Kirjoittaja Aihe: Sinimarliinin mallia Kuubasta  (Luettu 9781 kertaa)

Poissa Petokala

• Norjan merikalastuksesta kiinnostunut
Sinimarliinin mallia Kuubasta
« : 19.05.08 - klo:13:20 »
Työkaveri kavereineen kävi Kuubassa Havannan edustalla kalassa ja saivat tällaisen vonkaleen. Kalalla on pituutta 2,5 metriä ja painoa 130 kg. Vetää kuulemma siimaa melko ripeästi ulos kelalta.

Poissa Sepi-?

• Yleisvalvoja
  • Vakavampi harrastaja
  • *
  • Onkivamies
Vs: Sinimarliinin mallia Kuubasta
« Vastaus #1 : 20.05.08 - klo:07:46 »
Takapajulan kalastustapa.

Tuota ei olisi saanut missään tapauksessa ottaa ylös, vaan vapauttaa heti veneen vierestä.
Missään sivistysmaassa ei enää harrasteta moista ryöstökalastusta.
Marliini on erittäin uhanalainen muutenkin, ilman että pöntöt kipparit sallivat niiden ylösoton.

Poissa tonimv

• Yleisvalvoja
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
« Vastaus #2 : 20.05.08 - klo:10:21 »
Jep , Catch and Release kunniaan (tietyin varauksin)
Monessa paikkaa kalan ottaminen on kiellettyä , jos ei kalan kunto siihen pakota.  Ja kalakilpailujen saaliita lahjoitellaan kodittomien ruokailuun ym ym.
Tosin jos itelle tulee mahdollisuus tehdä saaliista trofee , niin silloin vois ottaa. Muuten sais jatkaa kasvamistaan.

Poissa poka

• Yleisvalvoja
  • Lähes Kaiken Merikalastuksesta Tietävä
  • *
« Vastaus #3 : 20.05.08 - klo:17:08 »
On siinä fisulla varmasti vauhti kohdallaan, kun tuo spurttaa.. On muuten komea filetti tuolla eturivissä olevalla.. 8)

Poissa Sepi-?

• Yleisvalvoja
  • Vakavampi harrastaja
  • *
  • Onkivamies
« Vastaus #4 : 20.05.08 - klo:23:17 »
Minulla on kokemusta noista marliineista, siis niiden pyynnistä ja pari on ylös otettu, tavallaan miehistön huijauksen takia, mikä ei onnistu enää.
Silloin oli sääntö, että jos kala on ensimmäinen laatuaan kalastajalle, niin se on hyväksyttyä, tai jos se otetaan täytettäväksi.
Nykyisin sekin taitaa olla vanhaa tietoa, eikä niitä vaan oteta ja sillä sipuli.
Olen teettänyt kaksi ns, trofeeta ja ne ovat kumpikin lasikuidusta tehtyjä kopioita kalasta, toki mittojen mukaan tehtyjä, sekä hienosti maalattu, eli näyttävät enemmän aidoilta, kun jos ne olisi tehty alkuperäiseen kalaan, joka kuivettuu ja ei ole kestävä, eikä hyvän näköinen, sekä tulee kohtuuttoman kalliiksi.
Jokainen syvänmeren kalastusta harjoittanut tietää, että kalat menettävät värityksensä hyvin pian ylösoton jälkeen.
Tekeminen onnistuu kipparin antamien tietojen perusteellä, ilman malliakin.

Sitten marliinin vauhtiin, niin se on todella hurja ja painelee kahdeksankymmentä kilsaa tunnissa vedessä koko massallaan, jolloin siimaa lähtee puolalta sellaisella vauhdilla, että kelaa on toisinaan jäähdytettävä vedellä.
Siima myös voi leikkata vaikka sormeen aikamoisen haavan, jollei ole varuillaan.

Marliini on kala johon jää ihan oikeasti koukkuun, eikä se kuume parane milloinkaan.
Tervetuloa kokeilemaan, etenkin jos haluatte saada sellaisen jopa ylös asti,"veneen reunalle" sillä suurin osa karkuutetaan kokemattomuuden takia.
Halpaa, tai helppoa huvia se ei ole, mutta muistoissa säilyy loppuelämän.
Meile Suomalaisille lähimmät huippupaikat lienevät Azorit ja Kap Verde, joista jälkimmäinen kokematta vielä.

