieleisesa koukut ja lenkit niihin...tekisit siis pelekan vaapun ja lenkeille paikat. Jokos se miun pilikki on missa kunnossa :?:  piasen sitte vappuna kiskommaan 10kg rajjaa rikki silla ja muutennii elevistelemmaan(jos sita ruaskii vetteen laskkeekkaan?) :D  pittaa laittoo kuva voorummiin kuhan se on valamis.

Poissa Villes

• Norjankävijä
  • *
Kunnon vapa
« Vastaus #38 : 14.03.06 - klo:10:47 »
Lainaus käyttäjältä: "JElure"
Hyvä homma. Tuo vapa tosiaan kiinnostas tuon pituuden takia ja ei vähempää hinnankaan  :)  Ja jos ois muutenkin sopiva peli.
Tuosta vaapusta, tuommoinen ois mukava tehä mutta sitten tulee eteen tarvikkeiden hirvittävä kulutus  :cry:  Ruisku maalia menisi aikas reilusti ja (kallista) uistin lakkaa ihan helevetisti. Viehelenkit sais jostain rautakauppa koukuista/lenkeistä. Ja koukut löytys kanssa, vaikka Juksasta..
Oon aatellu että pulikka vois olla ihan vaikka haapaa/leppää yms. perus puuta. Mietin myös yhdeksi vaihto ehdoksi spray maaleja, mutta se pinta lakka homma arveluttaa. onnistuskohan jos vetäs jotain vesilakkaa ensin ja sittten jotain muuta. Probi ois "melko" halpaa....  :?

Ison 50 senttisen vaapun valmistuksessa Norjan kaloille soveltuvassa vaapussa taitaa ainut ongelma olla tuo vaapun kestävyys ja uinti. Jos oikein olen käsittänyt niin nämä syvän meren pedot purevat melko lujaa ja omistavat melkoiset leegot?! Sen vuoksi uistimen puuksi ei kelepaa mikä tahansa puulaji vaan ainuita mahdollisuuksia on kovat Afrikkalaiset pähkinäpuun lajikkeet. Silloin maaleilla ja pinnoitteilla voisi olla edes teoriassa mahdollisuus kestää tällaisen pedon suussa.

No sitten kun puu on valittu tulee lisää ongelmia. Miten sellaiseen raskaaseen möykkyyn saadaa uintia. Perus uinti voi olla mahdollista saada aikaan suht kivuttomasti, mutta ei sille pysty opettamaan mitään järin hienoa potkua. (toki voi olla mahdollista)

Lupasin Nypylle tehdä yhden kokeeksi kun saan sen verran aikaa irti muilta projekteilta. Pitää vaan hommata isommat lakka-astiat ja varata pirusti kärsivällisyyttä. En edes uskalla ajatella mitä tällainen vaappu tulee kustantamaan sillä materiaalia menee melko paljon ja vaappusorvit (ainakaan omani) ei kykene aivan mahdottomiin puun kovuuksiin. Voi olla että nämä joutuu vuolemaan (eli hakkaamaan kirveellä) by hand. Runkolangaksi taitaa olla ainut oikea 2mm tikkilanka tai vastaava. Ja pinnalle erittäin kova joku polyuretaanipohjainen lakka.

Kokeillaan ja katsotaan josko syssyllä olis tuollainen hirmu testissä Norjassa...

/Ville

Poissa Nypy/RP-Team

• *
Kunnon vapa
« Vastaus #39 : 14.03.06 - klo:11:13 »
teretuloa ville mukaan
hyvä kun on yksi ammattitaitoinen vaapunvalmistaja mukana.

muille annan vinkiksi yrittäkää härnätä :wink:  villeä sen verran että saatte ostettua jonkin sen valmistaman lohi/kuhavaapun, on meinaan ottipelejä.
jos se vaan raatsii luopua niistä :D
ypy/rp-team
www.rpteam.net

Poissa JElure

• Norjankävijä
  • *
Kunnon vapa
« Vastaus #40 : 14.03.06 - klo:17:21 »
:shock:

Se pilkki on maalausten puolesta valmis. Päälle tulee Cab lakkaa ruiskutettuna. Mie Voin tänne kuvankin pamauttaa kun se saa lakat päälleen. Taitaa olla että ei taida vapuksi mithään mega vaappua valmistua. On muuta hommaa tuolla pajalla meneillään. Tuo materiaalin valinta on aika hankala ja myös nuo normaalit vaapunteko vaiheet tulee ihan eri mittakaavoihin. :?

Poissa JElure

• Norjankävijä
  • *
Kunnon vapa
« Vastaus #41 : 14.03.06 - klo:17:42 »
Ja nuo lenkit.. Ei mitkään rautakauppa lenkit pikään kestäs. Ruostus ja kalan kohalla sanosivat WIUH ja PÄNG!  :lol:

Poissa Migulinos

• Vakavampi harrastaja
  • *
Kunnon vapa
« Vastaus #42 : 14.03.06 - klo:18:23 »
Kannattaa tosiaan hankkia kestävät kamat ettei käy edellämainitusti.
Esteettisillä asioilla ei Norjassa niin väliä(ainakaan kalojen puolesta).
Parempi kala veneessä kuin mies vedessä

Poissa Nypy/RP-Team

• *
Kunnon vapa
« Vastaus #43 : 14.03.06 - klo:19:11 »
tuo villen mainitsema tig-lanka on hyvää, kun on ruostumatonta, ei haponkestävää, johtuen siitä että happonen on hauraampaa, rosteri kestää paremmin taivutella
ypy/rp-team
www.rpteam.net

• Admin
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
Kunnon vapa
« Vastaus #44 : 22.03.06 - klo:08:41 »
Lainaus käyttäjältä: "iso Dee/sillinkumahdus"
No niin pojat ajattelin vaan muistuttaa teitä kun hankitte niitä vapoja että minulla olis myytävänä Shimanon Tiagra standup 20-30lb Vapa on kuin uusi,mitä nyt 30 yli kymppiä vedetty ylös viime kesänä vaeröyllä
Ja syy miksi olen myymässä on että mielestäni se on hiukan liian jykevä
HUOM!! erityisesti RÖSTIN matkaajat tässä olis hyvä vapa(NYPY&MAUNO)
hinnaksi olen ajatellut sellaista 170 eur mut jos vapa saa hyvän kodin (Pääsee RÖSTILLE ens kesänä) niin hinnasta voidaan keskustella

Kiitoksia tarjouksesta Dee.
Itse oon ehtinyt laittaa tilaukseen Quantum Hypercast Trolling 50-80lbs (210cm) vavan.
Tällä tulee sitten ongittua Röstillä yli 50kg:n kaloja merestä :wink: