Kirjoittaja Aihe: Valaan liha  (Luettu 32511 kertaa)

Poissa sarnespollen

• Norjankävijä
  • *
Valaan liha
« : 21.04.07 - klo:23:24 »
Onko muita btekotapoja kuin valaspihvit tai valas kalapullat?
innmark adventure

Poissa Mutunen

• Vakavampi harrastaja
  • *
Vs: Valaan liha
« Vastaus #1 : 11.06.08 - klo:01:06 »

Eräällä reissulla ostin marketista kaksi pakastepalikkaa valaanlihaa, eikä vähäisintäkään tietoa, kuinka siitä ruokaa valmistetaan.
Mutta mukaan sattu emäntäkolun käynyt rouva, joka kertoi miltei mistävain herkkua tulevan, kun paistaa voissa.

Näin tehtiin, pakasteet leikattiin sentin siivuksi ja runsaassa voissa muurikkapannulla.

Herkkua tuli.

Vihaan lokkeja..?

Poissa tonimv

• Yleisvalvoja
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
« Vastaus #2 : 11.06.08 - klo:09:56 »
Itekin niitä pannulla käristelin ja maku on aika paljon maksan makuinen. Varmaankin pitäs leikellä aika ohuiksi siivuiksi , niin selviäisi pikapaistolla. Ite paistoin aikamoisena möykkynä , niin kerkes jo vähän kuivahtaa paikoin...

Poissa lanuellu

• Norjan merikalastuksesta kiinnostunut
« Vastaus #3 : 31.08.08 - klo:10:38 »

Eräällä reissulla ostin marketista kaksi pakastepalikkaa valaanlihaa, eikä vähäisintäkään tietoa, kuinka siitä ruokaa valmistetaan.
Mutta mukaan sattu emäntäkolun käynyt rouva, joka kertoi miltei mistävain herkkua tulevan, kun paistaa voissa.

Näin tehtiin, pakasteet leikattiin sentin siivuksi ja runsaassa voissa muurikkapannulla.

Herkkua tuli.

Hei, samoin ostin Kirkkoniemen pakastealtaasta Valaanlihaa. Paistoin sen normaalisti voissa.  Suolaa ja mustapippuria
kyytipojaksi, kermaa perään  jo vain jouluvieraat oli tyytyväisiä. Hyviä makuja kaikille!

Poissa Mutunen

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #4 : 31.08.08 - klo:12:22 »
Meille herkkusuille vaikuttas tulevaisuus näiltäosin synkältä.

Norjan valassaallit on puolittuneet ja pyyntikiintiöt halutaan nollata, tuollainen vaikuttaa tarjontaan ja hintoihin.
Ei me pienestä masennuta, jos vain herkkuja on tarjolla, " on henki altis ja liha heikko " , ostetaan tuota oli sitten muut siitä mitä mieltä hyväänsä.

Nyt on kotimaassa nahkiaisaika parhaimmillaa, hinta vain on kipurajan ylittävä, eli maksoin 2,5 € kpl ,, 10 € sai 5 kpl.
On ne sen verta hyviä, että kuola alkaa valumaan, kuin koiralla ja pakko niitä on ostaa.
Tarvitaan kunnon etelämyrsky, niin nahkiainen lähtee nousuun, käy pyydyksiin ja hinnat tippuu.

Vihaan lokkeja..?

Poissa jake

• Tulokas
« Vastaus #5 : 21.01.10 - klo:00:34 »
Teenpä vanhalle aiheelle noston.
Mediassa pyörii paljon valaan pyynti ja toi ekoterrotismi alkaa mennä naurettavuuksiin ja valaan lihasta paljon valittaavat. Olisihan sitä päästävä maistamaan jotta valaanpyytäjillä riittää kysyntää  ;D
Eli onko tiedossa paikkoja josta voisi tilata valasta jossain muodossa? Pari tuntia olen googlettanut mutta yhtään paikkaa joka norjassa/japanissa/islannissa möisi sitä en ole löytänyt  :'(

Poissa Sepi-?

• Yleisvalvoja
  • Vakavampi harrastaja
  • *
  • Onkivamies
« Vastaus #6 : 21.01.10 - klo:11:02 »
Itse en tunne mitään hinkua valaanlihaan, löytyyhän mitä vaan vaihtoehdoksi.
Toisaalta saahan sitä kokeilla, ken haluaa.
Täältä saattaisi saada. http://www.isbilen.no/?id=56&title=hvalbiff-
Sympaattiset pyöriäiset sopivat ehkä kuitenkin paremmin merellä esittäytymään, kun ruokalautaselle.

Valaanlihan valmistus ohjeita.
http://www.hvalbiff.no/hovedside.asp?fldr=1&id=0
« Viimeksi muokattu: 21.01.10 - klo:11:16 kirjoittanut Sepi-? »

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • *
    • http://www.crazy-cod.com
« Vastaus #7 : 22.01.10 - klo:20:54 »
Teenpä vanhalle aiheelle noston.
Mediassa pyörii paljon valaan pyynti ja toi ekoterrotismi alkaa mennä naurettavuuksiin ja valaan lihasta paljon valittaavat. Olisihan sitä päästävä maistamaan jotta valaanpyytäjillä riittää kysyntää  ;D
Eli onko tiedossa paikkoja josta voisi tilata valasta jossain muodossa? Pari tuntia olen googlettanut mutta yhtään paikkaa joka norjassa/japanissa/islannissa möisi sitä en ole löytänyt  :'(

