Kirjoittaja Aihe: Merikalojen lämminsavustus ns. retkisavustuslaatikolla  (Luettu 12451 kertaa)

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
    • http://www.crazy-cod.com
Kaikenlaisia saaliskaloja voi toki savustaa, mutta mausta voidaan olla monta mieltä. Turskakalat ja seiti ovat melko vetisiä savustettavia ja vaativat herkkyyttä ja kädentaitoa jotta tulos olisi kohtuullinen. Omasta mielestäni savustuslaatikkoon pistetään vain puna-ahventa, kampeloita ja nuorta ruijanpallasta. Muista merikaloista tahtoo tulla enemmän tai vähemmän epäonistuneita "herkkuja". Savustettu kissakalafile jäi esimerkiksi syömättä, vaikka samassa laatikossa savustettiin yksi reilumpi puna-ahven joka katosi parempiin suihin välittömästi. Kommentoikaa ja kertokaa omia kokemuksianne!

« Viimeksi muokattu: 15.06.07 - klo:19:34 kirjoittanut Petri / Tyrskyturska »
Petri

http://www.crazy-cod.com - kalastusleiri Arnöyalla, ulkomeren äärellä!

Poissa Kalaparkki

• Yleisvalvoja
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
Vs: Merikalojen lämminsavustus ns. retkisavustuslaatikolla
« Vastaus #1 : 15.06.07 - klo:19:58 »
Kyllä omakin kokemus kissakalasta on sellainen, että valmistustavaksi valikoituu joku muu kuin savustus.
Pieniä puna-ahvenia on savustettuna maistettu, ne olivat varmaankin parhaimpia. Vaihtoehtojen puutteessa on turskaa savustettu useamman kerran, helposti tosiaan tulee vetistä, mutta kokenut savustaja tekee siitäkin juhlaruokaa. Jos ei muuta, niin se turskan kieli ainakin kannattaa savustaa! Todella "suussa sulavaa"!
Savustettu kolja taitaa tulla tämänhetkisellä listalla puna-ahvenen jälkeen, pallasta kun ei itse savustettuna ole tullut maistettua.  (eihän niin isoja savustuslaatikoita ole...  ;D )

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • *
    • http://www.crazy-cod.com
« Vastaus #2 : 15.06.07 - klo:22:39 »
Odotellaanpa tänne kommentteja noilta savustukseen edes auttavasti tutustuneilta  - vaikkapa Nypyltä (huhu kertoo että on kuulemma saanut hyvää kissakalasta savustaen)
« Viimeksi muokattu: 15.06.07 - klo:22:41 kirjoittanut Petri / Tyrskyturska »
Petri

http://www.crazy-cod.com - kalastusleiri Arnöyalla, ulkomeren äärellä!

Poissa Santiago

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #3 : 10.07.07 - klo:21:07 »
Edesmenneen "Jurmon Keisarin", Per Mattsson'in, savukampelat olivat saaristomeren parhaat. Hänen tapansa savustaa poikkesi muiden menetelmistä siinä, että hän kuivasi kalat avoimessa savupöntössä (ilman savua) melko pitkään. Hän irvistelikin toisten vain keittävän kampelat nopeasti.
Itse en ole juurikaan nykyään savustellut, mutta mitä olen muiden tekeleitä seuraillut, niin kuivatusta yritetään usein savustuksen päätyttyä.

Poissa tonimv

• Yleisvalvoja
  • *
« Vastaus #4 : 25.11.07 - klo:19:48 »
Mulla on sellanen rosteripönttö johon ladataan kalat pöntän päästä. Muutaman kerran olen mererannalla seitä siinä savustellut ja kyllä se ihan syötävää on.Tosin siihen mahtuu alle kilo kalaa kerralla , mutta näppärä on kuletella mukana. Pienet ketjut hitsasin siihen , että voi roikottaa notskin päällä tai sitten laittaa vaan hiilloksen päälle.

Poissa jpsuominen

• Yleisvalvoja
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
« Vastaus #5 : 13.12.07 - klo:22:47 »
Makrilli on ainakin omaan suuhuni ehdottomasti parasta savukalan raaka-ainesta. Kampelat ja puna-ahvenet hyvänä kakkosena, eikä turskakaan missään nimessä huonoa ole. Siihen vetisyyteen auttaa kun suolaa kalan vasta savustuksen jälkeen ja jättää sen hetkeksi (~15 min) aikaa "vetäytymään" ennen suuhun työntämistä.

Poissa leppis

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #6 : 10.06.08 - klo:23:34 »
Viime reissulla tuli savusteltua semmoisessa hiukan reippaammassa retkisavustimessa, joka oli ehkä 2-3 kertaa korkeampi kuin nuo rosterilaatikot, joita myydään Honkkarissa ja muissa laatuun panostavissa liikkeissä. Kalaa tuli melko mukavasti ja pönttöön joutui pallasta, merikissaa, turskaa ja keilaa. Paremmuusjärjestyskin oli tuo, eli pallas ja merikissa saivat 5-henkisen raadin äänet turskan tullessa melko tasavahvana kolmosena. Keila sensijaan ei oikein sykähdyttänyt ja taisi jäädä osa syömättäkin. Kieltämättä kalat ovat aika vetisiä ja savustus kannattaa tehdä mahdollisimman pienellä tulella, jotta kalat ehtivät kuivumaan. Itse olen savustellut lähinnä haukea, ahventa, kuhaa ja harvakseltaan lahnaa ja kotimaisissa kaloissa oikeastaan pyrinkin melko kosteaan lihaan (lahnat kosteana siis). Taitaa olla jonkinverran makuasiakin siis kuinka kuivaa kalaa kukin haluaa syödä.

Katajalla voisi saada turskakalojen mietoon lihaan vähän lisää makua - täytyypä testata tänä kesänä.

- leppis