Itsellä on tuo Avet JX 6.0 ja kolmen reissun jälkeen voin todeta olevani kelaan hyvin tyytyväinen. Siimanohjaimettomuus on mielestäni ollut pelkkää plussaa, eikä siiman ohjaamista juurikaan tarvitse miettiä. Omaan tarpeeseeni tuo nopeampi välitys istuu paremmin, saa jigeihin ja speed pilkkeihin tarvittaessa vauhtia ja nouseehan ne pikkupulikatkin syyvyksistä nopeasti. Mielestäni isommat kalat pumpataan vavalla ylös ja kelaa käytetään vain siiman kehimiseen silloin, kun jarru ei laula.

Kapea runko vähentää kelan "keikkumista" kelatessa ja myös siiman ohjailun tarvetta. Kun painoerokaan MX sarjaan verrattuna ei ollut iso, päädyin JX:ään tehokkaamman jarrun takia.
Koska mielestäni jotain kriittistäkin sanottavaa on hyvä löytää omista rakkaista leluista, niin ehkä tämän kelan kohdalla puutteet ilmenee vetouistelussa. Räikkä ei äänenvoimakkuudellaan päätä huimaa ja isojen syvännevaappujen kelaaminen veneeseen, kun veto on päällä, kysyy hauista. Tuosta räikästä olen joskus jostain lukenutkin, että saattavat hieman jumitella ja pienellä herkistelyllä ääni vähän paranikin. Tuo kelauksen raskaus joutuu tietysti tuosta nopeasta välityksestä ja siihenkin auttaa vavalla pumppaaminen. Itse harrastan vetouistelua Norjassa sen verran vähän, että moiset puutteet eivät ole suuremmin harmittaneet.
Mallia valitessa kannattaa istua hetkeksi alas ja miettiä, mitä itse tarvitsee. Toiselle täydellinen kela ei välttämättä sovi omiin tarpeisiin. Meillä kalamiehillä kun on yleensä taipumus ylistää parhaaksi juuri se kela, joka löytyy omasta pakista...