Klikkaus elävöittää kalaa alla kummasti, jollei muuten liiku.
« Viimeksi muokattu: 21.05.08 - klo:07:33 kirjoittanut Sepi-? »

Poissa Obispo

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #5 : 05.06.08 - klo:18:01 »
Ihan hyva Kala, onneksi olkoon, Kuva on nakojaan Tararan Marinasta, mika on Marina Hemingway:ta parempi lahto paikka Havannan edustalla.
On helppo sanoa Suomesta kasin etta vapauta kala, mutta taalla se on ruokaa. Itse en vapauta yli 100lbs marliinia kuin kilpailussa, edellyttaen etta pystyn sen kayttamaan. Kyseinenkin kala on varmaan tullut tarpeeseen kipparille ja muulle Marinan vaelle. Marliini on hyvaa...
Havannan edustalla on Marliiniaikaan noin 25-50 paikallista yksityis venetta, jotka kalastaa 1,5 mailin/200 koukun pitkalla siimalla. Turistien ja paikallisten keinovieheilla vetamat Marliinit ei Palangre(pitka siima), veneiden saaliiseen verrattuna ole minkaanlainen uhka lajille. Meilla Hemingwayssa tan vuoden saldo on kerhoveneiden osalta alle 12 marliinia, tosin kausi kunnolla alkoi vasta viime viikolla, viime vuonna otettiin kerhon ja vierailevien veneiden osalta ehka 20-25 Marliinia, ja turistien vuokraveneet alle puolet tasta.
Ymmarran CR-kalstuksen kilpailuissa ja alueilla missa kalastuspaine on kova, esim Floridassa, mutta itse kayn mieluummin harvemmin kalassa ja otan ne ylos, kuin kiusaan ja jatan vasyneen kalan Makoille. Taytyy myos myontaa, etta Marliinin ja haiden kanssa "loppu peli" eli kalan ylos otto, on usein se kaikkein vaikein ja haastavin osuus, tiimityota parhaimmillaan.
Trofeista sen verran, etta mulla on mun eka Marliini vanhan ajan malliin taytettyna seinalla, lasikuitu kalaa en seinalle laittaisi. Olen kai aika vanhan aikainen.

Poissa Sepi-?

• Yleisvalvoja
  • Vakavampi harrastaja
  • *
  • Onkivamies
« Vastaus #6 : 06.06.08 - klo:00:41 »
Marliini on todella hyvää.
Tiedän, koska olen itse syönyt sitä, kuten myös kilpikonnaa "tarhattua", joka vie voiton merenelävistä.

Samoin ajatuksin ollaan kalassa monessa osassa maapalloa, kuten Aasiassa ja Afrikassa.
Karibian alueella, Kuuba liittynee kerhoon, syistä jotka ovat tiedossamme, johtuen järjestelmästä ja ns, omalaatuisesta, sekä itsekkäästä ajattelusta.
Siitä ei enempää, kukin taaplaa tyylillään.

Olen itse kalastanut miltei Kuuban kupeessa " Cayman" ja siitä on jo aikaa, eikä silloinkaan otettu noin vain ylös marliineja, vaan ainoastaan tietyin säännöin voitiin näin toimia.

Nykyisin maailman merillä, urheilukalastuksesta kyseen ollen, marliinit vapautetaan järjestään.
Kuka näistä pitää huolta, jos me emme näytä esimerkkiä.
Kaikkialla kärsitään eläimistön kuolemisesta sukupuuttoon ja pitkän päälle se tuskin on oikea tie.
Nyt puheen alla ovat mehiläisten kuolemat ja yleensäkin siitepölyä levittävien hyönteisten väheneminen ja jos ne kuolevat, niin mitä tällaisesta skenaariosta sitten seuraa: Vastaanpa itse.

On ennustettu maailmanlaajuista nälänhätää neljän vuoden sisällä siitä, kun mehiläiset katoavat, kuka meistä uskaltaa epäillä sitä ja kuvio on kaikkien nähtävissä Suomessakin, missä ne ötökät ovat?
Jos emme pidä huolta yhdestä, niin tuskin monesta muustakaan.

