Lava on vallankin hyvä kone, on kokemusta useamman vuoden ajalta.
Itse olen miettinyt Lava 333 koneen hankkimista, ennen on tullut käyteltyä Lava 200- mallia. Ainoa ongelma on ollut merikalan suuri vesimäärä, etenkin jos on ollut paljon vakumoitavaa. Muutoin laite on ollut todella hyvä, suosittelen!!
Merikalat säilyvät ilman laatuhäiriöitä puolisen vuotta hyvin vakuumoituna ja riittävän kylmäksi pakastettuna.
Tärkeitä asioita kalan säilömisessä:
Pakkaatpa vakuumiin tai tavallisiin pakastepusseihin tärkeää on puhtaus, eli likaista vettä, verta tai muuta töhnää ei saisi olla pakastettavassa tuotteessa. Itse huuhtelen fileet ennen vakumointia puhtaalla vedellä, ja annan niiden kuivua/valua puoli tuntia - tunnin ennen pakkausta. Vakumoidessa ilma tietenkin poistuu, mutta tavallisissa pakastepusseissa kannattaa pyrkiä siihen että pakastettavassa fileessä ei ole juurikaan ilmaa. Saksalaiset käyttävät elmukelmua tähän eli rullaavat fileet kelmun sisään tiukasti, ja sen jälkeen pakastavat ne. Saattaa olla toimiva konsti, ainakin parempi kuin normaalit pakastepussit joita on aika hankala puristella ja rullailla ilmattomaksi.
Pakastuslämpötila tulee olla mahdollisimman alhainen ja pakastettaessa suuria määriä on tärkeää muistaa asetella pakastettavat pussit siten etteivät ne ole päällekäin tai läjässä. Läjään kasatut fileet jäätyvät kyllä ulkopuolelta, mutta saattavat olla lähes sulia vielä useamman päivän päästä - tällöin voidaan puhua lähes menetetyistä fileistä...
Kalan rasva on ainainen ongelma pakastettaessa saalista. Mitä alempi lämpötila, sitä hitaampaa on rasvan härskiintyminen joka aiheuttaa makuhäiriöitä. Ikävä kyllä, rasvatonta kalaa ei ole olemassakaan. Jopa hauessakin on rasvaa vaikka monesti siltä ei tunnu rantakrokotiiliä peratessa