Valaanliha ei ole mikään tabu Norjassa, sitä saa lähes jokaisesta supermarketista. Pakastealtaasta löytyy. Ei kai sitään kukaan toimita erikseen ja miksi pitäisikään. Mene Norjaan ja osta vaikkapa Lyngseidet:in Coop:Prix - kaupan pakastealtaasta jos sitä sattuu olemaan. Tai Narvikista. Hvalbiff on tuotteen nimi. Itse valasta syöneenä en näe hommassa mitään muuta kuin kuriositeettiarvoa. Liha maistuu justiinsa siltä mitä voi odottaa linja-auton kokoiselta elukalta joka syö kalaa. Maku oli jotain maksan ja kalan väliltä kun paistettiin pihvit vain suolalla maustettuna. Koostumus ok mutta maku oli sitä luokkaa että valaat saavat todellakin uida vapaana. Norja ei selittele millään Japanilaisten konsteilla (joo joo, tiedettä tehdään) vaan tappaa valaat ruoaksi ja osan tieteellisiin tutkimuksiin.  No joo. Tästä sitten lisää kun tämä kuitenkin herättää keskustelua.

Petri

http://www.crazy-cod.com - kalastusleiri Arnöyalla, ulkomeren äärellä!

Poissa petteroes

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #8 : 22.01.10 - klo:21:17 »
Kylläpä minusta nuo merten pikku linja-autot saisi jättää rauhaan, ja jätämmä ostamatta nuo paljon puhutut pihvit, josko siitä olisi vähänkään apua valaiden elämään eteen. Onkos juuri pakko niitä harppuunalla ampua. Ei kai...

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • *
« Vastaus #9 : 22.01.10 - klo:21:28 »
Kylläpä minusta nuo merten pikku linja-autot saisi jättää rauhaan, ja jätämmä ostamatta nuo paljon puhutut pihvit, josko siitä olisi vähänkään apua valaiden elämään eteen. Onkos juuri pakko niitä harppuunalla ampua. Ei kai...

Samaa mieltä. Merten jätit saavat minun puolestani uiskennella ihan miten tahtovat. Mieluummin syön sikanautaa kuin valaan lihaa. Sitäpaitsi, on aina yhtä sykähdyttävää nähdä valaita tai edes pyöriäisiä Norjan vesillä. Itse olen bongannut pyöriäisten lisäksi nuoren maitovalaan ( noin 20 metrin päässä) ja aivan helevetin ison lahtivalaan (onneksi noin 400 metrin päässä). Molemmat tutustumiset jäävät varmasti mieleeni loppuiäkseni!

Ruoaksi niistä ei ole jos minulta kysytään, mutta about 127 miljoonaa japanilaista saattavat olla eri mieltä.... (vai paljonko niitä nyt on siellä Japaniassa)
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:21:33 kirjoittanut Petri / Tyrskyturska / Juk-Sa / Crazy-Cod.com »
Petri

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • *
« Vastaus #10 : 22.01.10 - klo:21:36 »
Tähän kun vielä kutsutaan Bellona ja Greenpeace niin saattaa rävähdellä keskustelua aika lailla... Jos nyt kuitenkin pidetään keskustelu valaanlihasta ihan omassa piirissä  8)
Petri

Poissa Mutunen

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #11 : 22.01.10 - klo:22:08 »
Kyllä minä olen Petrin kanssa samaa mielipuolta, että valaat ja pyöriäiset on kivenpia katsella, kuin käristää rasvassa pannulla.
Tuon makuelämyksen voi jäljittää paistamalla naudanmaksaa Möllerin kalanmaksaöljyssä,, vaikka kotona.

Pyöriäisen olen saanut vuonolla nähdä, itse asiassa kaksi ja yhtä mieleenpainuva kokemus on sekin.

Kohdalle kun sattuu, niin kuivaturskaa, turskasipsejä, kuivalihoja en testaamatta jätä.

Viimekesänä pakastelohi ja katkaravut oli edullisia ja niistä tehtiin retkievästä.... suosittelen, jos marketti eväisiin on turvauduttava.

Vihaan lokkeja..?

Poissa Kiesus

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #12 : 22.01.10 - klo:22:41 »
Minkälaista tuo valaanliha on koostumukseltaan.?
Itse paistellut kahessa vuorossa hylkeenlihaa ja vaikuttaa että vois olla samanlaista, ja samanlaiset evääthän noilla ainakin vissiin on.
Hylkeenliha(hallin) on erittäin tummaa ja mureaa ja koostumukseltaan paistettuna jotain lihan ja kalan välimaastosta.
Mutta kaikenkaikkiaan muurikassa paistettuna oikeenkin hyvää, ja tätä nykyä tulee otettua hylkeistä nahkan lisäksi
myös ulkofileet pois kuleksimasta.

Edit:Olihan tuolla jo puhetta koostumuksista.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:22:42 kirjoittanut Kiesus »

Poissa Alppa

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #13 : 22.01.10 - klo:22:45 »
Viime reissulla nähtiin pyöriäisiä järjettömän kokoinen parvi... niitä näky kilometrien päähän...

Poissa ukemi

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #14 : 23.01.10 - klo:00:22 »
Muistakaahan että valaanlihan maahantuonti on laitonta, siis Suomeen, eli maistiaiset kannattaa syödä reissussa.