Lappilaisten järventyhjennystalkoot ja Savolaisten istukaspyynnit muikkuverkoilla, voi unohtaa, sillä ongelmat ovat globaaleja.

Totta ettei niitä Marliinikantoja uistelemalla vähennetä, mutta kyse ei olekaan siitä.

Urheilukalastajien moraalinen velvollisuus, on pitää huolta jatkostakin ja oikeastaan ainoa millä voimme tehdä sen on esimerkki.
Tsekkaapa kansainvälisesti tomivia urheilukalastus firmoja asian tiimoilta, niin huomaat kaikilla olevan sama motto, niitä ei vaan oteta.
http://www.marlincapeverde.com/

Asenteita on muutettava, siellä Havannassakin, mikä muuten vaikuttaisi mielenkiintoiselta paikalta.

Poissa Obispo

• Norjankävijä
  • *
« Vastaus #7 : 06.06.08 - klo:05:31 »
Sepi hyva,

Kalastan itse myos Bahamalla ja keski amerikasta Costa-Rica ja Nicaragua on tuttuja, Cayman-saarillakin tuli kaytya kun ajoin paattia Costa-Ricasta. Floridaan tulee ajettua silloin talloin. En pida itseani minaan Marliini-kalastuksen asian tuntijana, kaukana siita, mutta Marliini kuviot on tuttuja muualtakin kuin Havannasta, eli tunnen CR-trendin, Marlin Magazine- kolahtaa postiluukusta aina silloin talloin, jotta paasen seuraamaan maailman tuulia, vaikka netti ei aina,(yleensa) pelaakaan.
Oma kalastuskatsomukseni on seuraavanlainen: En ryosto kalasta, jos saan kalaa, otamme minka pystymme kayttamaan. Tykkaan kalastaa paikallisten kanssa. Los Suenos-tyyppiset paikat ovat painajaiseni, Bimini Big Game club tai etenkin Cabo San Antonio taalla Kuubassa taivas. Ymmarran CR-trendin ja monet ystavistani vapauttavat kaikki kalat. Olin Bermudan teamin mukana yhden Hemingway tournamentin ja oli kylla aikaa jutella kun vedettiin nelja paivaa ja saatiin vain kolme kalaa merkattua, Bermudalla ei (2006) heidan mukaansa oteta kisoissa alle 800lbs sinimarliineja ylos. Joissain turnauksissa mitaan ei oteta ylos. Maittain kilpailujen ulkopuolella saalis kiintiot saatelevat mita voit ottaa. Floridassa kiintio oli viime reissulla yksi Marliini,Miekkakala(BB),purjekala tai miekkakala(SF), Kalastus paine urheilu kalastuksen osalta on kova ja suurin osa jattaa Marliinit mereen, jostain syysta BroadBill ei saa samaa kohtelua, ne vedetaan sahkokelalla ylos ja lihoiksi melkein 100%. Etela-afrikkalainen kaverini ottaa kaikki ylos, mutta ei suostu menemaan kalaan ennen kuin edellinen on syoty pakastimesta. Tasta karsii perhe ja laheiset.
Pidan hieman huvittavana ajatusta etta esim.kaveri, joka vetaa Marliinia 60ft Garlington:lla polttaen dieselia 130l/h uistellessaan, ylentaa itsensa ympariston suojelijaksi vapauttaessaan kalan, verrattuna paikalliseen Costa Rica:ssa, Nicaraguassa, Kuubassa ym, joka kiskoo 13-17ft pangalla ja kasi kelalla kalan ylos, tappaa sen ja selviytyy vene kalan painosta puoli upoksissa takaisin rantaan ja pitaa kunnon grilli-illan kavereille. Minulle tama Panga kaveri on sankari, Useimmille "Garlington kuskeille" myos. Itse tykkaan kalastaa niin "Garlington kuskin" kuin Panga-kaverin kanssa. Elamyksia tulee molemmista ja kummallekin on maailmassa tilaa, mikali putki nako ei iske jompaan kumpaan.
Kaikkien intressissa on meren ja kalojen suojelu. Kalakantojen parasta suojelua allekirjoittneelle on, etta jattaa teollisesti pyydetyn kalan tiskille kaupassa, etenkin tonnikalan.

Obispo