Kyllä Tenosta voi saada kalaa aloittelija siinä missä kokenut, sillä lohestuksessa paikkatuntemuksen lisäksi tarvitaan aina tuuria. Rauhallisia heittopaikkoja on paljon, jos perhoa meinaa nakella. Mutta viehepaikkoja rajoitetusti. Kun ottaa yhteyttä esim. Wildsalmoniin (Baaduksen lomamökit) niin hän voi järjestää Norjan puolelle heittämään ja siellä on lääniä.
Tenosta löytyy lupatietoja mm. Tenoinfon kautta. Googlesta löytyy Tenon luvat varmaankin tietoa.
Soutukalastuksessa ei välttämättä tarvitse olla rahamies. Kun tulee Tenolle viikoksi ja varaa mökin lisäksi veneen ja ostaa viikon luvan, tottahan se rahaa vie. Mutta silloin ei paina enää siinä konkurssissa mitään, jos ensimmäiseksi päiväksi palkkaa paikallisen soutajan vaikka muutamaksi tunniksi. Tällöin saa tietoa soutulinjoista, ottipaikoista, ottivieheistä ja käytöstavoista joella. Eli mistä noustaa moottorilla ylös, mistä lähdetään soudulle jne. Ne tunnit ovat lyhyitä viikossa, jos omin nokkineen lähtee etsimään kaloja. Toki tuurilla voi soudella ottipaikan kohdalta ja tuurilla saada sen kalankin, mutta suurempi mahdollisuus saada kalaa, on hankkia paljon etukäteistietoa ja nousta kokeneen soutajan kyytiin.
Minuun Tenonkipinä iski varsin myöhään, vasta vuonna 1991. Sitä ennen olin vannonut, ettei minua Tenolla näe. Olin näetsen vannoutunut moottoriuistelija (moni varmaan muistaakin sen). Kun eräs paikallinen kauppias sai minut houkuteltua käymään soutamassa ja sainkin ekalla laskulla lohijalan, oli kerrasta myyty. Niin oli seuraavana vuonna myyty myös moottoriuisteluvehkeet veneitä ja trailereita myöten. Siitä alkoi hulluus, jota jotkut nimittävät jopa lohihörhöilyksi. Kun työtilanteeni antoi mahdollisuuden tehdä etätyötä, siksi kaksi vuotta sitten muutin tänne pohjoiseen ja tänne tuhkani joskus (vasta viidenkymmenen vuoden päästä) ripotellaan. Tuosta ikkunasta näkyvän Ailiggaan huipulta tuulen viemäksi ja laskeutuen Tenon pinnalle, josta smoltti käy nappaamassa palasen. Näin synnyn uudelleen loheksi ja sytytän tärpilläni johonkin ihmiseen lohikipinän, joka ei sammu koskaan.
No nyt tämä vasta hörhöilyksi menikin, sori vaan.