Kirjoittaja Aihe: RÖST 2006  (Luettu 8387 kertaa)

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
    • http://www.crazy-cod.com
« Viimeksi muokattu: 03.02.07 - klo:19:59 kirjoittanut Petri / Tyrskyturska »
Petri

http://www.crazy-cod.com - kalastusleiri Arnöyalla, ulkomeren äärellä!

Poissa Mauno / Merikalastus.info

• Admin
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
Vs: RÖST 2006
« Vastaus #1 : 03.02.07 - klo:11:37 »
Jee, tällaista lisää!
Mahtava video jälleen Kittilän Renny Harlinilta, sekä taas kunnon musiikin säestämänä, eikä mitään pullamössöpoppia.
Jullin sanoin: Ten points Kittilä :)

Poissa esa karpoff

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #2 : 05.02.07 - klo:10:23 »
Tosiaan, kiitos hienosta pätkästä!  Seit olivat huippusuuria ja paltaat komeita, eikä tuo musikkikaan paskaa ollut.  Itselläkin alkaa kutittamaan tuo Röst.... 
Niin saiskos muuten kysyä, mihin nuo paltaat ottivat ja miltä syvyydeltä?? 
« Viimeksi muokattu: 05.02.07 - klo:10:28 kirjoittanut esa karpoff »
Kalastus ei ole harrastus - se on vietti

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • *
« Vastaus #3 : 05.02.07 - klo:18:33 »
shad-jigeihin, 10-13 metriä oli vettä...

jigeihin nappasivat myös seitit, vettä 20-50 metriä

turska otti 300 gr lyijypainolla ja levitinpuomilla + 30 cm tapsisiimalla viritettyyn 16/0 Tuna Circle koukkuun jossa syöttinä noin puolen kilon seiti, syötti koukutettu suusta sisään ja silmien välistä ulos.
Petri

Poissa esa karpoff

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #4 : 06.02.07 - klo:08:31 »
Yllättävän matalalla uivat Röstin paltaat.  Oliko vene tuuliajolla vai vedittekö koneella?  Itsellä on ollut vaikeuksia päästä pohjaan jos veneen vauhti on liian kova.  Tuollaisia suurturskia olen minäkin saanut seillä ja usein on tullut riekaleinen sei, kun se on ensin ottanut tavalliseen seionkeen. 
Pohjois-Norjan juksaajilla on käsitys että, kala kuulee kaiun ja kun rupeavat kalastamaan sammuttavat laitteen.  Oletteko itse kokeilleet ja havainneet eroa? 

Poissa Mauno / Merikalastus.info

• Admin
  • *
  • MC-Team
    • RP-Team
« Vastaus #5 : 06.02.07 - klo:08:48 »
Pohjois-Norjan juksaajilla on käsitys että, kala kuulee kaiun ja kun rupeavat kalastamaan sammuttavat laitteen.  Oletteko itse kokeilleet ja havainneet eroa? 

Eipä oo koskaan tullut ajatelleeksi tuollaista asiaa....
Onhan kaloilla tosiaan suhteellisen hyvä kylkiaisti ja miksi ei havaitsisi tehokkaan kaiun lähettämää signaalia!
Voi muuten mulla johtua juuri tuosta syystä se, ettei kovin monella reissulla oo tullut mahtisaaliita ;)

Poissa esa karpoff

• Vakavampi harrastaja
  • *
« Vastaus #6 : 06.02.07 - klo:11:37 »
Tässä vanhaa tarinaa Porsangerinvuonolta ja Nordkapin selältä.
"Kun juksasesongin aikaan joku ammattikalastaja löytää turskaparven, on la-puhelimet kuumina ja välittömästi perustetaan rinki.  Tiimiin ei ole pääsyä, jos ei sammuta kaikua kalastaessaan".  Sanoivat Porsangerin juksakalastajat julkisesti.  Kateutta ei näiden herrojen välillä tunnettu.  Olihan tehokasta etsiä kalaa kymmenellä laivalla ja päästää sitten muutkin osingolle.  Itse olen ollut huomaavinani kalan ottavan useammin, kun kaiku on sammutettu.  En kuitenkaan ole koskaan tilastoinut saaliitani, joten on vain näppituntuma.

Poissa Santiago

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #7 : 06.02.07 - klo:12:20 »
Muistelen aikoinaan vetokalastajien keskustelleen asiasta ja silloin tuli esiin joku tieto tutkimuksesta, missä todettiin ettei kala häiriinny kaikusignaalista.

Nyt pitää kuitenkin muistaa, että venekaikujen taajuudet ovat huomattavasti korkeampia ja tehot mitättömiä verrattuna ammattimiesten sonareihin. Niiden taajuudet ovat ilmeisesti alle 50 kHz ja tehot oikeita kilowatteja sekä antureiden pinta-alat suuria kapean keilan saamiseksi.

Rakentelin joskus 80 luvulla 75 kHz:n anturille luotaimen ja täydellä teholla kuului anturista selvä naksahdus, eikä sen mittaussyvyys ollut kuin 400 m

Poissa Pete Peltonen

• Admin
  • *
« Vastaus #8 : 06.02.07 - klo:18:01 »
Yllättävän matalalla uivat Röstin paltaat.  Oliko vene tuuliajolla vai vedittekö koneella?  Itsellä on ollut vaikeuksia päästä pohjaan jos veneen vauhti on liian kova.  Tuollaisia suurturskia olen minäkin saanut seillä ja usein on tullut riekaleinen sei, kun se on ensin ottanut tavalliseen seionkeen. 

Vene oli vaihde vapaalla tyhjäkäynnillä, välillä joutui avitttamaan laittamalla vaihteen päälle ettei ajelehdittu väärään paikkaan. "Ylävirtaan" ajettaessa sitten tyhjäkäynnillä veto päällä. Näin muistaakseni. Paikan kova virtaus piti huolen jigin uimisesta. Tämä siis jigaillessa, suurin osa kaloista tuli kuitenkin jigejä vetouistelemalla!!
Petri

Poissa arkka

• Yleisvalvoja
  • Merikalastuksen osaaja
  • *
  • - matoa koukkuun -
    • www.nordicfishing.fi
« Vastaus #9 : 06.02.07 - klo:21:57 »
Ei huono, ei huono filminpätkä ollenkaan. Mukava kattella tuollaista, jossa jotain tapahtuu eikä pelkkää ukkoa taipuneen vavan kera, niin kuin monesti näkee.
Loordia matkien; twelve points to Kittilä Finland. 8)
Nordic Fishing - arkka
www.nordicfishing.fi

Poissa Pasi

• Norjankävijä
  • *
  • Röstin pikku seiti
« Vastaus #10 : 07.02.07 - klo:11:40 »
Olipa hieno videon pätkä! Rupeaa jos kummasti kutkuttamaan tuo ensi kesän Röstin reissu. Pitää vain toistaiseksi keskittyä kuhan ja matikan pyyntiin ;D