Kirjoittaja Aihe: Mitä kelaa suosittelette?  (Luettu 4826 kertaa)

Poissa Antsu

• Norjankävijä
  • *
Mitä kelaa suosittelette?
« : 01.08.07 - klo:13:10 »
Terve!

Olisi mukava kuulla mielipiteitänne siitä, mitä kelaa suosittelette Norjan vesille pilkkikäyttöön veneestä. Olin heinäkuussa Andörjassa ja pilkin Juksan Zebco 470-haspelilla, joka oli oikein oivallinen peli, mutta siimatilavuuden kanssa oli pikku vaikeuksia kun seit meinasivat tyhjentää koko puolan  ;) (150m kuitusiimaa). Ajattelin, että siimatilavuuden pitäisi jatkossa olla melkein puolet suurempi.

Olen katsellut Rialinnasta ja ebaystä esim. Okuman Catalina ja Convector keloja (koot 30 tai 45) sekä Juksan penn-mallistoa. Itsellä ambassadeuriin tottuneena on sellainen fiilis, että kelassa pitäisi olla siimanohjain, mutta kuinka olennaista se lienee? Yksi kela on tietysti myös Okuman Titus, mutta onkohan se jo liian suuri möhkäle.
Vavaksi olen kaavaillut tuollaista Euro-goldia.

Kirjoitelkaa käyttökokemuksia, jos on hyviä tai huonoja kokemuksia jostakin.

Poissa lowrance

• Vakavampi harrastaja
  • *
Vs: Mitä kelaa suosittelette?
« Vastaus #1 : 01.08.07 - klo:14:37 »
jaapa jaa. minä pilkkiny amban 7000.
nyt lähtee mukaan pari kappaletta penn320gt2.
näillä pärjään ainakin vielä.
mutta ainahan sitä järeempää tekee mieli.  ;D

Poissa poka

• Yleisvalvoja
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
« Vastaus #2 : 01.08.07 - klo:14:58 »
Kaverilla oli tuo amban 7000i mukana viime reissulla ja mitään ongelmia ei ollut.. Hyvin pystyi pilkkimään reilu satasen syvyyksiäkin.. Tuohan on vielä siitä mukava, että sitä kehtaa käyttää lohen pyynnissäkin..

Kavereilla on ja itselläkin varakelana on 10000 biggameja.. Hyvin on nämäkin vanhemmat mallit toimineet.. Onhan se melko karun oloinen peli, jos vertaa tuohon uuteen i-malliin..

Okuman titusta on monet kyllä kehuneet estoitta ja varmasti onkin todella hyvä kela, mutta se on jo reilusti isomman kokoinen..

Isellä on ykköskelana Shimano tekota 700, ja ei ole kyllä moitteen sijaa tuossa kelassa..

Eli keloja kyllä löytyy monenlaisia, se vain on maku kysymys, että kuinka paljon haluaa siottaa, kun ei tuota Norjan merikalastusta niin mahdottomasti kuitenkaan tule harrastettua.. Tosin kunnon vehkeillä ne vähäisetkin reissut voi keskittyä täysin kalastukseen, eikä kelojen rassaukseen..

Poissa Kalaparkki

• Yleisvalvoja
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #3 : 01.08.07 - klo:17:12 »
Itsekin olen tuota ambassadeurin 7000 mallia käyttänyt, puolalla on n. 220 metriä kuitua. Kela on toiminut luotettavasti, mutta kyllä se on aikamoista viputtamista jos sillä pilkkii yli 50 m vedestä.. väsyy käsi ja hermo jossakin vaiheessa. Nyt on ollut käytössä muutamalla reissulla Penn 112H ja viimeisellä myös 113 Special Senator. Olin itsekin epäileväinen miten tuon siimanohjaimettoman mallin kanssa osaa olla, mutta nopeasti siihen tottuu ja olen tyytyväinen ollut näihin hankintoihin. Pienempään meni reilu 400 m kuitua ja isompaan yli 500 m (0,61 mm). Pitäisi riittää holkerijahtiinkin..  ;)
Kaveri jolla jäi sormi pari kertaa suht.tiukkaan siimanohjaimen ja rungon väliin suosittelee myös siimanohjaimetonta mallia.  ;D

Poissa Antsu

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #4 : 01.08.07 - klo:20:02 »
Okei, olen ajatellut että vielä seiskatonninenkin Ambassadeur olisi liian köykäinen, mutta ilmeisesti se on useammalla käytössä. Hmm... Yksi asia on varmaan myös kelan välitys. Me huomattiin, että kalaa tuli aika hyvin kun laskettiin pilkit niin syvälle kuin siimatilavuuden puitteissa pystyi (vettä oli +300m) ja kelasi ylös ja laski taas. Aika veivaamista se oli. Olen vasta näiden foorumeiden yms. myötä havainnut, että moni pilkkii paljon matalammassa...   ::)

Poissa Antsu

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #5 : 01.08.07 - klo:20:10 »
Pitääkö muuten tuollaisessa siimaohjaimettomassa hyrrässä itse ohjailla siimaa kelausvaiheessa puolautumaan tasaisesti vai voiko sen vaan antaa kertyä itsekseen. Penn vaikuttaa aika asialliselta.

Poissa Mauno / Merikalastus.info

• Admin
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
« Vastaus #6 : 01.08.07 - klo:21:57 »
Okei, olen ajatellut että vielä seiskatonninenkin Ambassadeur olisi liian köykäinen, mutta ilmeisesti se on useammalla käytössä. Hmm... Yksi asia on varmaan myös kelan välitys. Me huomattiin, että kalaa tuli aika hyvin kun laskettiin pilkit niin syvälle kuin siimatilavuuden puitteissa pystyi (vettä oli +300m) ja kelasi ylös ja laski taas. Aika veivaamista se oli. Olen vasta näiden foorumeiden yms. myötä havainnut, että moni pilkkii paljon matalammassa...   ::)

No itse oon vaihtamassa mun BG 10000i kelaa seiskatonniseen i malliin, koska tuo pienempi malli istuu huomattavasti paremmin käteen, kun tuo "iso" kymppitonni.
Juu, varsinkin sein kalastuksessa kunnon välityksestä on suuri apu ranteille, ku muutenkin saa pyörittää naama punaisena kampea, vinssatessa jigiä ylös ja alas :P
Oli muuten perhanan hyvä tuohon hommaan viime reissulla Abu Revo STX kela, jossa välitys 7.1:1, tuli jigit vauhdilla pintaa kohti.
Tulee tosiaankin nykyään kalastettua maksimissaan n.50m:n syvyyksissä, joten tuon seiskatonnisen (ja Revon) siimakapasiteeti ei tuota ongelmia ;)

Poissa Mauno / Merikalastus.info

• Admin
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
« Vastaus #7 : 01.08.07 - klo:22:02 »
Pitääkö muuten tuollaisessa siimaohjaimettomassa hyrrässä itse ohjailla siimaa kelausvaiheessa puolautumaan tasaisesti vai voiko sen vaan antaa kertyä itsekseen. Penn vaikuttaa aika asialliselta.

Kyllä kannattaa ohjailla peukalolla siimaa puolalla. Saattaa olla sellainen "pyramidi" siimaa puolan keskellä, että loput parikymmentä metriä siimaa ei mahdu enään kelalle (varsinkin jos on täys puolallinen siimaa kelassa).
Tuollaiseen ilman siimanohjainta olevaan kelaan / kelaustyyliin tottuu kyllä melko äkkiä ja kohta ei tarvitse edes ajatella siiman ohjailua, vaan se tulee jo "takaraivosta" :)